دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷

صدای پای بهار و تکاپوی خریدهای نوروزی

كاشان"نوروز"

بنابر یک سنت دیرین و فرهنگ نهادینه شده خانوارهای ایرانی با نزدیک شدن به روزهای پایانی اسفند ماه به تکاپو می افتند تا با خریدهای نوروزی خود را برای سال جدید آماده کنند. گرچه در این روزها شرایط رکود اقتصادی بر قدرت خرید مردم تاثیر داشته اما با این حال این مساله مانع از شور و نشاط مردم برای استقبال از نوروز نشده است.

به گزارش مفداکاشان، این روزها با نزدیک شدن به سال نو تکاپوی مردم برای خرید و گشت و گذار در بازارهای شهر چندین برابر شده است. در این زمان صنف های مختلف حال و هوای نوروزی به خود می گیرند و با آوردن اجناس جدید به استقبال بهار می روند. البته در این میان پهن کردن بساط دست فروش ها در پیاده روها نیز جلوه ای خاص به فضای شهری می دهد و اشتیاق مردم را برای خرید دوچندان می کند.

بهار قشنگی خاصی دارد و در سطح شهر ماهی قرمز، سبزه و ریسمان های رنگی می بینی که چشم هر رهگذری را نوازش می کند. با توجه به اینکه در این روزها مشکلاتی مثل ترافیک، شلوغی بازارها و فاصله زیاد از مراکز خرید سبب می شود خریدها برای مردم دشوارتر شود اما در مجموع با تمام این موارد باید گفت این مهم در سال یکبار اتفاق می افتد و حال و هوای مخصوص به خود را دارد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با توجه به روزهای پایانی سال و خریدهای نوروزی در گزارشی میدانی به بررسی این موضوع پرداخته است.

** ایرانیان هیچ گاه نوروز را فراموش نمی‌کنند

ایرانیان از عهد باستان همواره نوروز را پاس می داشتند. این جشن برخلاف همه جشن ‌های دیگر، سالیانه با شور و شوقی وصف ناپذیر در نخستین روز بهار آغاز می‌شود. در گذر زمان این سنت باستانی حال و هوای فرهنگ‌های دیگر را نیز به خود گرفته است.

** ملزومات سفره هفت‌ سین

ماهی قرمز، سمنو، سبزه، سمبل و ... از جمله ملزومات سفره هفت سین به شمار می روند که تمام ایرانیان به تهیه این موارد پایبند هستند. در این زمینه گلایه مردم از نرخ‌ها باعث شد تا این موضوع را از فروشندگان جویا شویم. یکی از فروشندگان می گوید که ما همیشه سعی می کنیم تا با مشتریان راه بیاییم و نرخ ها را تقریبا ثابت نگه داریم اما وضعیت اقتصادی باز هم فشارهایی را به خانواده ها وارد و آنها را برای خرید محتاط تر می کند.

به گفته وی ظروف تزیینی هفت سین قیمت های مختلفی دارد و بعضی از آنها قیمتی پایین تر از 100 هزار تومان دارند و برخی از آنها بالای 300 هزار تومان هم به فروش می رسد. برای مثال ماهی های قرمز از 2 هزار تومان تا 35 هزار تومان قیمت دارد که البته آنهایی که قیمت بالایی دارند، بیشتر ماهی های دکوری هستند. سمنو نیز که بیشتر به صورت خانگی پخت می شود، باز هم قیمت های متفاوتی دارد. ما در روزهای پایانی با مشتری راه می‌آییم و اجازه نمی‌دهیم ناامید اینجا را ترک کند.

** گل و سبزه، نشانه نشاط و امید

یکی از مواردی که به خوبی حال و هوای بهار را می توان از آن استشمام کرد، بساط سبزه و گل در خیابان است که افزون بر ایجاد نشاط، ذوق خرید را در مردم چند برابر می کند. در همین زمینه یکی از شهروندان که مشغول انتخاب گل بود، گفت: من از فروش گل در خیابان استقبال می‌کنم و به نظرم اگر این چنین صحنه هایی در تمامی ماه های سال تکرار شود خیلی زیبا خواهد بود و نشاط عجیبی به انسان منتقل می شود. بهار هم به دلیل اینکه فصل سرسبزی و نو شدن است، باید با خرید این گل های زیبا سرزندگی را تزریق کنیم. شادی همان چیزی است که این روزها همه مردم جامعه به آن به شدت نیاز دارند.

«رحمان محسنی» فروشنده یکی از گل‌فروشی های سطح شهر است که در این زمینه می گوید: استقبال مردم از گل و تزیینات سفره هفت‌سین مانند سال های گذشته است و در این صنف تغییر چندانی وجود ندارد و ما همه تلاش خود را می کنیم تا نرخ ها را نسبت به پیش افزایش ندهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه عمر گل و گیاه کم است، اظهار داشت: کاشت گل و گیاه بسیار زیباست و این وظیفه شهرداری محسوب می شود که برای زیباتر کردن شهر تلاش خود را به کار ببندند. با توجه به اینکه در سال های اخیر قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و همه می خواهند نیاز خود را با نرخ مناسب برطرف کنند بنابراین لازم است که تولیدکنندگان نیز با مشتری همراه شوند.

** لباس و پوشاک ملزومات اولیه شهروندان

پوشاک و لباس مناسب از جمله مهم ترین کالاهایی است که خرید آن در این روزها رونق زیادی دارد و از جمله ضروری ترین و پرتقاضاترین کالاها محسوب می شود. صنف پوشاک در این زمان همیشه شلوغ تر از دیگر مراکز خرید است. تعداد دستفروشان و نمایشگاه های بهاره هم در این روزها افزایش می یابد و متقضیان زیادی را به طرف خود می کشاند.

وقتی از کنار مغازه ها رد می شوی، کاغذنوشته هایی با رنگ ها و فونت های مختلف توجه رهگذران را به خود جلب می کند که حکایت از مدل های جدید و قیمت های باورنکردنی دارند، افرادی را می بینی که در داخل مغازه ها در حال انتخاب لباس های خود هستند و بسیاری دیگر که با فروشنده بر سر قیمت ها چونه می زنند.

یکی از شهروندان در خصوص آغاز خریدهای نوروزی می‌گوید: با توجه به تجربیاتی که از سال های گذشته دارم بهتر می دانم تا خریدهایم را زودتر از نیمه دوم اسفند شروع کنم چون در آن زمان ازدحام بیش از حد می شود و به نظر من اگر دیگران هم از همان روزهای پایانی بهمن خریدشان را انجام دهند، خیلی بهتر است.

«زهرا نوروَند» که به همراه فرزندان خود برای خرید لباس به سطح شهر آمده بود، درباره خریدهای نوروزی می گوید: در برخی موارد قیمت ها برخلاف آنچه روی شیشه نوشته شده است و مشتریانی را برای خرید جلب می کنند، بسیار بالاتر و به همین علت خرید سخت است.

در این میان یکی از فروشندگان پوشاک می گوید که به دلیل شرایط سخت اقتصادی امسال فروش افت زیادی کرده است و مردم تنها می آیند و نگاهی می اندازند و بدون اینکه خریدی کنند، از مغازه خارج می شوند.

«رضا امیدوار» در ادامه بیان داشت: تمام فروش سالیانه ما کاسبان شاید همین یک ماه آخر سال باشد اما هیچ کدوم از فروشندگان در صنف های مختلف رضایت ندارند. این مساله تنها برای ما آزاردهنده نیست بلکه شهروندان هم رنج می برند که نمی توانند مایحتاج زندگی و خانواده خود را به راحتی تامین کنند.

در همین زمینه «ابوالقاسم شیرازی» رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به اینکه برای شب عید هیچ گونه کمبود و گرانی نخواهیم داشت، می گوید: در آستانه عید هیچگونه کمبود و افزایش قیمتی در بخش پوشاک نخواهیم داشت. مبارزه جدی در خصوص قاچاق پوشاک نیز اعمال می‌شود. میزان قاچاق در حوزه پوشاک از ابتدای سال تاکنون کاهش داشته و در این مدت با قاچاق به صورت جدی مبارزه شده و علاوه بر آن افزایش نرخ ارز بر این صنعت تأثیرگذار بوده است. ما افق خوبی برای شب عید در حوزه صنعت پوشاک و تولیدکنندگان خود که در گذشته ناامید بودند می‌بینیم.

** آجیل و خشکبار در نوروز ایرانیان

آجیل و خشکبار در سبد نوروزی ایرانیان نقشی پررنگ دارد و به اصطلاح آنها یکی از ملزومات پذیرایی از مهمانان به شمار می رود اما وضعیت نامساعد بازار آجیل و خشکبار در شب عید مانند سال های گذشته نیست. آنچه که پیش از این در اظهار نظرهای مسوولان و دستگاه‌های مربوطه مورد تاکید قرار گرفته بود. یکی از دلایل افزایش قیمت خشکبار به سرمازدگی است که در ارتباط با برخی از اقلام همچون پسته، زمینه رشد قیمت‌ها و کاهش میزان عرضه را فراهم کرده است.

«مصطفی احمدی» رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران،در این باره گفت: کاهش تولید، افزایش قیمت آجیل، سرمازدگی و خشکسالی باعث شده است تا 20 درصد افراد از دریافت پروانه کسب انصراف دهند. قیمت‌ها به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل، سه تا چهار برابر افزایش یافته و همین موضوع بر کاهش ضریب تقاضا از طرف مشتریان بسیار تاثیرگذار است. به عنوان نمونه، پسته‌ای که در زمان حاضر به قیمت 140 تا 150 هزار تومان عرضه می‌شود، سال پیش در همین زمان با قیمت 30 هزار تومان به فروش می‌رسید. در هر حال شرایط حاکم بر بازار خشکبار، مساعد و مطلوب به نظر نمی‌رسد.

در شرایط رکود اقتصادی و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، انتظار خرید خشکبار و در اولویت قرار گرفتن این محصول در سبد خرید خانوارهای ایرانی، خوشبینانه به نظر می‌رسد. در همین زمینه «رسول میراقدسی» فروشنده یکی از قنادی های شهر می گوید: اینکه به یکباره آجیل و خشکبار با قیمت صعودی روبرو شد برای ما هم بسیار تکان دهنده بود. من به عنوان یک فروشنده به شدت از این موضوع ناراحت هستم زیرا شهروندان خرید آجیل را برای پذیرایی نوروزی خود لازم می دانند اما به دلیل قیمت های بسیار بالای آن، قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

** نمایشگاه های بهاره

نمایشگاه های بهاره برای رفاه شهروندان از طرف مسوولان به منظور برطرف کردن مایحتاج عید نیز از جمله اقدامات مهم محسوب می شود که تهران نیز هر ساله میزبان نمایشگاه های بهاره در نقاط مختلف شهر است. نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در تهران به ارایه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید از جمله کیف و کفش، پوشاک، مواد پروتئینی، کالاهای اساسی نظیر مرغ، گوشت، برنج، روغن و قند، آجیل و خشکبار با قیمتی پایین تر از قیمت بازار می پردازند. هر چند برخی از شهروندان معتقدند کیفیت کالاهای عرضه شده در این مراکز، گاهی پایین تر از حد انتظار است.

** ترافیک سنگین در روزهای پایانی

با رسیدن روزهای آخر سال، شهر چهره ای متفاوت به خود می گیرد و به یکباره شاهد افزایش ترافیک سنگین، همهمه و استرس ناشی از شتاب و عجله به دلیل خرید مردم هستیم. فرار از ترافیک همیشه غیرممکن است اما برخی از شهروندان برای گریز از آن زمان های خاصی را برای تردد انتخاب می کنند. روزهای آخر اسفند گویا شهر سکوت ندارد و سراسر شلوغی و ازدیاد جمعیت را تجربه می کند. در هر حال این روزها راه حلی برای کاهش این ترافیک ها وجود ندارد.

** سخن آخر

آنچه در مشاهدات میدانی پژوهشگر ایرنا در یکی از روزهای پایانی سال اتفاق افتاد، ذوق و نشاط مردم برای خرید کالا و پوشاک سال نو، فروش‌های فوق العاده و حراجی‌ها در مراکز تجاری و استقبال شهروندان از بهاری دل انگیز است. اگرچه امسال مردم در مضیقه اقتصادی بودند و این موضوع تاثیر بسیاری بر کاهش قدرت خرید مردم داشته است و آنها خواستار کنترل قیمت ها از سوی مسوولان هستند.

منبع: گزارش میدانی پژوهشگر ایرنا

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.