شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

گزارشی از مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران؛

اینجا ایده‌‎ها از دل مشکلات می‌آیند/ ایجاد ۴۰ شرکت در مدت ۴ ماه

مرکز رشد

مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران در آخرین روز بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد تا بستری برای حرکت به سمت کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت باشد و زمینه‌ را برای حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم فراهم کند. در حدود چهار ماهی که از زمان تاسیس این مرکز می‌گذرد، ۴۰ شرکت در آن مستقر شده‌اند و شش محصول به مرحله تجاری سازی رسیده است.

به همین مناسبت مفدا گفتگویی با دکتر امید پورنیک رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام داده است. وی در این گفتگو به تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت و به اهداف راه اندازی آن و نحوه همکاری افراد با این مرکز اشاره‌ کرد.

وی با تاکید بر اهمیت حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، گفت: به دنبال برنامه حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، ۳۰ بهمن ماه ۹۶ مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از اجزاء زیست بوم فناوری و کارآفرینی این دانشگاه شروع به کار کرد.

پورنیک در ادامه افزود: مراکز رشد می‌توانند جنبه‌های تخصصی داشته باشند و یا عمومی باشند؛ ما در فاز اول مرکز رشد علوم پزشکی ایران را به عنوان مرکز رشد عمومی تاسیس کردیم تا زمانی که تعداد شرکت‌ها و زیر ساخت‌ها به مرحله‌ای برسند که بتوانیم مرکز رشد تخصصی داشته باشیم.

رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران در تشریح هدف از راه اندازی این مرکز اظهار داشت: هدف از راه اندازی این مرکز این بود که بتوانیم برای خانواده دانشگاهیان علوم پزشکی ایران که شامل اساتید، دانشجویان و پرسنل می‌شود و همچنین برای سایر افرادی که نقش کارآفرینی در جامعه دارند، بستری فراهم شود که با فضای دانشگاهی همکاری علمی داشته باشند. همچنین فرصتی ایجاد شود که بتوانند دیده شوند، ببینند و از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های حوزه‌های دانشگاهی و دولتی در ریاست جمهوری و وزارت بهداشت برخوردار شوند.

وی  درباره روند فعالیت در مرکز رشد توضیح داد: افراد در مرکز رشد مستقر می‌شوند، دوره‌ای را به عنوان دوره پیش‌رشد می‌گذرانند که در این دوره ایده‌های اولیه آنها پرورانده می‌شود، به بالندگی می‌رسد و آموزش‌های لازم را می‌بینند و به دنبال آن وارد فاز رشد می‌شوند. در این مرحله شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و به عنوان شرکت‌های فناور دانشگاهی وارد عرصه کارآفرینی جامعه می‌شوند و محصولات آنها از طریق همین سیستم به مرحله نهایی می‌رسد و وارد چرخه تجاری سازی می‌شود و در جامعه کاربرد پیدا می‌کند.

پورنیک در پایان اضافه کرد: در مدت زمانی که از آغاز به فعالیت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گذرد، حدود ۴۰ شرکت در این مرکز مستقر شده‌اند و در این مدت توانسته‌ایم شش محصول نهایی شده را وارد فاز تجاری‌سازی کنیم. از جمله این محصولات ژل وارمر یا ژل گرم کننده است که در حیطه سلامت استفاده می‌شود. چراغ‌های ضدعفونی کننده که با تکنولوژی غیر از تکنولوژی‌هایی که تا الان داشتیم می‌توانند محیط را ضد عفونی کنند، محصول دیگر مرکز است. این محصول تایید کلی از سازمان استاندارد و وزارت بهداشت دریافت کرده و نمونه اولیه آن قرار است در یک بیمارستان به صورت پایلوت نصب شود. دیگر محصول ما دستگاه کمک کننده برای متخصصین تصویر برداری برای حمل پروب سونوگرافی است. محصولات دیگری نیز در حوزه فناوری اطلاعات، در قالب نرم افزارهای تشخیصی و کمک تشخیصی بالینی تولیده شده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.