یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

دبیر کمیته‌های EDC  مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت:

مهلت ثبت نام در نخستین جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی پایان یافت/ ۵۵۰ نفر ثبت نام کرده‌اند و ۳۷۰ ایده به ثبت رسیده است

جشنواره نوآوری

مهلت ثبت نام در نخستین جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی پایان یافت. در طی این مدت ۵۵۰ نفر ثبت نام کرده‌اند و ۳۷۰ ایده به ثبت رسیده‌ است. داوری آثار توسط اساتید مطرح کشور در حوزه آموزش پزشکی آغاز شده است.

به گزارش مفدا، این جشنواره اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، همزمان با بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و دوازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، توسط کمیته دانشجویی مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت در تهران برگزار می‌شود.

ارسا پناهی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کمیته‌های EDC  مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت در گفتگو با مفدا با اعلام این خبر گفت: طرح‌ها و ایده‌هایی که برای این جشنواره  ارسال شده‌اند، اکثرا به صورت طرح‌های HSR ارائه شده‌اند و در قالب طرح پژوهشی هستند.وی در ادامه به تشریح چگونگی شکل گیری این کمیته‌ها در دانشگاه‌ها و نحوه عملکرد آنها پرداخت.

دبیر کمیته با اشاره به اینکه اساسنامه اولیه کمیته‌ها مربوط به سال ۸۹ بوده است، اظهار داشت: در آن زمان کمیته‌ها تحت عنوان کمیته‌های مشورتی فعالیت می‌کردند و ماهیت مشوری داشتند و آیین نامه مشخص و دقیقی برای فعالیت آنها تعیین نشده بود و هر کمیته‌ای بنا بر نیاز دانشگاه‌ خود به نحوی عمل می‌کرد.

پناهی در ادامه افزود: مثلا اگر یک دانشگاه نیاز آموزشی داشت در این کمیته بر روی این حوزه تمرکز می‌شد و یا اگر دانشگاهی نیاز آموزشی داشت، کمیته در برگزاری دوره‌های آموزشی همکاری می‌کرد.

دبیر کمیته‌های EDC  با اشاره به اینکه در هجددهمین جشنواره مطهری بحث جدیدی از سوی دانشجویان مطرح شد، خاطر نشان کرد: در آن دوره عده‌ای از دانشجویان علاقه مند، داوطلب شدند که اساسنامه‌ای را که در آن زمان وجود داشت، بازنگری کنند و آن را از اول بنویسند. حدود ۱۰ نفر از دانشگاه‌های مختلف آغاز به بازنویسی اساسنامه کردند و به این ترتیب در نوزدهمین دوره جشنواره مطهری مجمع عمومی برگزار شد و اساسنامه جدید به دانشجویان سراسر کشور ارائه شد تا نظرات و بازخوردهای آنان نیز گرفته شود. رای گیری انجام شد و کمیته مرکزی کمیته‌ها در وزارت بهداشت شکل گرفت تا پیگیر این اساسنامه جدید باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: ۱۱ نفر انتخاب شدند و با پیگیری‌هایی که انجام دادند، اساسنامه جدید اصلاح و تکمیل شد و مهر امسال موفق به به ثبت آن شدند. اساسنامه جدید از صورت مشورتی خارج شده و به کمیته‌های دانشجویی نقش عملکردی داده و دانشجویان را در EDC  دانشگاه‌ها دخیل کرده است. ای اساسنامه ساختار شبکه‌ای دارد و در عین حال پله پله نیز هست.

پناهی با اشاره به روشن بودن شرح وظایف کمیته‌ها در این اساسنامه، گفت: هر کمیته واحدهای مختلفی از جمله واحد آموزش مجازی، رهبری آموزشی و ... دارد که هر کدام شرح وظایف مشخصی دارند. دانشجویان در قالب این واحدها می‌توانند در عرصه‌های مختلف آموزشی  ایده‌های نوآورانه مطرح کنند. به این ترتیب دانشجویان صرفا مشکلات آموزشی را بیان نمی‌کنند بلکه هر فردی مشکل را با راه حل آن بیان می‌کند و در قالب یک طرح نوآورانه کامل ارائه می‌دهد و اجرا می‌کند. اگر نتیجه مثبت باشد طی دوره‌های آموزشی مختلف این نتایج در آینده وارد کوریکولوم می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: الزامی نیست که طرح‌ها از کمیته‌ها به وزارتخانه منتقل شوند، اما برای اینکه هم افزایی صورت گیرد و از موازی کاری جلوگیری شود، در اساسنامه سطوح مختلف منطقه‌ای، کلان منطقه‌ای و کشوری تعریف شده که دانشجویان در آن سطوح می‌توانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

دبیر کمیته‌های دانشجویی EDC  با اشاره به امکان ثبت طرح‌ها در مرکز نصر بیان داشت: مرکز نصر، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی است که دانشجویان می‌توانند در آنجا طرح‌های خود را ثبت کنند و حمایت شوند و فقط هم مختص دانشجویان نیست. همچنین در سامانه فعالیت‌های نوآورانه وزارت بهداشت نیز امکان ثبت طرح و گرفتن اعتبار وجود دارد.

پناهی در پایان تاکید کرد: تغییر در حوزه آموزش مستلزم گذشت زمان و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی زمان‌بر است. به اعتقاد من به وجود آمدن تغییر حاصل تجمع نتایج مثبت است، آنقدر نتایج جمع می‌شود تا مسئولین تصمیم بگیرند تغییراتی را در برنامه آموزشی ایجاد کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.