چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم:

تکلیف طرح‌های دانشجویی طی ۶۰ روز مشخص می‌شود

دکتر ثقفی پور

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به راه‌اندازی سامانه پژوهشیار در راستای بررسی طرح‌های دانشجویی عنوان کرد: درصدد هستیم با استفاده از نیروهای متخصص کاری کنیم تمامی طرح‌ها طی حداکثر ۶۰ روز موردبررسی قرار گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مفدا از قم، در دانشگاه علوم پزشکی قم ممکن نیست با حوزه پژوهش سر و کار داشته باشید و نام «دکتر عابدین ثقفی‌پور» به گوشتان نخورده باشد. فرد شماره یک کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم که دوره کارشناسی خود را در رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران گذرانده و دارای مدرک دکترای رشته حشره شناسی و مقابله با ناقلین از دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
وی اکنون علاوه بر سرپرستی کمیته تحقیقات دانشگاه و دانشکده بهداشت، در سِمت معاونت فرهنگی دانشجویی دانشکده بهداشت نیز قرار دارد. ثقفی‌پور در زمینه پژوهش فعالیت های بسزایی داشته و بیش از ۵۰ مقاله نمایه شده ISI و scopus دارد؛ عمده مقالات وی در زمینه بیماری های عفونی گرمسیری و بیماری های واگیردار است که آخرین آن در مجله Iranian journal of public health چاپ شده است؛ وجود سوالات متنوع پیرامون حوزه تحقیق و پژوهش از سوی دانشجویان بهانه‌ای شد تا با وی به گفتگو بنشینیم.


مفدا قم: خیلی خوشحالیم از اینکه در این گفتگو حضور دارید؛ لطفا کمی از کمیته تحقیقات بگویید؛ برای خیلی ها سوال است که اصلا این کمیته کجاست و دقیقا چه فعالیت‌هایی انجام می دهد؟

من هم همینطور، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه ها به طور کلی زیر نظر یک کمیته تحقیقات مادر در وزارت بهداشت فعالیت دارد؛ از نظر چارت ساختاری بخواهیم بگوییم، این کمیته به صورت مستقیم زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند.
هر دانشگاه دارای یک دبیرکل است که اکنون مسئولیت آن برعهده آقای علیرضا اخضری، دانشجوی علوم آزمایشگاهی است. همچنین هر دانشکده دارای یک کمیته تحقیقات محلی است که یک دبیر، هسته مرکزی و اعضای فعال آن را اداره می‌کنند؛ دبیر کمیته پرستاری علی مستانی، کمیته بهداشت امیرحسین سلطانی، کمیته پزشکی شاهرخ راهبر، کمیته دندانپزشکی خانم جعفری ندوشن و اخضری نیز دبیر کمیته پیراپزشکی هستند.


مفدا قم: خیلی‌ها از تشابه و تداخل فعالیت‌های کمیته تحقیقات و انجمن‌های علمی حرف می‌زنند و در ظاهر نیز اینطور به نظر می‌رسد؛ از نظر شما آیا بین این دو تفاوتی وجود ندارد؟
قطعا تفاوت هایی وجود دارد؛ برای مثال بخواهم بگویم معمولا برگزاری کارگاه‌های توان افزایی مانند احیا، سوچور، تزریقات و ... بر عهده انجمن علمی است؛ این در حالی است که کارهای تخصصی در پژوهش نظیر آموزش پروپوزال نویسی و مقاله نویسی بر دوش کمیته‌های تحقیقات است؛ اگرچه عقیده دارم انجمن های علمی و کمیته‌های تحقیقات هر دانشکده می توانند با توجه به اهداف مشترکی که دارند، با یکدیگر همکاری و هم افزایی داشته باشند.


مفدا قم: دانشجویانی که می‌خواهند عضو کمیته شوند، به ویژه جدیدالورودها، دقیقا چه کارهایی را باید انجام دهند؟
در هر سال تحصیلی برای دانشجویان جدیدالورود مراسم های معارفه برگزار می‌شود که در آن به معرفی کمیته و فعالیت هایمان می پردازیم؛ پس از آن علاقمندان به پژوهش به دفاتر کمیته تحقیقات که در هر دانشکده دایر است مراجعه می کنند و ما آن ها را حتی اگر صرفا علاقمند باشند و ایده خاصی نداشته باشند، تا آخرین مرحله برای ثبت پروپوزال ها، مقاله ها و حضور در کنگره‌ها حمایت خواهیم کرد.


مفدا قم: برخی از دانشجویان از عدم علاقه اساتید به همکاری در طرح‌هایشان صحبت می‌کنند؛ به نظر شما علت این اتفاق چیست؟
محدودیت طرح یکی از دلایل مهم همکاری نکردن آن هاست. برای مثال ممکن است یک استاد همزمان از تمام ظرفیت های طرح‌های خود استفاده کند و جای خالی برای دانشجویان باقی نمانده؛ اما این وضعیت ادامه نخواهد یافت زیرا ما در حال ایجاد انگیزه هستیم؛ به این وسیله که در حال هماهنگی برای از بین بردن محدودیت ها برای اعضای هیئت علمی هستیم تا آن ها بتوانند علاوه بر طرح‌های خود، با دانشجویان نیز همکاری کنند.

مفدا قم: خیلی‌ها از طولانی بودن روند بررسی طرح‌های پژوهشی صحبت می‌کنند؛ با توجه به راه‌اندازی سامانه پژوهشیار این مشکلات حل خواهد شد؟
بله، در گذشته به دلیل نبودن یک سامانه جامع و منظم، در روند بررسی طرح‌ها بی نظمی هایی وجود داشت که اکنون با آمدن این سامانه بسیاری از این مشکلات حل شده؛ درصدد هستیم با استفاده از نیروهای متخصص کاری کنیم تمامی طرح‌ها ظرف حداکثر ۶۰ روز موردبررسی قرار گیرند.
سعی می‌کنیم که طرح‌های دانشجویی را رد نکنیم و به جای آن به کیفیت بخشی آن ها فکر کنیم. البته سامانه پژوهشیار نیز کمی دچار ایرادات فنی است که به مرور زمان بهبود کیفیت خواهد داشت.


مفدا قم: برخی از دانشجویان نیز از بی توجهی اساتید نسبت به ارزش کاری آنها حرف می‌زنند؛ برای مثال می‌گویند استاد فقط ما را برای پخش کردن و جمع آوری پرسشنامه می‌خواهد و این برای ما کمی توهین آمیز است؛ نظر شما در این رابطه چیست؟!

این اقدام محکوم است؛ امروزه مقالاتی دارای ارزش بالایی هستند که حاصل یک کار گروهی باشند. نباید از دانشجو صرفا به عنوان جمع آوری کننده اطلاعات استفاده شود. دانشجو و فعالیت هایش ارزش و شأن بالایی دارد. البته در صورتی که دانشجو در تمام مراحل پژوهش حضور داشته باشد اشکالی ندارد در جمع آوری اطلاعات نیز کمک کند.

مفدا قم:چگونه می‌شود یک دانشجو از طریق پژوهش به مرحله استعدادهای درخشان برسد؟!

برای رسیدن به این مرحله طبق آیین‌نامه، طرح‌های تحقیقاتی مصوب، شرکت در کنگره‌ها و مقالات scopus و ISI هر فرد موردبررسی کمیته‌های مشخصی هم در دانشگاه و هم در وزارتخانه قرار می‌گیرد؛ پس از تأیید این کمیته‌ها دانشجو استعداد درخشان می‌شود.


مفدا قم: در رابطه با بودجه‌های تحقیقاتی برایمان بگویید؟

طرح‌های کمیته‌های تحقیقات دانشجویی از طرح‌های دیگر جدا نیست؛ حدود سه تا سه و نیم میلیون تومان به طرح‌ها اختصاص می‌یابد؛ اما اگر دانشجو و استاد راهنما تعهد دهند که این طرح را به ۲ مقاله  ISI برسانند تا پانزده میلیون تومان هم اختصاص می‌یابد.


مفدا قم: آیا برای فعالان دانشجویی کمیته‌های تحقیقات مانند دبیران، هسته‌های مرکزی و غیره کار دانشجویی هم در نظر گرفته می‌شود؟!

بله؛ باید به دبیران کار دانشجویی پرداخت شود و دبیران هم باید آن را میان فعالان کمیته تقسیم کند.


مفدا قم: اگر سخن پایانی دارید بفرمایید؟

تشکر می‌کنم از حضورتان و خیلی خوشحالم که شما تریبون کمیته‌های تحقیقات هستید.

گفت‌وگو: فاطمه پریمی دبیر سرویس آموزشی پژوهشی مفدا قم
 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.