شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

آسیب دیدگی‌های متداول در ورزش( بخش دوم)

بوکس

در هـر ورزشی باید انتظار آسیب‌ها، جراحت‌ها و خطرات احتمالی آن را داشته باشید، به خصوص در ورزش‌های گـروهی. هـر ورزشی کـه طـبـق آمــار در هر ۱۰۰۰ ساعت بیـش از ۵ آسـیـب داشته باشد، جزو ورزش‌های پرخطر با درصـد آسیب بـالا به شـمار می‌رود.

به گزارش مفدا، راگبی و لاکروس با ۳۰ صدمه در  هزار ساعت بالاترین حد هستند، در حالی‌که بسکتبال و اسکواش هم با آمار ۱۴ صدمه در ۱۰۰۰ ساعت بازی‌های پرخطری به حساب می‌آیند. تعجب آور اسـت که بدانید ، دو، و ایروبیک هم با ۱۱ صدمه، زیاد از قافله ورزش های پرخطر عقب نیستند.

آسیب‌های ورزشی انواع مختلف دارند، اما قسمت‌های ویژه‌ای از بدن هستند که بیش از سایر اعضاء در خطر صدمه خوردن هستند. در این مقاله متداول‌ترین صدمات و جراحت‌های ورزشی را به شما معرفی می‌کنیم و راه‌های جلوگیری و درمان آنها را نیز بیان می‌کنیم.

نکته:  RICE مخفف استراحت، یخ گذاشتن، فشار و بالا نگاه داشتن می باشد که یکی از درمان‌های متداول برای آسیب‌های ورزشی است.

ضربه مغزی

این صدمه با خوردن ضربه به سر ایجاد می‌شود. علائم آن شامل سرگیجه، اختلالات بینایی، سردرد، ضعف حافظه، از دست دادن تعادل، سختی تمرکز، و حالت تهوع است. این صدمه ضرورتاً همراه با بیهوشی نیست. در ورزش‌های برخوردی مثل فوتبال، بوکس و هاکی این عارضه بیشتر اتفاق می‌افتد. البته در ورزش‌هایی مثل اسکی و ژیمناستیک هم زیاد رخ می‌دهد. با اینکه اکثر افراد پس از چند هفته به حالت عادی برمی‌گردند، اما ضربه مغزی در خیلی افراد به آسیب‌های جدی می‌انجامد.

پیشگیری و درمان:  بهترین راه پیشگیری از ضربه مغزی، اجتناب از ورزش های برخوردی است. اما برای اکثر افراد این راه حل مناسبی به نظر نمی‌رسد. برای درمان این عارضه استراحت بهترین روش است. اگر سردرد داشتید، می‌توانید از قرص‌های مسکن استامینوفن استفاده کنید. بنابر شدت ضربه وارده، باید از چند ساعت گرفته تا چند ماه از انجام دوباره ورزش‌های برخوردی اجتناب کنید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.