دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

آن چه در خصوص کمیته‌های دانشجویی توسعه آموزش باید دانست؛

تقویت مشارکت دانشجویان در توسعه آموزش علوم پزشکی هدف اصلی کمیته‌های دانشجویی است

مصاحبه

دبیر کشوری کمیته دانشجویی «توسعه آموزش وزارت بهداشت» با بیان این‌ که کمیته‌ دانشجویی توسعه آموزش در حال حاضر تنها نهاد دانشجویی در ساختار معاونت آموزشی وزارت بهداشت است، گفت: هدف از ایجاد این کمیته‌ها شناسایی چالش‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مشارکت در جهت ارتقاء آموزش علوم پزشکی توسط خود دانشجویان است.

مهرداد هروی، دبیر کشوری کمیته دانشجویی توسعه آموزش وزارت بهداشت و دانشجوی سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با مفدا در خصوص عمده فعالیت‌های کمیته‌های دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداخت.

وی در ابتدا با بیان این‌که بدون شک ارتقاء کیفی آموزش علوم پزشکی یکی از دغدغه‌های اصلی مسؤولان و همینطور دانشجویان است، گفت: بدیهی است که توجه به این چالش‌ها و تلاش در جهت حل مشکلات، بدون همراهی و همکاری ذی نفعان نظام آموزش امکان پذیر نیست، لذا توجه به این مهم که دانشجویان یکی از ذی نفعان اصلی حوزه آموزش هستند، مقدمه بازنگری آیین‌نامه کمیته‌های مشورتی و شکل گیری کمیته‌های دانشجویی توسعه آموزش در مهر ماه ۱۳۹۷ شد.

این فعال دانشجویی با تاکید بر این نکته که از سال گذشته «کمیته های دانشجویی توسعه آموزش» کار خود را در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز کردند، گفت: اولین تلاش جدی در این خصوص توجه به ایده‌های نوآورانه در حوزه آموزش بود، تا جایی که توجه به ایده‌های حوزه سلامت چند سالی است در دانشگاه‌ها در حال پی‌گیری بوده، اما به ایده‌های نوآورانه در حوزه آموزشی آن گونه که باید و شاید توجه نشان داده نمی‌شد. بر این اساس تصمیم برآن شد برای تمرکز بیشتر در این حوزه جشنواره‌ای تحت عنوان «جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی»  برگزار شود که به دنبال این تلاش در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ دومین دوره از جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی را خواهیم داشت.

«جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی» تلاش دارد ایده‌های نوآورانه آموزشی را از سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جمع آوری کرده و ایده‌های برتر را مورد تقدیر قرار دهد. در این مسیر علاوه بر جایزه نقدی به ایده‌های برتر، گرنتی نیز به دانشجویان برگزیده تقدیم خواهد شد تا دانشجویان صاحب ایده بعد از جشنواره با استفاده از این گرنت بتوانند ایده را به اجرا برسانند.دبیر کشوری کمیته دانشجویی توسعه آموزش وزارت بهداشت در معرفی «کمیته دانشجویی توسعه آموزش وزارت بهداشت»، تصریح کرد: در اساس نامه کمیته‌های دانشجویی توسعه آموزش هدف از شکل گیری کمیته‌های دانشجویی، شناساندن دانشجویان به عنوان حمایت‌طلبان ارتقاء آموزشی بوده است تا بتوانند در توسعه و نوآوری آموزش نقشی سازنده ایفا کنند که برگزاری "جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی" نیز در راستای همین هدف بوده است.

هروی خاطر نشان کرد: بر این اساس «جشنواره ایده‌های نوآورانه آموزشی» تلاش دارد ایده‌های نوآورانه آموزشی را از سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جمع آوری کرده و ایده‌های برتر را مورد تقدیر قرار دهد. در این مسیر علاوه بر جایزه نقدی به ایده‌های برتر، گرنتی نیز به دانشجویان برگزیده تقدیم خواهد شد تا دانشجویان صاحب ایده بعد از جشنواره با استفاده از این گرنت بتوانند ایده را به اجرا برسانند.

دبیر بخش دانشجویی بیست و یکمین همایش آموزش پزشکی کشور با بیان این‌که کمیته‌ دانشجویی توسعه آموزش در حال حاضر تنها نهاد دانشجویی در ساختار معاونت آموزشی وزارت بهداشت است، اظهار داشت: هدف از ایجاد این کمیته‌ها شناسایی چالش‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مشارکت در جهت ارتقاء آموزش علوم پزشکی توسط خود دانشجویان است.
 
این فعال دانشجویی با بیان این‌که هر دانشگاه یک کمیته دانشجویی توسعه آموزش داشته و هر کمیته متشکل از کارگروه‌هایی است، افزود: کمیته مرکزی دانشجویی توسعه آموزش وزارت بهداشت متشکل از چهار کارگروه "توانمندسازی"، "ارزشیابی"، "پژوهش در آموزش" و "روابط عمومی"  است. هرکدام از کمیته‌های دانشگاهی می‌توانند برحسب شرایط به خصوص در آن دانشگاه‌ها، کارگروه‌های مشابه یا متفاوت با کارگروه‌های نامبرده داشته باشند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی کمیته‌های دانشجویی حمایت‌طلبی برای اجرای طرح‌های پژوهش در آموزش در دانشگاه‌ها خواهد بود که این موارد زیر مجموعه فعالیت کارگروه «پژوهش در آموزش» قرار می‌گیرد. در کارگروه «توانمند سازی» تلاش می‌شود برنامه‌هایی در راستای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با مباحث "آموزش پزشکی" در سطوح دانشگاهی و کشوری طراحی و اجرا شود به طوری که تسهیل برگزاری دوره‌های "آشنایی با مبانی آموزش پزشکی" و "لیدرشیپ آموزشی" از نمونه‌های موفق فعالیت‌های کمیته مرکزی بوده که در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های توانمندسازی که سال قبل در دوره اول فعالیت کمیته مرکزی آغاز شد و امسال هم در حال انجام است، دوره توانمند سازی بوده است. بر این اساس سال گذشته اولین دوره "آشنایی با مبانی آموزش پزشکی" به صورت مجازی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای دانشجویان کل کشور برگزار شد. در سال جاری نیز دوره دوم  آن در حال برگزاری است که با استقبال دانشجویان همراه بوده است. بر این اساس دانشجویان علاقمند به این دوره، اسامی خود را به مراکز مطالعات دانشگاه‌های خود اعلام می‌کنند، این اسامی به کمیته مرکزی  ارسال می‌شود و در نهایت افراد منتخب برای شرکت در این دوره مشخص می‌شوند و در پایان دوره نیز گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان اعطا می‌شود.

دبیر کشوری کمیته دانشجویی توسعه آموزش وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری اولین دوره "لیدرشیپ آموزشی" در سال جاری، بیان داشت: دانشجویانی که در کمیته‌های توسعه آموزش هر دانشگاه در حال فعالیت هستند،‌ رهبران آموزشی به شمار می‌روند که در آینده در سطوح بالاتر کار خود را ادامه خواهند داد. بر همین اساس باید رهبری آموزشی را بیاموزند تا بتوانند در آینده در این حوزه موفق عمل کنند. بر این اساس دوره لیدرشیپ آموزشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای دبیران کمیته‌های دانشگاهی به شکل مجازی در حال برگزاری است که از امتیازات این دوره اعطای گواهی حضور در دوره برای شرکت کنندگان خواهد بود.


 
 این فعال دانشجویی با بیان این‌که با توجه به نوپا بودن کمیته‌های توسعه آموزش دانشگاه‌ها لزوم پایش فعالیت‌های کمیته‌ها و ارائه بازخورد به آنها اجتناب ناپذیر است،‌ افزود: این موارد در حیطه وظایف کارگروه "ارزشیابی" کمیته مرکزی قرار دارد.  

دبیر بخش دانشجویی بیست و یکمین همایش آموزش پزشکی کشور، خاطر نشان کرد: کمیته‌های دانشجویی متشکل از یک سرپرست و یک دبیر است که به ترتیب یکی از اعضای مراکز مطالعات دانشگاه‌ها و یکی از دانشجویان منتخب در انتخابات سالانه کمیته‌های دانشجویی در این دو جایگاه قرار می‌گیرند؛ فعالیت‌ها در کمیته‌های توسعه آموزش صرفا دانشجویی است و تمامی دانشجویان می‌توانند در تمامی رشته‌ها در فعالیت‌های آن مشارکت داشته باشند.

کمیته‌ دانشجویی توسعه آموزش در حال حاضر تنها نهاد دانشجویی در ساختار معاونت آموزشی وزارت بهداشت، است، هدف از ایجاد این کمیته‌ها شناسایی چالش‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مشارکت در جهت ارتقا آموزش علوم پزشکی توسط خود دانشجویان می‌ باشد.وی فعالیت دانشجویان در حوزه بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم در حیطه وظایف کمیته‌های دانشجویی دانست و ابراز داشت: همانگونه که این بسته‌ها یکی از اهداف مهم معاونت آموزشی وزارت بهداشت است، مراکز مطالعات دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز توجه و اهمیت خاصی برای این بسته‌ها قائل هستند، به همین دلیل یکی از وظایف تصریح شده در اساسنامه کمیته‌های دانشجویی مشارکت در فعالیت‌های مراکز مطالعات دانشگاه‌ها در زمینه این بسته‌ها است.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که کمیته مرکزی توسعه آموزش وزارت بهداشت یک مجمع سالانه دارد، گفت: این مجمع هر سال در حاشیه همایش کشوری آموزش پزشکی برگزار می‌شود و دوره بعدی آن در فروردین ماه ۱۳۹۹ و در حاشیه بیست و یکمین همایش آموزش پزشکی برگزار خواهد شد. در این مجمع سالانه از تمامی کمیته‌های دانشجویی، سه نفر معرفی شده و کاندیداها به دو شکل مجازی و ارائه سخنرانی برنامه‌های سالانه خود را ارائه داده و به رقابت می پردازند.

هروی اضافه کرد: اعضای مجمع، نمایندگان کمیته‌های دانشجویی هستند که شامل دبیر کمیته و دو نفر از اعضای کمیته‌های دانشگاهی است. بعد از معرفی کاندیداها، انتخابات برگزار می‌شود، در این انتخابات ۱۱ عضو اصلی و دو عضو علی البدل انتخاب می شود که این ۱۱ عضو اصلی تحت عنوان «اعضای کمیته مرکزی توسعه آموزش وزارت بهداشت» شناخته می‌شوند.
 
دبیر کشوری کمیته دانشجویی توسعه آموزش وزارت بهداشت با بیان این‌که دبیر کمیته‌های دانشگاهی بر اساس انتخابات درون دانشگاهی انتخاب می‌شوند، گفت: دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های توسعه آموزش می‌توانند در انتخابات درون دانشگاهی و براساس آئین‌نامه انتخاباتی همان دانشگاه به عنوان کاندید شرکت کرده و در صورت کسب حداکثر آراء به عنوان دبیر کمیته دانشجویی توسعه آموزش فعالیت کنند./

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.