دکتر وحید صرامی دبیر شواری مرکزی انضباطی وزارت بهداشت، در مورد ارزیابی و رتبه بندی شوراهای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به خبرنگار مفدا، گفت: از سال 1390 رتبهبندی شوراهای انضباطی را آغاز کردهایم و امسال ششمین سال برگزاری این برنامه است. هر سال ارزیابی بر اساس شاخصهایی صورت میگیرد، که این شاخصها به دانشگاهها ابلاغ شده و با توجه به همین موارد ابلاغی ارزیابی صورت میگیرد. از دوسال اخیر تاکنون نیز ارزیابی با مشارکت دانشگاههای برگزیده و شواری مرکزی انضباطی صورت گرفته است.
وی افزود: در واقع پنج دانشگاه برگزیده سال برای انتخاب سال بعد با شواری مرکزی همکاری دارند. امسال نیز پرونده دانشگاهها در فصلهای مختلف بررسی میشوند. در چهار دوره و فصل این پروندهها مورد ارزیابی قرار میگیرند که پرونده فصل بهار در تابستان بررسی میشود و هم اکنون نیز پرونده فصل تابستان در حال بررسی است. این ارزیابی توسط دبیران شوراهای انضباطی دانشگاههای برگزیده سال پیش صورت میگیرد و شواری مرکزی نیز به عنوان ناظر ارزیابی و تایید کننده آن قرار دارد.
صرامی در مورد شاخصها و ملاکهای ارزیابی کمیتههای انضباطی دانشگاهها تصریح کرد: یکی از شاخصهای ارزیابی تشکیلات و امکاناتی است که در شوراهای انضباطی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین مواردی از جمله حفظ حرمت و محرمانه بودن پروندهها نیز ملاک ارزشگذاری است.
دبیر شواری مرکزی انضباطی وزارت بهداشت از حوزه آموزش و پژوهش به عنوان دو شاخص دیگر ارزیابی کمیتههای انضباطی نام برد و افزود: دانشگاهها مکلف شدهاند که دانشجویان جدیدالورود را نسبت به موارد تخلف انضباطی در آییننامه را آگاه کنند. همچنین بعضی از دانشگاهها خانوادههای دانشجویان را نیز با این موارد آشنا میکنند. طرح تعامل با شوراها نیز یکی از شاخصههای ارزیابی کمیتههای انضباطی است. تعامل شوراها با شواری مرکزی نیز قسمتی از شاخصهای ارزیابی است، که از جمله میتوان به: فعال بودن در جلسات و بررسی پروندهها بر اساس آنچه که در تمام دانشگاهها یکپارچه شده است نیز از شاخصها اشاره کرد.
صرامی ادامه داد: پروندههای انضباطی دانشگاهها از دو جهت مورد ارزیابی قرار میگیرند. در ابتدا پروندهها از لحاظ شکل پرونده و در ادامه از نظر ماهیت آن بررسی میشوند. شکل پرونده یعنی اینکه آیا حقوق اساسی دانشجو رعایت شده است یا خیر! دستورالعملهای شواری مرکزی رعایت شده است یا خیر و محرمانه بودن پرونده از بین نرفته است! اینموارد مورد بررسی قرار میگیرند و در ادامه بررسی ماهیتی صورت میگیرد، بر این اساس تطبیق درست تنبیه با قوانین، انشاء حکم و اجرای حکم و... مورد نظر شواری مرکزی است. که تمام این موارد در کنار هم قرار گرفته و شاخصها را شکل میدهند.
دبیر شواری مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاهش تعداد پروندههای انضباطی میتواند شاخص ارزیابی باشد، گفت: تعداد پروندهها چه زیاد و چه کم نمیتوانند ملاک ارزیابی باشند. هنوز به این نتیجه نرسیدهایم که تعداد پروندهها بتوانند ملاک ارزیابی قرار بگیرند. چراکه اگر دانشگاهی بر اساس سهلانگاری تعداد پروندههایش کاهش پیدا کند این امر یک نکته منفی است. ولی اگر دانشگاهی کار آموزشی و پژوهشی کند و به این ترتیب تعداد پروندهها را کاهش دهد اتفاق خوبی ایجاد کرده است.
وی در ادامه افزود: دانشگاههایی که قبل از کمیته انضباطی کار ارشاد و مشاوره میکنند، روند خوبی را در پیش گرفتهاند و در کاربرگهای شورای انضباطی هم این موارد لحاظ شده است. برای مثال کاربرگی داریم که نام صورتجلسه سازش دارد و یا کاربرگی با نام تذکر ارشادی وجود دارد که این موارد یعنی بدون آمدن پرونده به شواری انضباطی و بدون منتج شدن به حکم حل و فصل میشود و این در سابقه انضباطی دانشجویان نیز تأثیری ندارد.
صرامی تعداد پروندههای یک سال اخیر دانشگاههای علوم پزشکی کشور را کمتر از یک درصد عنوان کرد و گفت: حدود 1400 پرونده انضباطی در کل کشور داشتهایم که این میزان کمتر از یک درصد و حدود نیم درصد نسبت به جمعیت کل دانشجویان علوم پزشکی است.
صرامی در پایان به مسؤولان کمیتههای انضباطی دانشجویان علوم پزشکی کشور تأکید کرد که شوراهای انضباطی یک نهاد حمایتی و یاری دهنده در دانشگاهها باشند و افزود: تلاش داشتهایم که موارد اخلاقی و تربیتی را تنها با حکم انضباطی حل نکنیم، چون اگر تنها با حکم انضباطی پیش برویم قبح این کار از بین میرود. اگر نهادهای فرهنگی، مشاوره دانشگاهی و تشکلهای فعالی داشته باشیم و درکنار آن آموزش هم اتفاق بیافتد باعث کاهش تخلفات و پروندهها میشود. توصیه ما این است که شوراهای انضباطی در ایجاد فضای پر شور و نشاط در دانشگاهها کمک کنند. به دبیران شوراهای انضباطی توصیه داریم که در نظر داشته باشند که ما نهاد شبهقضایی هستیم و باید تنبیه ما جنبه تربیتی داشته باشد. بنابراین هر پروندهای که تشکیل میشود ابتدا مشاوره را پیشنهاد دهیم که از این طریق بتوانیم فضای آرام و امنی برای دانشجویان ایجاد کنیم. بر این اساس برخوردهای سلبی انتخاب اول نیست.
ارسال نظر