پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

به بهانه پایان دومین و سومین دوره طرح دانشجومعلم؛

نگاهی کوتاه به طرح تربیت دانشجومعلم قرآن وزارت بهداشت/ هدفی که نباید فراموش کرد

دانشجومعلم قرآن

دومین و سومین دوره طرح تربیت دانشجومعلم قرآن کریم، که از روز شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه به همت مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم آغاز شده بود، امروز ۲۸ بهمن با انجام آزمون نهایی به پایان رسید؛ اما چیزی که نباید از نظر مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی دور بماند، هدفی است که در پس برگزاری این طرح نهفته است.

به گزارش مفدا، طرح تربیت دانشجومعلم قرآن کریم از جمله طرح‌های پویا و کاربردی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که نخستین دوره آن شهریورماه سال جاری با حضور ۱۲۰ شرکت‌کننده به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد.

مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، همواره استفاده از ظرفیت قرآنی دانشجویان علوم پزشکی و خودکفا کردن دانشگاه‌ها در زمینه آموزش قرآن کریم را دو هدف عمده و اساسی این طرح عنوان کرده است؛ اهدافی که با برگزاری این دوره‌ها ضمن ارتقای توان علمی و عملی قرآنی دانشجویان، دست دانشگاه‌های علوم پزشکی را برای استفاده از این ظرفیت بزرگ تا اندازه زیادی باز خواهد گذاشت.

بر اساس این اهداف و با توجه به تجربه موفق برگزاری نخستین دوره طرح تربیت دانشجومعلم قرآن کریم، مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بر آن شد که دومین و سومین دوره این طرح را با تمرکز بر رشته‌های«حفظ» و «ترجمه و مفاهیم» قرآن کریم به صورت همزمان برگزار کند؛ به این ترتیب و مطابق برنامه‌ریزی‌های کارشناسان این مرکز و اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی قم، میزبانی این دو دوره به این دانشگاه سپرده شد، تا مرکز قرآن و عترت ضمن پشتیبانی مالی، تنها نقش نظارتی در برگزاری این دوره داشته باشد.

نکته ارزشمند دیگر دومین و سومین دوره طرح دانشجومعلم قرآن وزارت بهداشت، رشد مخاطبان این طرح نسبت به دوره گذشته است؛ به طوری که در این دو دوره متوالی، ۱۰۴ دانشجوی دختر و ۵۹ دانشجوی پسر از ۳۴ دانشگاه علوم‌پزشکی زیر نظر استادان به فراگیری تکنیک‌های ترجمه و حفظ قرآن پرداختند و با مفاهیم و روش تدریس قرآن کریم آشنا شدند.

نوع چیدمان دروس و کارگاه‌های آموزشی دوره‌های یاد شده نیز به گونه‌ای بود که دانشجویان حداکثر استفاده از این دوره‌ها را کسب نمایند؛ به این منظور برگزارکنندگان دوره در اقدامی کارشناسی با تعیین سطح دانشجویان شرکت‌کننده، فضایی فراهم آوردند تا دانشجویان ضمن رضایت از نحوه برگزاری کلاس‌ها، بهره بیشتری از آموزه‌های این دوره بگیرند.

حضور استادان مبرز و صاحب سبک، نقطه قوت دیگر این دو دوره بود؛ نکته حائز اهمیت در این باره استفاده توامان از استادانی از تهران و شهر میزبان طرح، یعنی قم بود تا بدین ترتیب طرح دانشجومعلم قرآن وزارت بهداشت، از ظرفیت بسیار خوب مربیان و استادان قرآنی شهرستان‌ها نیز بهره بگیرد و آموزش‌های ارائه شده تنها به دایره‌ای بسته از استادان شناخته شده ختم نشود. بر این اساس ۷ تن از استادان علوم قرآنی، تدریس دروسی نظیر، روش‌ها و فنون تدریس، آشنایی با مهارت‌های زندگی قرآنی، آموزش قرآن از نگاه قرآن و عترت، اصول و روش‌های حفظ قرآن و کارگاه‌های روش تدریس حفظ، ترجمه و مفاهیم را بر عهده داشتند.

نفس برگزاری دوره در شهر زیارتی قم، خود نقطه قوت دیگر دومین و سومین دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم بود که بر معنویت هر چه بیشتر دوره افزود؛ برگزاری برنامه‌هایی نظیر غبارروبی ضریح مطهر حرم حضرت معصومه(س)، حضور در جمکران و دیدار با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی همه و همه به این منظور تدارک دیده شد تا دانشجوی حاضر در دوره، با دست پر به سوی دانشگاه خود بازگردد. برنامه‌های تفریحی نیز به گونه‌ای در نظر گرفته شد که دانشجویان با نشاط وانرژی بیشتری دوره را سپری کنند.
 

نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان در طول این دوره‌های کوتاه مدت، با جدیت و تلاش فراوان در سایه تجربه استادان علوم قرآنی بر داشته‌های قرآنی خود افزوده و نقاط ضعفشان را تا اندازه زیادی مرتفع کردند؛ آنچه نباید با اتمام دوره های اخیر به دست فراموشی سپرده شود، هدف برگزاری دوره است؛ طرح دانشجومعلم قرآن به این منظور تدارک دیده شده است که مسئولان دانشگاه‌ها از ظرفیت بالای دانشجویان در زمینه قرآنی بهره کافی را بگیرند و با استفاده از توانمندی این افراد، در جهت توسعه آموزه‌های قرآنی و ترویج این آموزه‌ها در فضاهای دانشگاهی و درمانی بکوشند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.