به گزارش مفدا، روز هشتم ربیع الاول، امام حسن عسکری(ع) توسط معتمد خلیفه عباسی به شهادت رسید و پسر ایشان حضرت مهدی(ع) به امامت رسید. روز نهم ربیعالاول برای شیعیان به عنوان روز آغاز امامت یا تاجگذاری امام مهدی(عج) عید دانسته شده و مراسم و جشنهایی در این روز برگزارمیشود.
روز نهم ربیع الاول خوب معرفی نشده است
حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان درباره این روز گفت: متاسفانه فرصتی برای شناساندن روز نهم ربیعالاول دست نداده است و این روز آنطور که شایسته است برای علاقه مندان به آن حضرت تبیین نشده است.
وی افزود: این امر میطلبد که فعالیتهایی در این زمینه انجام شود؛ اما این تبیین باید به گونهای باشد که باور علاقه مندان را تعمیق ببخشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ادامه داد: وقتی این اتفاق افتاد، در واقع حقیقت عیدالزهرا را تبیین کردهایم.
وی بیان داشت: گاهی عده ای دچار نگاه قشری و سطحی به برخی آموزهها میشوند، بعضی از کارها و رفتارهایی که انجام میدهند بر اساس آموزههای اسلام و اهل بیت(ع) نیست، آنان از حقیقت غفلت میکنند و چرایی بعضی از رفتارهای دینی را نمی دانند.
حجت الاسلام والمسلمین سلیمیان گفت: در برگزاری جشنهای عیدالزهرا، توجه به نکوداشت آغاز امامت امام مهدی(عج) می تواند افق و نگاه گسترده تری را پیش روی علاقهمندان آن حضرت قرار دهد، به عنوان مثال وقتی از آغاز امامت خرسند می شویم که در نهایت، منجر به برانداختن ستمگران شود و این توجه به اصل موضوع امامت ایشان است.
وی بیان داشت: گاهی کسانی هستند که نگاهشان در برگزاری جشنهای نهم ربیع الاول، روی مسائل جزئی می رود و متاسفانه این نگاه ها چندان به مصلحت شیعه و پیروان اهل بیت(ع) نیست و در این گیر و دار، آن نگاه آرمانی فراموش میشود.
استاد مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: لازم است کسانی که دغدغه دارند وارد میدان شوند، موجی رسانهای ایجاد شود و رسانههای تصویری، شنیداری و نوشتاری در این موضوع حضور جدی پیدا کنند.
دعای عهد بخوانید
حجت الاسلام جواد محدثی از دیگر کارشناسان مذهبی نیز در گفت وگویی تصریح کرد: اگر فعالیتهای فرهنگی مربوط به امام زمان(عج) و موضوع مهدویت، همچنان که در نیمه شعبان انجام میگیرد در روز نهم ربیع الاول هم صورت بگیرد، این روز هم در اذهان ماندگار شده و وسیلهای برای ایجاد علقه و پیوند بین شیعیان و امام زمان(عج) خواهد شد.
وی افزود: گاهی در این روز، برنامههای سبکی به مناسبت و انگیزه دیگری صورت میگیرد که مایه تفرقه و تقابل میشود و بهتر است که نهم ربیع را از حیث تعلقش به حضرت حجت و آغاز امامت خجسته آن حضرت مطرح کنیم وبرنامههای شاد داشته باشیم.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نشر بروشورهای مناسب و پخش کتاب و جزوههای مرتبط با این موضوع اقدامی شایسته است و از طرفی هم در روایات ما آمده است که هر امامی بر گردن پیروان خودش، عهد و میثاقی دارد و اساساَ اعتقاد به امامت امام معصوم(ع)، همراه با یک سلسه تعهد، پیمان، ولایت، همبستگی و میثاق است.
وی بیان داشت: دعای عهد را که در دوران غیبت میخوانیم، متضمن همین عهدنامه با آن امام غایب است که شیعه معتقد به آن حضرت، با مولای خویش پیمان میبندد که مطیع فرمان و مجری دستور و در خط آن حجت الهی باشد وجان برکف و شهادت طلب، در رکاب مولایش آماده هرگونه جان نثاری باشد.
حجت الاسلام محدثی خاطرنشان کرد: همچنین شیعه با مولای خویش عهد میبندد که هرگز با گذشت زمان و طول کشیدن دوران غیبت، میثاق خود را از یاد نبرد و در عقیده به آن حضرت، سست نگردد.
وی اضافه کرد: با این حساب، اگر در مجالس و محافلی، در چنین روزی دعای عهده خوانده شود و متنی فارسی که همین مضمون و میثاق را دارد، چاپ و تکثیر شود ضمن پخش آن، هم به صورت دسته جمعی این میثاق نامه را بخوانند و با مولایشان تجدید عهد کنند، هم پای آن برگه را امضا کنند و به عنوان یادبود این روز عید و میثاق، نگه دارند و هرچند وقت یک بار آن را مرور و تجدید خاطره کنند، برای ایجاد حس معنوی و روحی در ارتباط با امامتِ امام حی و زنده و معاصر و ناظر براعمال ما شیعیان، موثر خواهد بود.
نهم ربیع الاول بهانه ای برای پرداختن به اصل مهدویت و امامت است
حجت الاسلام مجتبی کلباسی با با بیان اینکه اصل مهدویت و امامت از اصول مهم است گفت: نهم ربیع الاول بهانه ای برای پرداختن به این موضوع اصلی است.
وی افزود: با شناساندن نهم ربیع الاول و اهتمام به آن میتوانیم ضمن بزرگداشت این روز، به تبیین نقش و جایگاه امام، مسئولیت و آثار معرفتِ امام بپردازیم.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: با ترسیم آیندهای روشن برای بشریت، باید نقشی را که حضرت مهدی(عج) در تحقق آرزوهای دیرین بشر ایفا می کند، به نمایش بگذاریم.
وی اضافه کرد: با این رویکرد، نهم ربیع بهانهای برای طرح اندیشه مهدویت که جزو اندیشههای اساسی تشیع است میباشد.
ارسال نظر