دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

به گزارش روابط عمومی دانشگاه

محفل انس با قرآن این هفته مطابق هفته های گذشته با حضور استاد بهنام

z.jpg

1397/05/08 دکتر بهنام: اولیاء و بزرگان، از نفس خود گذشته و پیوسته به خدا دعوت می کنند

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه، محفل انس با قرآن کریم، صبح روز شنبه ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ مطابق شنبه های گذشته در مسجد شهدای گمنام دانشگاه برگزار شد و بعد از تلاوت قرآن و تفسیر آن نیز مراسم ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام دانشگاه صورت گرفت.
استاد و پژوهشگر قرآن با اشاره به قول صبر و شکیبایی حضرت موسی(ع) به حضرت خضر(ع) و داستان سوار کشتی شدن آن ها گفت: خضر(ع) شروع به سوراخ کردن قسمتی از کشتی کرد که موسی(ع) فورا برخلاف تعهدی که داده بود اعتراض کرد و گفت کشتی را با این هدف سوراخ کردی که اهلش را غرق کنی.
دکتر بهنام با بیان اینکه خضر(ع) به موسی(ع) گفت تذکر داده بودم که روش تعلیمی مرا تاب نمی آوری و نمی توانی صبر کنی اضافه کرد: موسی(ع) نیز گفت به آنچه فراموش کردم مرا مواخذه نکن و بر من آسان بگیر و بر اساس این اصل مدیر نیز می طلبد که آسان بگیرد
 وی با اظهار اینکه دو مرتبه راه افتادند و این بار به جوانی رسیدند که خضر(ع) او را به قتل رساند و موسی(ع) اعتراض کرد که جوانی پاک را بدون ارتکاب جرم کشتی و عجب کار زشت و ناپسندی انجام دادی خاطرنشان کرد: خضر(ع) تکرار کرد نگفتم نگفتم نمی توانی صبر کنی و موسی(ع) دوباره فرصت خواست که اگر باری دیگر معترض شد عذرش را بخواهد و با او مصاحبت نکند
حافظ کل قرآن و نهج البلاغه با بیان اینکه سومین مرتبه به راه افتادند و به آبادی رسیدند که در روایات آمده است در شمال فلسطین به نام ناصره بود و عیسی(ع) نیز از همین روستا بوده و به همین دلیل به عیسی ناصری مشهور و پیروانش را نصرانی می گویند که اهالیش بسیار پست بودند و حاضر نبودند از غریبه ای پذیرایی کنند اضافه کرد گفت: زمانی که در حال خروج از این روستا بودند، به دیواری رسیدند که در حال فرو ریختن بود و خضر(ع) این دیوار را تعمیر کرد که برای سومین بار مورد اعتراض موسی(ع) قرار گرفت که چرا برای تعمیر دیوار دستمزدی دریافت نکرده و این بار خضر(ع) عذرش را خواست
وی با اظهار اینکه خضر(ع) اظهار داشت حکمت این کارها را به او خواهد گفت تصریح کرد: در جلسه آینده این موارد را مطرح خواهد کرد
استاد و پژوهشگرد قرآن در این جلسه همچنین بیان داشت: نبی مکرم اسلام فرموده که هرکس یک گرسنه ای را سیر کند، خداوند در روز قیامت او را از دری از درهای بهشت وارد کند که کسی جز مثل او که اهل اطعام گرسنگان بوده وارد نمی شود
دکتر بهنام با اشاره به تفاوت های عرفان های الهی، خودساخته و شیطانی گفت: در عرفان های الهی، اولیاء و بزرگان از نفس خود گذشته وهیچ گاه کسی را به سمت خود دعوت نمی کنند و پیوسته از دعوت به خدا می گویند، مثل حضرت امام(ره) که در اتفاقی مانند آزادسازی خرمشهر گفت خدا آن را آزاد کرد، ولی در عرفان های صوفی و شیطانی افراد به قطب و مرشد دعوت می شوند و می گویند در نماز باید صورت شیخ ، پیر و قطب در مجسم کنید و شیخ به منزله کعبه است که می توان از آن به نفس پرستی نام برد
وی با بیان اینکه قطب در عرفان صوتی می تواند به مو و بدن نامحرم نگاه کند، اضافه کرد: حتی کار به جایی میرسد که اگر نام این شیخ یا قطب رو به زبان بیاورد، باید دهان خود را با گلاب شستشو داد و اگر کسی سالیان سال در خدمت این استاد باشد، خوشا به سعادت او می باشد.
 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.