دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

آزمون " تشخیصی مقیاسهای تکاملی شیرخواران و نوپایان Bayley۳ " توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، استانداردسازی و معرفی شد

دانشگاه غبوم یهزیستس وتوانبخشی

آزمون " تشخیصی مقیاسهای تکاملی شیرخواران و نوپایان Bayley۳ " که توسط مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی استانداردسازی شده است، با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت کودکان در سلسله نشست های علمی – تخصصی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی، معرفی شد.

به گزارش مفدا علوم بهزیستی و توانبخشی؛ این آزمون معتبر بین المللی که توسط دکتر "پروین سلیمانی" عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و همکارانشان، استانداردسازی شده است، در نشست علمی "آزمون تشخیصی و غربالگری Bayley۳ " از سلسله نشست های علمی واحد "ترجمان دانش " معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی معرفی شد.

    در ابتدای این نشست، دکتر "ساجدی" رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، گفت که اختلالات تکاملی از شایعترین مشکلات طب کودکان در سراسر دنیا است که روند آن رو به افزایش می باشد، و تشخیص زودرس اختلالات تکاملی امری ضروری برای سلامت کودک و خانواده ، و یک وظیفه اصلی برای مسئولان مراقبت های اولیه و تمامی پزشکان اطفال محسوب می شود.

   وی افزود: استفاده از ابزارهای غربالگری به عنوان اقدام خط اول و برای جداسازی کودکان مشکوک به اختلالات تکاملی از جمعیت عمومی توصیه می شود، اما بمنظور تشخیص قطعی موارد مشکوک به اختلالات تکاملی و نیز ارزیابی تکاملی گروه های پرخطر، می بایست از ابزارهای دقیق تر و استانداردشده ، استفاده کرد.

  وی ، آزمون Bayley۳  را یکی از بهترین تست های معتبر بین المللی تشخیصی برای اختلالات تکاملی کودکان معرفی کرد که استانداردسازی آن از سوی وزارت بهداشت ، به عهده مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گذاشته شد.

   وی تصریح کرد: آزمون های تخصصی بین المللی را صرفا با ترجمه ، نمی توان در کشورمان اجرا کرد بلکه باید استانداردسازی شوند و آزمون Bayley۳  نیز توسط دکتر سلیمانی و همکاران مرکز تحقیقات، استاندارد شد و وزارت بهداشت نیز آن را در اختیار  دانشگاه های علوم پزشکی ده استان کشور قرار داده که امیدواریم در کل دانشگاه های علوم پزشکی کشور و برای تشخیص اختلالات تکاملی تمامی کودکان بکار گرفته شود.

   ******

   دکتر " پروین سلیمانی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری این طرح پژوهشی در معرفی آزمون Bayley۳ به محققان و متخصصان حوزه کودکان که در این نشست علمی شرکت کردند، گفت: اهمیت غربالگری برای همه جوامع مشخص است ،  سازمان بهداشت جهانی و انجمن پزشکان کودکان آمریکا تاکید می کنند که توانبخشی و مداخلات درمانی برای کودکان دارای اختلال باید در سنین پائین آغاز شود و هر چه سن کودک در زمان تشخیص اختلال و مداخله برای او، کمتر باشد، تاثیرگذارتر و عوارض ناشی از اختلال روی مغز کودک ، به حداقل کاهش می یابد.

   وی با اشاره به وجود تست های تشخیصی زیادی که در دنیا وجود دارد، افزود: اما تعداد آزمون هایی که می توانند اجرایی شوند، شاید به تعداد انگشتان دست نرسد. آنچه که تست Bayley۳  را از سایر تست ها برتر می کند، دامنه سنی کودکان در این آزمون (از ۱۵ روزه تا ۴۲ ماهگی) است ، درصورتی که کمتر تستی را می بینیم که بتوان آن را از چند روزگی کودک اجرا کرد.

   وی اظهارداشت : این آزمون از معدود آزمون های تشخیصی معتبر جهانی است که علاوه بر جامعیت در تمامی حیطه های تکاملی از شاخص های روانسنجی بالایی نیز برخوردار است.

    وی افزود: آزمون Bayley۳ ، آخرین ویرایش روی دو آزمون قبلی از این مجموعه است (در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۹۳ توسط Nancy Bayley منتشر شدند) که نسخه سوم ضمن حفظ اهداف اصلی نویسنده آن مبنی بر ارتقای کیفیت زندگی شیرخواران و کودکان ، تغییراتی نیز به منظور بالا بردن کیفیت ابزار و قابلیت استفاده ، در آن صورت گرفته است.

   وی با اشاره به ویژگی این آزمون اظهارداشت: " دسترسی به آزمون تشخیصی روا و پایا که توانایی تشخیص و ارزیابی سطح تکامل کودکان را در گروه سنی شیرخوارگی و در حیطه های مختلف تکاملی داشته باشد " از ویژگی های این آزمون معتبر بین المللی است.

    وی افزود: این آزمون ، یک ابزار ارزیابی فردی است که عملکرد تکاملی کودکان یک تا ۴۲ ماهه را در قالب بازی مورد ارزیابی قرار می دهد و اهداف اولیه آن ، شناسایی کودکان دارای تاخیر رشد و تهیه اطلاعات در زمینه برنامه ریزی برای مداخلات درمانی می باشد.

   دکتر سلیمانی بااشاره به اینکه آزمون Bayley۳ را می توان بعنوان ابزار استاندارد طلایی برای درجه بندی سایر ابزارهای ارزیابی تکامل استفاده کرد، گفت: این تست را می توان در همه جا اجرا کرد و  بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه، مدت زمان اجرای آن است که با توجه به سن کودک ، شرایط و آمادگی او ، مدت زمان آن ، کم یا زیاد می شود.

   دکتر سلیمانی، نرم اجرای این تست را روی یک هزار و ۷۰۰ کودک ذکر کرد که در آمریکا برای تسری دادن آن به کل جامعه، ده درصد جمعیتشان را بعنوان نمونه در نظر گرفتند.

    مجری طرح استانداردسازی آزمون Bayley۳ ، افزود: در طرح پژوهشی استانداردسازی آزمون Bayley۳ در ایران، روند رشد و تکامل تعداد یک هزار و ۷۴۴ کودک (۸۳۶ نوزاد دختر و ۹۰۸ نوزاد پسر) با آزمون معیارهای تکامل شیرخواران و نوپایان Bayley۳  مورد ارزیابی قرار گرفت، و برای پاسخگویی به چالش هایی که در این موضوع مطرح بود، نمونه ها از میان کودکان سالم انتخاب شدند.

   وی گفت که این آزمون ، سطح تکامل کودک را در سه حیطه " شناختی ، زبانی (ارتباط درکی و ارتباط بیانی ) ، حرکتی ( حرکات ظریف و حرکات درشت ) مورد ارزیابی قرار می دهد.

   وی هریک از این مقیاس ها را توضیح داد و افزود: در نهایت ، یک نمره خام از هر کودک بدست می آید و چگونگی دریافت نمره کودک و آنچه مورد انتظار از گروه سنی اوست، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

   دکتر سلیمانی با اشاره به محسنات هر کدام از نمرات در مقیاس ها، در مورد کاربردهای آزمون Bayley۳  گفت: این آزمون می تواند " تاخیر رشد را تشخیص بدهد ، برای مداخله درمانی و مقایسه آن با همسالان استفاده شود، روند و پیشرفت کودک را نشان دهد، برای مداخلات بهنگام ، مستندسازی کودک ، دقت و حساسیت بالا برای شیرخواران و درک بهتر از مهارت ها و توانمندیهای کودک استفاده شود ".

   وی همچنین از طرف مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از برگزاری کارگاه عملی برای انجام این تست طی سه روز خبر داد و گفت: برای برگزاری این کارگاه ، باید بسته غربالگری را بعنوان ابزار تست در اختیار داشته باشیم.

   وی خطاب به کارشناسان و متخصصان حوزه کودکان که در این نشست علمی شرکت داشتند، افزود: از اجرای آزمون فیلم بگیرید و برای ما بفرستید و با ارزیابی چگونگی اجرای آزمون، گواهینامه وزارت بهداشت را دریافت خواهید کرد.

    این نشست علمی – تخصصی در ادامه، به پرسش و پاسخ شرکت کنندگان با دکتر سلیمانی و تبادل نظر در خصوص آزمون  Bayley۳  پرداخت.

    لازم به ذکر است، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در رشته های خاص سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی ، سلامت روانی و توانبخشی ) همچون " رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، مددکاری اجتماعی ، مشاوره و روانشناسی بالینی، سلامت در حوادث و بلایا ، و همچنین روانپزشکی ، روانشناسی ، پرستاری توانبخشی و ... " ، ضمن تعلیم و تربیت نیروی متخصص ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.

    این دانشگاه منحصربفرد که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می کند، در برخی از رشته ها بعنوان تنها برگزارکننده ، و در برخی از آنها نیز بعنوان اولین برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در داخل کشور و کشورهای خاورمیانه شناخته شده است.

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.