به گزارش مفدا، امیرلله گانی؛ مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در نشست پرسش و پاسخ با اعضای شورای مرکزی انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی از ارائه گزارش خوب اعضا ابراز رضایت کرد و بر وجود یک خط مشترک میان تمامی انجمنها تاکید کرد و گفت: این خط مشترک باور به اتفاقات خوب در حوزه تخصصی در انجمن و در کل سلامت با وجود کاستیها است.
وی از تلاش اعضای شورای مرکزی انجمن های علمی دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی، برای استقلال انجمنها و پیگیری مطالبات قدردانی کرد و به بیان ضعف غالب در انجمنهای علمی دانشجویی پرداخت و یادآور شد: این ضعف غالب، جامع نبودن فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی میباشد و در حالی که اکثر فعالیتهای صورت گرفته حول محور علمی پژوهشی است، اما این نکته دارای اهمیت است که بدانیم هدف از ایجاد انجمنهای علمی بعدی فراتر از پژوهش است.
للـهگانی در خصوص وظایف انجمنهای علمی دانشجویی به پنج عرصه مهم اشاره کرد و ابراز داشت: عرصه اول آموزش عمومی و ترویج و ساده سازی علم است که با توجه به عقب بودن جامعه در این عرصه باید بر اهمیت هرچه بیشتر آن تاکید کرد. تاثیر کمپینها در سطح جامعه بر آگاهی مردم نسبت به فرهنگ سلامت که ۸۰ درصد پکیج سلامت را تشکیل میدهد نیز در این میان دارای اهمیت است.
وی مشارکت مردمی و دانشجویی را مهم ترین عامل بخش اجرایی و وظیفه دولت را فراهم کردن بستری برای فعالیت در این عرصه دانست و خاطر نشان کرد: ابتکار و به کار بردن راههای کاربردی جدید در این عرصه مانند آموزش همسالان، تئاتر، فیلم و... یکی از مهم ترین مهارتهای مورد نیاز در عرصه آموزش عمومی و ترویج و ساده سازی علم است.
لله گانی مهارت افزایی و توانمندسازی را دومین عرصه معرفی و با توجه به نیاز به چند بعدی بودن هر فرد در جامعه امروزی، بر مهارت افزایی اعضای انجمنهای علمی دانشجویی تاکید کرد و ابراز داشت: در خصوص تقویت مهارتها راهکارهایی مانند مطالعه تیمی، نقد، بررسی کتاب و... دارای اهمیت است.
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت به عرصه کارآفرین و توسعه استارت آپ ملی حوزه سلامت اشاره کرد و بیان داشت: تاثیر پیشرفت این حوزه بر سلامت بر هیچ کس پوشیده نیست و این عرصه نیاز به توجه دارد به خصوص که میتوان برای ارائه بهتر خدمت در حوزه سلامت از آن استفاده کرد.
وی به عرصه ارتباط مشارکت اجتمایی اشاره کرد و بیان داشت: این عرصه به خصوص در دنیای جدید و نیاز به توانمند شدن دارای اهمیت است و باید به آن پرداخته شود و پنجمین عرصه مبحث علمی و پژوهشی است که زمانی این حوزه تاثیرگذار خواهد بود که همراه با عرصههای دیگر باشد.
للهگانی از فعالیتهای انجمن در این حوزه ابراز رضایت کرد و در خصوصفعالیتهای صنفی و برگزاری نشست شورای مرکزی، گفت: شرح وظایف صنفی در شرح وظایف انجمنهای علمی دیده نشده است و جزء وظایف شورای صنفی است ولی پیگیری عناوین صنفی مرتبط با حوزههای انجمنهای علمی تضادی یا وظایف انجمن ندارد.
وی درخصوص نشست سالانه مجمع مرکزی انجمنهای علمی، بیان داشت: ما در آینده انتظار استقلال از انجمنها را داریم به صورتی که مجمع مرکزی خود را مستقل و با کمک ما برگزار کند.
پس از اتمام صحبتهای للهگانی، اعضای شورای مرکزی انجمن های علمی دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی سوالات خود را مطرح کردند.
موضوع عمده سوالات در پیرامون آموزش کارآفرینی، نداشتن حکم و گواهی، وجود نداشتن کار دانشجویی و انگیزه و شوق برای اعضا، نیاز به یک وبسایت رسمی در صفحه وبسایت وزارت بهداشت و مشکلات هماهنگی با دانشگاهها بود. همچنین سوالاتی در مورد پیش وند «علمی» انجمنها با توجه به تعلق داشتن به معاونت فرهنگی و کم بودن افراد ناظر و پاسخگو در وزارت خانه پرسیده شد.
للهگانی ضمن تشکر از دغدغههای اعضا در خصوص مشکلات، پیگیری هرچه بیشتر دانشجویان را مطالبه کرد و به پیچیده و زمان بر بودن حل بعضی مشکلات اشاره کرد.
وی در پاسخ به سوال وجود کلمه «علمی» در انجمنهای علمی و دیده شدن این انجمنها در معاونت فرهنگی و دانشجویی، ابراز داشت: نام شما مفهوم عام علم انجمنهای علمی است، اما نگاه به انجمنهای علمی در حقیقت نگاه به فرهنگ علم است و این وجه تمایز انجمنهای علمیدانشجویی با کمیته تحقیقات است. انجمنهای علمی باید به دنبال رشد چند بعدی افراد و تربیت افراد چند بعدی باشد.
مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت منفعت فعالیت اعضا در انجمنها را، بسته به نوع نگاه فعالیتهای اجتماعی دانست و بیان داشت: اصلی ترین ثمره کار گروهی به ما میرسد. این ثمرات توانمند شدن در کار گروهی، چند بعدی شدن، مسئولیت پذیر شدن و... است. در هیچ کجا بابت کار داوطلبانه پول پرداخت نمیکنند؛ زیرا معنی کار داوطلبانه از بین میرود اما مشوقهایی در نظر گرفته میشود.
للهگانی نسبت به تبعات منفی تشویق های بیرونی هشدار داد و بیان داشت: وجود چنین مزایایی میتواند باعث به وجود آمدن سیاه لشکر بشود و باید بیشتر بر انگیزه درونی به عنوان مهمترین عامل تاکید کرد.
وی با بیان دوباره ثمرات کار گروهی و به دنبال آن چند وجهی شدن، این ثمرات را نیاز ضروری و حیاتی دانستند و آن ها رو از مهترین انگیزهها و اشتیاقها دانستند.
ارسال نظر