یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

دانشجوی نمونه سال ۹۷ از دانشگاه علوم پزشکی یزد:

صفت نمونه لایق دانشجویی است که برای جامعه سودمند باشد

مهرنوش شیردلی

دانشجوی نمونه دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: به نظر من صفت نمونه لایق دانشجویی است که بتواند پس از تحصیل خود متناسب با تخصصی که دارد برای جامعه خود سودمند باشد و گره­ای از مشکلات هم نوعان خود بگشاید.

مهرنوش شیردلی دانشجوی نمونه سال ۹۷ از دانشگاه علوم پزشکی یزد است که مقطع کارشناسی ارشد را در رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی می‌گذراند. وی متولد اصفهان است و مقطع لیسانس خود را در رشته مهندسی کشاورزی گرایش علوم و صنایع غذایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گذرانده است.

وی در گفتگویی با مفدا درباره انتخاب خود به عنوان دانشجوی نمونه توضیحاتی داده و از چگونگی برنامه ریزی برای رسیدن به اهدافش سخن گفته است.

شیردلی درباره شروع ماجرای انتخابش به عنوان دانشجوی نمونه گفت: جرقه دانشجوی نمونه شدن از یک سال قبل از اینکه دانشجوی کارشناسی ارشد شوم در ذهن من زده شد. یک برنامه تلویزیونی پخش شد که در آن مصاحبه­ای با یکی از دانشجویان نمونه و خانواده‌اش صورت ­گرفت. من و مادرم برنامه را مشاهده می­کردیم، دقیقا به یاد دارم که مادرم با لبخند آن دانشجو را تحسین کرد و در آن لحظه با خودم فکر کردم چرا مادر من این لحظات را تجربه نکنند. بعد از آن برنامه بود که آیین نامه دانشجوی نمونه را مطالعه کردم و اطلاعاتی به دست آوردم. شاید جمله «خداوند اگر آرزوی چیزی را در دل کسی قرار داد راه رسیدن به آن را به او نشان می­دهد» را بارها شنیده باشیم اما من این جمله را کاملا لمس کرده‌ام.

وی در ادامه افزود: شاید بهترین جایزه من در پروسه نمونه شدن لحظه­ای بود که در ساختمان ریاست جمهوری بعد از گرفتن لوح و تندیس از دست معاون اول رئیس جمهور، اشک شوق مادرم را دیدم. باید بگویم که دعا­ها و همراهی پدر و مادرم را همیشه احساس کرده‌ام و دستان پر مهر پدر و مادرم را می بوسم.

این دانشجوی نمونه درباره فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود توضیح داد: از جمله معیارهای انتخاب دانشجوی نمونه کشوری فعالیت پژوهشی، فرهنگی و آموزشی و همچنین رعایت شئونات اسلامی است که می بایست در هر بخش حداکثر امتیاز ذکر شده در آئین نامه را کسب کرد.  من در بخش پژوهشی ۱۵ مقاله همایشی و ۷ مقاله چاپ شده در مجله، ۵ طرح  خاتمه یافته به عنوان مجری و نگارش و گرداوری ۶ عنوان کتاب را در رزومه خود داشتم. در بخش فرهنگی نیز سابقه شرکت در مسابقات دانشگاهی، عضویت در انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی، فعالیت در تشکل فاطمه الزهرا و اردوهای جهادی، همکاری با ستاد توسعه دانشگاه، گرداوری سه عنوان کتاب، همکاری در برگزاری نمایشگاه کتاب در سطح دانشگاه، همکاری با کانون تئاتر، عضویت در هیئت تحریریه ۴ نشریه دانشجویی و سردبیری در نشریه تازه­های بهداشتی را در رزومه‌ خود داشتم.

وی اضافه کرد: همچنین کسب عنوان نخست در مسابقات ورزشی، همکاری با مراکز خارج دانشگاهی از جمله سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی اصفهان و باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان از دیگر فعالیت‌های من در عرصه دانشجویی بوده است. در عرصه آموزشی نیز روزمه داوطلبان از لحاظ معدل و مدرک زبان و رتبه المپیاد­های علمی ارزیابی می­شود. معدل من در هر ترم ۱۹ به بالا بود و امتیاز هر ترم را هم بر همین اساس کسب کردم. همچنین امتیاز منتخب غربالگری کشوری در المپیاد کارافرینی را هم داشتم که شاید به تنوع در امتیازات من کمک فراوان کرده باشد.

شیردلی با ذکر این نکته که برخی دانشجویان تصور می‌کنند فعالیت در بخش فرهنگی مانع درس و پژوهش است، خاطر نشان کرد: به نظرم فعالیت در بخش فرهنگی دانشجویان را پویاتر می‌کند چرا که بینش آنها را گسترده‌تر می‌کند و دامنه تعاملات با سایر دانشجویان را افزایش می­دهد. با توجه به برنامه­های متنوع و برنامه ریزی شده بخش فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یزد و همکاری‌های من در این زمینه نه تنها هیچ مشکل آموزشی پیدا نکردم بلکه برای نگارش کتاب­های فرهنگی آماده شدم و در برنامه­هایی مانند استارتاپ ویکندها و ایده شو­ها نیز فرصت حضور پیدا کردم که خروجی آن کسب سه عنوان سوم و دوم و اول در سه استارتا­پ ویکند کشوری بود.   

این دانشجوی فعال فرهنگی با اشاره به نقش دانشگاه در موفقیت‌هایش تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی یزد و دانشکده بهداشت سکوی پرتاب من به سمت موفقیت در این فرایند شد ند. دانشگاهی پر از انگیزه و دانشکده­ای که ریاست آن با دکترمحمدحسن احرام پوش است که با تمام برنامه­ها و مشغله­های خود در نزدیک­ترین مکان به دانشجویان حضور دارد و پاسخ گوی مشکلات آنان هست. هیچ وقت لحظه لذت بخش لبخند رضایت ایشان را در زمان اعلام نتایج فراموش نخواهم کرد. نقش ایشان درکسب بالاترین تعداد ثبت نام و  بیشترین منتخب در کشور از بین کل دانشگاه‌های علوم پزشکی برکسی پوشیده نیست و از ایشان که پدر دلسوز دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد هستند بسیار سپاسگزارم.

وی به این نکته اشاره کرد که فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی خود را از ترم اول آغاز کرده و اظهار داشت: سعی من بر این بوده که تعاملات خود را با بخش­های پژوهشی و فرهنگی دانشگاه برای اطلاع از برنامه­ها گسترش دهم.  شاید اگر در ترم یک اساتیدم اجازه فعالیت در بخش‌های فرهنگی را به من نمی­دادند یا برای برنامه­های پژوهشی تشویقم نمی­کردند، سرعت من کاهش می­یافت و این موفقیت حاصل نمی‌شد. باید همه این بزرگواران را اساتید نمونه دانست که جا دارد صمیمانه از زحمات و تلاش اساتیدم دکتر بهادر حاجی محمدی، دکتر فاطمه اکرمی مهاجری و دکتر الهام خلیلی صدرآباد و همچنین استاد بزرگوارم دکتر گیلدا اسلامی تشکر کنم.    

شیردلی همچنین اضافه کرد: شاید برداشت جامعه دانشجویی از دانشجوهای نمونه دانشجوهایی تک بعدی باشد که مطالعات محدود به کتب درسی دارند. ولی من به شخصه تلاش می‌کنم که تک بعدی نباشم، عمده مطالعات من در دوران دانشجویی به غیر از کتب درسی مربوط به کتاب‌های کارافرینی و  بیشترین علاقه­ام مبحث کارافرینی اجتماعی است. به نظر من صفت نمونه لایق دانشجویی است که بتواند پس از تحصیل خود متناسب با تخصصی که دارد برای جامعه خود سودمند باشد و گره­ای از مشکلات هم نوعان خود بگشاید.

این دانشجوی نمونه در پایان از تلاش­های رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد دکتر میرجلیلی و معاونان پژوهشی و آموزشی این دانشگاه و کارشناسان دانشکده سپاسگزاری و موفقیت خود را به شهید گمنان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تقدیم کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.