پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت:

نیازمند مطالعه مباحث عمیق علمی، فلسفی و کاربردی در حوزه قرآن و سلامت هستیم

کریمی مشهد

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، گفت: بیش از گذشته به مطالعه مباحث عمیق علمی، فلسفی و کاربردی در حوزه قرآن و سلامت نیازمندیم تا با نگاهی بسترسازانه به تولید علم در مرجعیت علمی کمک کند.

دکتر حسام‌الدین علامه قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت در یازدهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: این شورا از ارکان زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به وزارت بهداشت ماموریت داده است که با تشکیل کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت برای ایجاد مرجعیت قرآنی و مباحث سلامت کار پژوهشی و مطالعاتی انجام دهد.

وی ادامه داد: مجموعه جدید دبیر خانه کمیسیون برای این که بتواند یک نقشه جامع و طرح پژوهش کارآمد و دارای قالب بندی درست و مستمر را ایجاد کند؛ به برگزاری جلسات مستمر پرداخت و به این نتیجه رسید که برای این که بدانیم قرآن و سلامت چه ارتباطی با هم دارند و میزان حدود و نحوه تعامل بین مفاهیم دینی و قرآنی با موضوع سلامت چگونه است، مبادی این مطالعات که شامل تعریفات قراردادی از اصطلاحات است در کار پژوهشی مورد اشتراک نظر بین پژوهشگران قرار و احصاء شود.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، ابراز داشت: در ادامه مبانی فلسفی و کلامی که کمک می کند این مطالعات از پشتوانه علمی محکم برخوردار باشد را مشخص و به صورت درس نامه ارائه دهیم.

 علامه بیان داشت: علاوه بر این علوم روشی که کمک می کند مفاهیم معنوی و دینی و قرآنی به صورت زبان علمی در اختیار مجامع علمی قرار بگیرد و قابلیت کار پژوهشی و کارآزمایی بالینی و راستی آزمایی گزاره‌های نهایی در آن وجود داشته باشد را احصاء و ارتباط و میزان کارایی آن در این نوع مطالعات را به بحث بگذاریم و از همه ظرفیت‌های روشی برای یک کار علمی در این کار بین رشته‌ای استفاده کنیم.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، ابراز داشت: در مرحله چهارم منابع دینی شامل قرآن، روایات و فرهنگ تمدنی در این حوزه که سلامت و حفظ آن است را استخراج و طبقه بندی کرده و خانواده، احادیث و آیات را پیرامون موضوعات حوزه پزشکی طبقه بندی و جمع آوری و گذاره‌های دینی صحیح را برای این که در اختیار پژوهشگران حوزه سلامت قرار بگیرد تدوین و جمع آوری کنیم.

وی افزود: در گام پنجم با توجه به گذاره‌های دینی و  سلامت که در هر یک از موضوعات سلامت جمع آوری شده با کمک اساتید روشی در سه محور عالمان دینی، عالمان حوزه سلامت و علم روشی به صورت تیمی به گفتگوی مشارکتی بنشینیم؛ تا بتوان منجر به ارائه نظریات و فرضیات خرد و کلان به صورت کاربردی جهت حل معضلات و مشکلات حوزه سلامت بپردازیم.

علامه افزود: ما نه دنبال قدسی کردن داده‌های دینی هستیم و نه به دنبال این که دین راهی به موضوعات علوم طبیعی و انسانی ندارد؛ بلکه اعتقاد داریم این موارد با یک نگاه فراگیر و رویکرد مدارا گرایانه می‌توانند با یکدیگر گفتگو داشته باشند و به این دلیل که ما به دنبال یک گفتگوی مشارکتی برای تولید علم و دانش هستیم می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

این مقام مسؤؤل بیان داشت: نظریات و فرضیات استخراج شده باید به صورت کارآزمایی بالینی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی علوم سلامت راستی آزمایی و در صورت صحت داشتن به ترویج عملی و استفاده از این داده‌های نهایی بپردازیم.

وی به یازدهمین اجلاس معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: اجلاس به سه بخش تقسیم شد و پیرامون مسائل مهمی در خصوص جنگ اقتصادی و روانی که استکبار جهانی با ایادی خود در منطقه در حال برگزاری آن است به صورت پیشگیرانه پرداخت. من اعتقاد دارم این جلسات همفکری باید تکرار شود و بهتر این است همه چالش‌های احتمالی توسط دانشگاه‌ها لیست بندی، به ستاد وزارت خانه انتقال و در آن جا طبقه‌بندی شود.

 علامه تصریح کرد: در جلسه بعد و در مرداد ماه به صورت فصلهای مجزا هر کدام از مسائل رفاهی، فرهنگی و... به صورت طبقه‌بندی شده مورد مطالعه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در ادامه بهتر است از جامع شناسان، روانشناسان و دکترای علوم سیاسی دانشگاهی که دارای قدرت تئوریزه کردن و پیش بینی آینده هستند کمک گرفته شود و در اجلاس بعد این افراد نگاه خود را در مواجه درست با بحران‌های احتمالی بیان کنند.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، اذعان داشت: در این اجلاس موضوع حفظ تمامیت ارضی کشور، عظمت جمهوری اسلامی و وحدت ملی با معاونان فرهنگی به اشتراک و همفکری گذاشته شد که باید با دانشجویان خصوصا دانشجویان فعال فرهنگی و سیاسی نیز به اشتراک و از نظرات دانشجویان استفاده شود.

علامه بیان داشت: ما باید بیش از گذشته به مطالعه، خواندن مباحث عمیق علمی و فلسفی و کاربردی روی بیاوریم تا این مهم به ما نگاهی بسترسازانه بدهد تا به نظام علمی رسیده و تولید علم به ما در مرجعیت علمی کمک کند.

ا

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.