سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

۷۰ درصد اولویت‌های اسناد بالادستی سلامت، در حوزه‌ی علوم پایه است/ لزوم نگاه آینده نگارانه به علوم پایه پزشکی   

پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با تاکید بر لزوم توسعه علوم بین رشته ای در علوم پایه پزشکی گفت: ضروری است تا با نگاهی آینده نگارانه مرزهای بین رشته های علوم پایه کمرنگ تر شود. 

به گزارش مفدا، بیست‌و یکمین نشست شورای آموزش علوم‌پایه‌ی پزشکی، بهداشت و تخصصی با حضور دکتر نمکی وزیر بهداشت، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، مسئولین حوزه ی آموزش و اعضای شورای آموزش علوم‌پایه‌ی پزشکی ، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت در تاریخ ۶ اسفند سال جاری در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر باقر لایجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر جایگاه ویژه‌ی علوم پایه در حوزه‌ی پزشکی از آن به عنوان یکی از ارکان اساسی حوزه‌ی پزشکی یاد کرد و افزود : متاسفانه توجه زیاد به بحث‌های درمانی در یک برهه‌ی زمانی، باعث عدم توجه به علوم پایه در دانشگاه‌ها شد و با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد اولویت‌های ملی در اسناد بالادستی مرتبط با سلامت در حوزه‌ی کاری علوم‌پایه قرار دارد باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این حیطه انجام شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در علوم‌پایه‌ی پزشکی در کشور، یادآور شد که در دنیا ارتباط مستقیمی بین پیشرفت علوم‌پایه‌ی پزشکی و توسعه‌ وجود دارد و این موضوع باید در کشور ما نهادینه شود.

وی افزود: اگر برنامه های توسعه کشورهای پیشرفته را نگاه کنیم میزان توسعه تحصیلات تکمیلی در آن مشخص شده است. ما نیز در کشور آموزش عالی را توسعه داده ایم ولی این سوال کلیدی وجود دارد که چگونه بین این توسعه آموزش عالی و توسعه کشور ارتباط برقرار کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه لازم است تا برای تحقق این مسئله در کشور برنامه ریزی شود گفت: اخیرا بخشنامه ای شده که فارغ التحصیلان PhD که پذیرش هیات علمی نگرفته اند تعهداتشان آزاد شود تا بتوانند در محیط های کاری مشغول به خدمت شوند.

وی بر لزوم توانمندسازی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در حوزه کارآفرینی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی صورت گرفته و دوره مجازی توانمندسازی کارآفرینی راه اندازی شده است و داشجویان PhDبا شرکت در این دوره ها می توانند در این زمینه توانمند شوند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه دانش آموخته علوم پایه باید کارآفرین باشد نه اینکه به دنبال شغل باشد گفت: بخشی از دانش آموختگان ما نیز در رده های بالا باید در مسیر توسعه دانش حرکت کنند، ولی با ظرفیت هایی که وجود دارد علوم پایه باید به سمت خلق ثروت حرکت کند و برای این موضوع باید برنامه ریزی شود.

دکتر لاریجانی به اهمیت رشته های میان رشته ای اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است مرزهای بین رشته ها کمرنگ تر شود و از ظرفیت تمامی رشته ها استفاده شود. در کشورهای پیشرفته دنیا نیز در یک زمینه متخصصین رشته های مختلف با یکدیگر کار می کنند و این باعث ایجاد تحول در علوم پایه پزشکی می شود.

وی بیان کرد اگر بخواهیم تحولی در علوم پایه ایجاد کنیم باید نگاه جدیدی به رشته ها و مرز آنها داشته باشیم و گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دست اجرا است و لازم است ترجمان این برنامه در علوم پایه طراحی شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به عنوان مثال برای مرجعیت علمی لازم است ظرفیت های کشور در رشته های مختلف رصد شود و اطلاعات جامعی در این زمینه داشته باشیم. در بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم نیز باید برنامه ریزی شود تا مسیر دانشگاهها به سمت صنعت باز شود.

دکتر لاریجانی بسته های تحول بستر مناسبی است که در دانشگاهها در دست پیگیری است و اگر با این برنامه ها هم راستا شویم می توانیم فرصت های جدیدی را رصد کنیم.

وی با اشاره به بحث آمایش گفت: این بحث مصوبه آمایش سرزمینی است و توسعه های علوم پزشکی در کشور بر مبنای این مصوبه انجام می شود. نگاه آمایشی باید ترجمانی در علوم پایه داشته باشد و راه اندازی بوردهای منطقه ای با همین نگاه راه اندازی شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به آزمون دستیاری اخیر به عنوان تجربه ای موفق اشاره کرد که با مشارکت مناطق آمایشی سوالات بسیاری طراحی شده و این سوالات در مراحل مختلف در قرنطینه پایش شده و در نهایت سوالات طراحی شده است و از مشارکت تمامی افراد برای ارتقای کیفیت این آزمون ها استفاده شده است. اگر در سایر آزمون ها هم از این تجربه استفاده شود بسیار مناسب است.

وی بر لزوم توسعه متوازن کشور اشاره کرد و گفت: محاسبات بسیار خوبی در نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت انجام شده است و با این برآوردها تصمیم گیری برای تربیت نیروی انسانی بسیار راحت تر صورت می گیرد و می تواند کل کشور را رشد دهد.

که دانشگاههای علوم پزشکی برای اولین بار اعتباربخشی شده اند، اظهار داشت: شاخص های اعتباربخشی برای دانشگاهها روشن می کند که اگر می خواهند بهبود یابند باید چه مسیری را طی کنند. در مرحله بعد این کار باید برای دانشکده ها انجام شود و اعتباربخشی رشته ها انجام شود.

وی تاکید کرد: اعتباربخشی ها باید توسط اساتید در نقاط مختلف کشور صورت گیرد و وزارت بهداشت نقش نظارت کیفی بر این فرایند داشته باشد و فرایند به صورت الکترونیک انجام شود.

دکتر لاریجانی با تاکید بر لزوم نگاه جدید در علوم پایه گفت: باید به موضوعات علوم پایه با نگاهی آینده نگارانه نگاه شود و با تعاملات آکادمیک تحولاتی را در داخل و توسعه بین المللی این حوزه ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیت ها و دانشمندان برجسته ای که در علوم پایه پزشکی کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: تلاش هایی برای ارتقای زیرساخت های آموزش علوم پایه صورت گرفته و امیدواریم با حمایت های بالادستی این امکان میسر گردد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.