چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

گفتگو به مناسبت برگزاری همایش "تداکس" در دانشگاه ایران

تد ایکس دانشگاه ایران

الهه خدادوست دانشجوی سال چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران است که در مرداد سال ۹۷ موفق شده طی مکاتباتی، مجوز برگزاری همایش سالیانه "تِد" را برای اولین بار در دانشگاه ایران بگیرد. این رویداد در بیست و ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد. به همین مناسبت مفداایران به گفتگو با ایشان نشست تا در مورد "تِد ایکس دانشگاه ایران" بیشتر بدانیم.

۱ - قبل از همه چیز می‌خواهیم بدانیم که تِد ایکس چیست؟

     "تِد" (TED) (سه حرف ابتدای کلمات : Technology،  Entertainment ،Design تکنولوژی و سرگرمی و طراحی) به عنوان یک سازمان جهانی غیر دولتی و غیرانتفاعی با هدف گسترش ایده‌ها در سراسر جهان در سال ۱۹۸۴ به صورت یک کنفرانس چهارروزه در کالیفرنیا کار خود را آغاز کرد. این کنفرانس‌ها در خصوص ایده‌هایی است که شایستگی گسترش دارند و هنوز هم در کالیفرنیا و نیویورک با بلیتی حدود شش هزار دلار برگزار می‌شوند. هدف تد این بود که فرهنگِ صحبت در مورد ایده‌ها را در جهان جا بیندازد. بنابراین ساختاری به نام "تِد ایکس" را ساخت و به مردم جهان ارائه داده و ادعا کرد که برند خود را در اختیار مردم کشورهای مختلف می‌گذارد تا دیگران نیز با رعایت قوانین آن‌ها بتوانند این کنفرانس‌ها را در منطقه خودشان برگزار کنند و در نهایت ویدیوی رویداد را در بخش مربوط به "تد" در سایت یوتیوب برای تمام مردم جهان آپلود کنند.

     باید بگویم که در سخنرانی‌های تد اثری از تبلیغ برای هیچ عقیده سیاسی یا مذهبی و هیچ کالای تجاری‌ای دیده نمی‌شود؛ چراکه تد جایی برای گسترش ایده‌هاست و نه تریبونی با هدف جمع طرفدار برای گروهی خاص.

     لایسنس (مجوز تحت نظارت) تد، بعد از پر کردن فرم‌ها توسط متقاضیان و قبول شدن، فرم، توسط خود سازمان در نیویورک، داوری و صادر می‌شود. البته این مجوز (لایسنس تد) اعتبار یک ساله دارد و فقط برای برگزاری یک رویداد اعتبار داشته و برای برگزاری دوباره رویداد، گواهی نامه باید تمدید شود.

     مطلب قابل ذکر اینکه برای گرفتن گواهی نامه تدایکس، حتماً باید نام یک مکان را داشته باشیم. برای مثال ما تدایکسی داریم به نام "بلوار کشاورز". این مکان می‌تواند نام یک خیابان، شهر، دانشگاه یا مدرسه باشد.

     تد ایکس‌ها به لحاظ موضوعی و جامعه هدفشان به چند دسته تقسیم می‌شوند مثل تدایکس‌های دانشگاهی، زنان، جوانان و...

۲ - رویداد ۲۶ ام دانشگاه ایران، اولین تد ایکس دانشگاهی در کشور است؟

      خیر. تد ایکس‌های دانشگاهی قبل از ما در دانشگاه شریف، بهشتی، امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز برگزار شده‌اند.

۳ - آیا شرکت در تد ایکس دانشگاه ایران فقط مختص اعضای دانشگاه ایران است؟ آیا در آن فقط به موضاعات علوم پزشکی پرداخته خواهد شد؟

خیر. .

وقتی می‌گوییم "تد ایکس دانشگاه ایران" یعنی غالباً افرادی که رویداد را برگزار می‌کنند از دانشگاه ایران هستند؛ همین.

بنابر این افراد دیگری از سراسر کشور می‌توانند برای شرکت در رویداد ما تقاضا داده و فرم‌های ثبت نام را پرکنند.

 به لحاظ محتوایی هم ما سعی کرده‌ایم به ابعاد روحی انسان نیز توجه کنیم. درست است که دانشجویان علوم پزشکی به لحاظ کاری بیشتر با مسائل پزشکی درگیرند اما به عنوان یک انسان ابعاد دیگری نیز دارند که ما در راستای شعار "تد" دوست داریم به آن ابعاد نیز بپردازیم. بنابراین سخنرانی‌ها برای هر قشری مفید خواهند بود.

۴ - موضوع این رویداد چیست؟

    واحه هستی در نیستی. واحه، به آبادی وسط یک بیابان گفته می‌شود. این موضوع براساس قوانین تد باید بر اساس ایده باشد. ما برای انتخاب موضوع به جامعه هدف‌مان نگاه کردیم. جامعه هدف ما جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال بودند. با توجه به اینکه در یک سال اخیر در کشور شرایط سختی به لحاظ اقتصادی داشتیم و ناامیدی در جوانان زیاد شد؛ به این فکر افتادیم که جوان ایرانی را مورد مخاطب قرار دهیم و بگوییم: می‌دانیم که توی جوان خیلی وقت‌ها با بی‌اخلاقی و مشکلات دست و بنجه نرم می‌کنی. می‌دانیم که پیش می‌آید وقت‌هایی که به اندازه تلاشت، جواب نمی‌گیری. ما نمی‌خواهیم هر کدام جنگل بسازیم، نیامده‌ایم که بگوییم همه مشکلات این کشور را حل می‌کنیم. ولی لااقل می‌توانیم واحه باشیم و وسط یک بیابان نقطه سبز خودمان را بسازیم.

۵ - این سخنرانی‌ها را می‌توانستید بدون استفاده از نام "تد" و خیلی راحت‌تر اجرا کنید. چرا "تد"؟

"تد" یک رویداد شناخته شده در جهان است. با تدایکس می‌توانی صدای برآمده از دل جامعه خودت را به گوش جهان برسانی.

۶ - مهمانان برنامه چه کسانی هستند و چگونه انتخاب شده‌اند؟

     بعد از مشخص شدن موضوع، چند حیطه برای انتخاب مهمانان تعریف کردیم: ترویج علم، ادبی، اجرایی و ورزشی.

مهمانان ما همگی در داشتن یکی از این چهار ویژگی مشترک‌اند و به نوعی اساس انتخاب‌های ما داشتن یکی از این چهار ویژگی بود:

     اول، اینکه شخص در شرایط سخت و با وجود مشکلاتِ در مسیر، به موفقیت و جایگاهی رسیده باشد. این ویژگی جهت تداعی نام واحه بود و چون هدف ما داشتن سخنرانی‌های انگیزشی نیست و می‌خواهیم طی سخنرانی‌ها جامعه هدف را توانمند کنیم و اصلمان بر یادگیری است، سعی کردیم با مفاهیم کلیشه‌ای خیلی درگیر نشویم.

     دومین مورد، افرادی بودند که یک کار را به بهترین شکل آن انجام می‌دادند.

     سومی، انجام دادن کاری بود که کسی متوجه اهمیت آن نیست ولی خیلی مهم است. به نظر ما کارآموزش و افرادی که کار آموزشی می‌کنند در این دسته قرار می‌گرفتند.

     چهارمی هم دعوت از افرادی بود که بتوانند به طور علمی در مورد مفاهیم مرتبط با واحه با ما به طور علمی صحبت کنند. افرادی مثل روانشناسان یا نورولوژیست‌ها.

می‌خواهم توضیح مختصری در مورد چند نفر از مهمانان بدهم...

     کاپیتان شهبازی، قهرمان پرواز ۷۴۳ مسکو - تهران که توانست هواپیمای بوئینگ را با بیش از سیصد سرنشین بدون چرخ فرود آورد. ایشان بعد از آن واقعه، کمپین ضد تحریم‌های هوایی تشکیل داد و حرف‌شان هم این بود: چیزی که طبق اخلاقیات جهانی ملغی است، بازی با جان انسان‌هاست. تحریم‌های هوایی، فارغ از بازی‌های سیاسی با جان آدم‌ها بازی می‌کند.

     سعید ضروری، طبیعت گردی است که "دیستروفی دوشن" دارد. او علاوه بر اینکه خودش طبیعت گرد است سعی دارد تا ساختارهایی برای فعالیت و حضور معلولین در مجامع شغلی، مدیریتی، تفریحی و... ایجاد ‌کند. یادم هست برایمان می‌گفتند که به همراه تعدادی از این عزیزان، به جزیره‌ای در جنوب سفر کردند و امکانات را مهیا کردند تا آن‌ها بتوانند پرواز با گلایدر را تجربه کنند، بعد از پرواز، همه کسانی که این طعم این تجربه را چشیده بودند اذعان کرده بودند که "این بهترین تجربه عمرمان بود."

     حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه که از یک کتابفروشی ساده شروع کرده و در طی سالیان آن را گسترش داده و در نهایت نشر چشمه را تأسیس کرد. او در این مسیر مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشت. موضوع سخنرانی‌شان من را به شخصه به هیجان آورد و فعلاً چیزی در مورد آن نمی‌گویم تا از خودشان بشنوید و لذت ببرید.

     شادی قدیریان، عکاس معروفی است که در سال‌هایی که شروع به عکاسی کرده بود، همه مشغول عکاسی جنگ بودند و به قولی عکاسی جنگ روی دور بود. اما او مفاهیم اجتماعی طراحی می‌کرد و در این مسیر به تنهایی قدم برمی‌داشت. در آن دوران کارهای او بیشتر جزء کارهای حاشیه‌ای و معمولی دیده می‌شد تا اثر هنری فاخر. ولی بعدها با برگزاری نمایشگاه آثارش در کاخ گلستان و واشنگتن و بوستون و... همه شاهد به بار نشستن این شنای خلاف جهت آب بودند.

     وحید جهانمیری‌نژاد، پزشکی است که در اواخر تحصیل خود وارد فعالیت‌هایی برای بیماران ایدز شد. چون علاقه شخصی خودشان از ابتدا سینما و تئاتر و هنر بود، شروع به ساخت انیمیشن‌ها و فیلم کوتاه‌هایی برای آگاهی بخشی در این زمینه کرد که معروف‌ترین آن‌ها "من سارا هستم" بود. این انیمیشن‌ها بازدیدهای فراوانی در شبکه‌های مجازی و صدا و سیما داشت.

     دکتر آناهیتا خرمی، نوروساینتیست (متخصص علوم اعصاب) هستند و با ما از دریچه‌ی علم به گفتگو خواهند نشست.

     علیرضا نخجوانی کارآفرین و در آخر مهرنام رستگاری، نوازنده موفق کمانچه که در فستیوال‌های جهانی مختلف خوش درخشیده است.

۷ - در مورد افراد پشت صحنه برایمان بگوئید، اینکه چه تیم‌هایی در برنامه ریزی و اجرای رویداد دخیل هستند؟

     براساس قوانین "تد" ما پنج تیم تحت عناوین زیر داریم:

 تیم تبلیغات - که کار تبلیغات و تولید محتوای فضای مجازی را انجام می‌دهند-

تیم اجرایی

تیم طراحی - که کار تولید محصولات هنری و هویت هنری رویداد را برعهده دارد(هویت هنری ما به طور مثال "خط بنایی" است که معمولاً در مکان‌های شبیه واحه این خطِ نوشتاری زیاد استفاده می‌شود)

تیم حمایت کننده مالی - شامل همراه اول، کوکی باکس، سبوس و گرانولا بار است - سعی ما بر این بود که رویداد به لحاظ مالی مستقل برگزار شود.

باید بگویم که طبق قوانین، پول بلیت‌ها صرف اجرای خود رویداد می‌شود و به سخنرانان یا تیم‌ها تعلق نمی‌گیرد.

آخرین تیم هم، تیم نظارت بر سخنرانان است که در صفر تا صد آماده سازی محتوا همراه سخنرانان هستند.

نهایت اینکه تدایکس حاصل کار فرد نبوده و یک تیم ۳۵ نفره مثل قطعات یک پازل، هر کدوم تکمیل‌کننده‌ی بخشی از تصویر تدایکس دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند. بدون حضور آن‌ها این رویداد بدین شکل رغم نمی‌خورد و دوست دارم اسمشون را به رسم تقدیر تک‌تک در انتها بیارم.
 
همچنین اساتیدی مانند دکتر پورنیک، رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، از ابتدا به ما فرصتی برای ایجاد این رویداد رو دادند و همیشه  با راهنمایی‌های ارزشمندشون بهمون کمک کردند.

۸ - آیا مردمی که ایده دارند و می‌خواهند آن را برای بقیه بگویند؛ می‌توانند برای سخنران شدن درخواست بدهند؟

     طبق روند کلی تد بله.

منتها به این دلیل که ما اولین بارمان بود که این کار را انجام می‌دادیم و استفاده از داوطلبان کمتر شناخته شده، می‌توانست ریسک بزرگی برایمان باشد هنوز این کار را انجام نداده‌ایم.

     البته باید بگویم ما تمام تلاشمان را کردیم که از شخصیت‌های پرطرفدار اجتماعی هم استفاده نکنیم و اگر فهرست مهمانان را ببینید هیچ کدام از این صنف نیستند. به قولی می‌خواستیم فردی که برای صحبت کردن روی سن می‌آید ثابت شده باشد و با اطمینان بدانیم ایده‌ای را که برایمان می‌گوید را به اصطلاح، زندگی کرده و در آن عمیق شده. این صحبت، صحبت سالیان باشد نه صِرف تجربه‌ای که بعد از پیش آمدن یک مشکلی، برای شخصی حاصل شده باشد. البته ما ایده گذاشتن یک دوربین و فرش قرمز برای این که مردم بتوانند بیایند پشت آن دوربین و راجع به ایده‌هایشان حرف بزنند داریم. دوست داریم که بتوانیم اجرایی‌اش کنیم تا روند اشتراک گذاری ایده‌ها یک جاده دو طرفه باشد و شرکت کنندگان صرفا شنونده نباشند. برای سال‌های بعد به "ارائه فرم تقاضای سخنرانی" هم در سایت‌مان فکر می‌کنیم.

۹ -  اگر کسی بخواهد مثل شما در جامعه هدف خودش "تد" را برگزار کند باید چه روندی را طی کند؟

     توصیه من این است که قبل از هر کاری مطالعه کنند و به این که چه می‌خواهند بگویند فکر کنند. کار، کار سختی است و باید مطمئن شوند آمادگی انجامش را دارند. البته سایت تد قبل از پر کردن فرم ثبت نام، خودش راهنمایی می‌کند که قبل از شروع باید یک سری از موارد راجع به قوانین و مقررات مطالعه و بررسی شود.

      به نظر من هم خواندن آن‌ها کافی نیست؛ بلکه باید بنشینی با خودت فکر کنی و ببینی هدفت چیست، چه می خواهی بگویی، برای چه کسانی می‌خواهی بگویی و بعد اقدام کنی برای گرفتن مجوز. در فرم سوال‌هایی وجود دارد که بدون فکر کردن به آن‌ها نمی‌توان جواب درستی داد. بعد از پر کردن فرم هم زمانی حدود هشت هفته طول می‌کشد تا جواب پذیرش یا عدم پذیرش بیاید. حتی ممکن است بخواهند با اسکایپ با تو تماس بگیرند و مصاحبه کنند. بعد از آمدن مجوز هم که مراحل اجرای کار و برنامه‌ریزی وغیره شروع می‌شود که خودت و تیمی که ساخته‌ای باید انجامشان بدهید. البته گروهی وجود دارد که تمام برگزار کننده‌ها در سرتاسر جهان در آن عضو هستند و تو می‌توانی اگر سوال یا مشکلی در اجرا داشتی از آن‌ها کمک بگیری. کیفیت برنامه‌های تد بالاست و همین مطلب، کار را سخت و گران می‌کند.

۱۰ - بیشتر تدهایی که ما دیده‌ایم به زبان انگلیسی بوده‌اند. آیا مهمانان شما در روز بیست و ششم به زبان انگلیسی صحبت خواهند کرد؟

خیر...

    با وجود این که می‌توانستیم از سخنرانان‌مان بخواهیم که به زبان انگلیسی مطالبشان را ارائه دهند، اما با توجه به اینکه حرف ما این بود که قبل از همه، روی سخن ما با مردم جامعه خودمان است، نمی‌توان برای آن‌ها به زبانی غیر از خودی حرف زد. برای همین سخنرانی‌ها به فارسی است.اما در نهایت، روی ویدیوهای آپلود شده زیرنویس انگلیسی خواهیم گذاشت.

باید اضافه کنم که ما اولین "تدایکس" در ایران هستیم که به صورت زنده، تمام رویداد را برای ناشنوایان ترجمه می‌کنیم و کادر تخصصی شش نفره مترجم و اجرایی برای این عزیزان تدارک دیده‌ایم.

۱۱ -  شنیده‌ایم که این رویداد فقط صد مهمان می‌تواند داشته باشد. البته گاه در ویدیوهای تد ما سالن‌های چند هزار نفره هم دیده‌ایم... آیا محدودیت مخاطبان الزامی است؟

     هر گروه در مجوزی که برای کار خود می‌گیرند، خودشان تعداد مجاز شرکت کنندگان را قید می‌کنند. این عدد انقدر برایشان مهم است که در عنوان مجوز اعطا شده، قید می‌شود. مثلاً

 TEDxIUMS -- License Approved -- Iran --Attendee Limit: up to 100 attendees -- University

 بعد از برگزاری چند رویداد و گسترش کار، می‌توان این تعداد را افزایش داد. البته یکی از شروط این است که یکی از اعضای تیم باید در رویدادی از رویدادهای تد اصلی مثل نشست‌های جهانی و با رتبه بالا و.. شرکت کرده باشد.

۱۲ - شرکت‌کنندگان چگونه انتخاب می‌شوند؟

     شرکت کنندگان در این رویداد براساس نامه‌های انگیزشی که موقع ثبت نام پر کرده‌اند، داوری شده و در نهایت صد نفر برای شرکت پذیرفته می‌شوند. در واقع ما می‌خواهیم که تعاملی بین افراد هوشمند ایجاد شود.

۱۳ - به نظر شما که به هر حال یکی از نفرات هسته اصلی تیم هستید، فایده شرکت در تد چه چیزی میتواند باشد؟

     ما در تد یک سری ایده در زمینه‌های مختلف را به اشتراک می‌گذاریم که شاید این ایده‌ها بتواند تغییری در زندگی افراد ایجاد کند و آن‌ها را توانمند کند. در واقع یادگیری یکی از بزرگ‌ترین اهداف ماست. هدف ما ارائه سخنرانی انگیزشی نیست و حتی شاید بشود اینطور گفت که "صرفاً انگیزشی بودن" خط قرمز تد است. تد می‌گوید که ما می‌خواهیم موضوعات جدیدی را به مخاطب بیاموزیم که در طی آن ممکن است مخاطب ما انگیزه هم بگیرد اما هدف نهایی "انگیزش" نیست.

     با این حساب در این رویداد، شرکت کننده‌ها هم به اندازه سخنرانان برای ما مهم‌اند. به همین خاطر است که ما شرکت کنندگان را هم انتخاب می‌کنیم یعنی تا چند برابر ظرفیت از علاقمندان ثبت نام کرده و از بین ایشان افرادی را بر اساس فرم "نامه انگیزشی" انتخاب می‌کنیم.

شرکت کنندگان خودشان باید اندیشمند و با پتانسیل بالا باشند تا هم‌افزایی ایجاد کنند. انسان‌های هوشمند با هم آشنا شوند، شبکه سازی کنند و بتوانند کارهای جدیدی انجام دهند.

۱۴ - استقبال مردم برای شرکت در این رویداد را چگونه ارزیابی کردید؟

 خیلی خوب...

با وجود این که اولین بار بود که تد در دانشگاه ایران برگزار می‌شد استقبال مردم خیلی خوشحال کننده بود. ظرفیت ثبت نام در چند روز اول پر شد ولی ما روند را ادامه دادیم تا افراد بیشتری صدای ما را بشنوند.

۱۵ - آیا برای سال بعد هم برنامه‌ای دارید؟

     تدایکس برای مخاطبان است و تا وقتی مخاطب هست ما هم هستیم. خود من برای محکم شدن ساختار تدایکس، سال‌های بعد هم به دنبال برگزاری رویداد خواهم بود و بعد از آن هم برنامه را  به جامعه هدف خودمان تحویل خواهم داد. اساساً تیم تد براساس توانمندی‌ها ساخته شد. این نیست که چند نفر از دوستان یک مجموعه بخواهند برای خودشان برنامه‌ای برگزار کنند.

 فرمی هم برای تشکیل تیم در سال‌های بعد، در سایت قرار خواهد گرفت و هر کسی که توانایی‌اش را داشته باشد می‌تواند به عضویت این تیم دربیاید.

۱۶ - و اما حرف آخر شما با مخاطبان‌؟

    ما برای کیفیت و ایجاد یک تجربه متفاوت و خاص، چندین ماه تلاش کردیم و امیدواریم که بیست و ششم بهمن‌ماه روز معرکه‌ای برایتان باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تونید به سایت ما مراجعه کنید.

و در نهایت اسامی اعضای تیم:
تیم هسته‌ مرکزی:
نوین نبوی، ندا حبیب‌زاده، آریانا مقدسی، نیما آژ، مریم عصاره، مصطفی رادمرد، مهران باس‌خواه، حسین عبدیایی
تیم کیوریشن:
نوین نبوی، نگین عیسی‌زاده، کیانا شیرسوار، نگین عبیری، زهرا تمرتاش
تیم مارکتینگ:
نیما آژ، ندا حبیب‌زاده،  مریم عصاره، زهرا جباری، متین خسروی، مرضیه راست‌کردار، کیانا رحمانی، محمدرضا رمضانلو، پارمیدا باقرزاده، زهرا تکرلی، عرفان عبدیایی
تیم طراحی:
مصطفی رادمرد، مهران باس‌خواه، بشری آل کثیر، هدیه حیدری
تیم اسپانسرینگ:
حسین عبدیایی، آریانا مقدسی، محمدرضا آقاجانی، نفیسه غریبی، الهام فخری
تیم اجرایی:
مهران باسخواه، مبینه شبرخ، شقایق قنبری

تهیه گزارش: زهرا تکرلی (دانشجوی سال سوم پزشکی و دبیر سرویس علمی و پژوهشی مفداایران)

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.