پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان در دومین کارگاه افکار سنجی و پژوهش در روابط عمومی عنوان کرد.

طی چند سال گذشته فعالیتهای گسترده ای در بخش درمان در استان صورت گرفته است.

کارگاه افکار سنجی مفدا همدان

دومین روز کارگاه آموزشی «افکارسنجی و پژوهش در روابط عمومی» با حضور مسئولان روابط عمومی واحدهای تابعه دانشگاه به میزبانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان تویسرکان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مفدا در همدان، در ابتدا دکتر حسینی‌زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان حاضر در این کارگاه آموزشی، توضیحاتی در خصوص اهمیت جایگاه روابط عمومی به ویژه در انتشار دستاوردهای مربوط به اجرای برنامه تحول سلامت بیان داشت.

سپس جعفر شاهرخی سرپرست روابط عمومی دانشگاه با اشاره به انجام فعالیتهای عمرانی در مرکز استان وهمپنین در شهرستانهای تابعه گفت:طی چند سال گذشته فعالیتهای گسترده ای در بخش درمان در استان صورت گرفته است.

شاهرخی  تجهیز مراکز درمانی در راستای ارائه خدمت بیشتر به مردم وهمچنین در دست احداث بودن چند بیمارستان در استان دربخش عمرانی رااز عمده فعالیتهای مذکور دانست.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه، اطلاع‌رسانی شایسته را نیازمند دانش و مهارت دانست و گفت: دانش باید پیوسته در مقاطع مختلف بازآموزی و ارائه شود.

وی از برنامه تحول نظام سلامت به عنوان دستاورد بزرگ دولت یازدهم یاد کرد و بر ارسال بموقع اخبار به روابط عمومی ستاد دانشگاه بویژه در مورد دستاوردهای این برنامه تأکید کرد و افزود: اطلاع‌رسانی بموقع در مورد خدمات ارائه شده بویژه کاهش پرداخت از جیب مردم اهمیت دارد؛ زیرا هیچ محصولی در دولت یازدهم به اندازه خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان کاهش قیمت نداشته است.

ز یر سوال بردن دستاوردهای دولت در حوزه بهداشت و درمان منصفانه نیست

شاهرخی با بیان اینکه زیر سوال بردن دستاوردهای دولت در حوزه بهداشت و درمان منصفانه نیست، اظهار کرد: اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کاهش فرانشیز و تکمیل تجهیزات پزشکی و ارتقای هتلینگ، شاخص بوده است؛ همچنین تجهیز بیمارستان‎ها به تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای بخوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم برای تأسیس، احداث و تکمیل پروژه‌های بیمارستانی اتفاقات خوبی انجام شده است، گفت: هم‌اکنون فرآیند کلنگ‌زنی تا ساخت بیمارستان‎ها در شهرستان‎های مختلف به طور مناسبی در حال انجام است و تأخیرهای جزیی در زمان احداث و تجهیز بیمارستان قابل دفاع است و باید گزارش‎هایی توسط روابط عمومی‌های واحدهای مختلف دانشگاه در این زمینه ارائه شود.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه با اشاره به روند ساخت بیمارستان‌های مختلف در استان گفت: به طور مثال، بیمارستان قائم(عج) شهرستان تویسرکان در سال 96 افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد که تحول سلامت در حوزه بهداشتی هم انجام شده که به اطلاع‎رسانی بیشتر در جلسات، همایش‎ها و سمینارها و ارائه گزارش به افکار عمومی نیاز دارد.

شاهرخی با تأکید بر اینکه تقویت اقدامات انجام شده باعث افزایش انگیزش می‌شود و افزایش انگیزش، دستاورد بیشتر را موجب می‌شود، گفت: نقاط قوت سازمان باید به اطلاع افکار عمومی برسد؛ زیرا در غیر اینصورت نقاط ضعف کوچک موجود در هنگام کار برجسته می‌شود.

وی ازجمله افتخارات اخیر دانشگاه به انجام روش پی. آر. پی برای درمان نازایی برای نخستین بار در مرکز آموزشی درمانی فاطمیه و انتشار مجله تحقیقاتی ارولوژی برای نخستین بار در غرب کشور اشاره کرد که اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص آنها انجام شد.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه با تشکر از حضور در کارگاه و میزبانی روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان تویسرکان، ابراز امیدواری کرد که از نتایج این کارگاه آموزشی بخوبی استفاده شود.

پرسشنامه کمک‌کننده به تصمیم‌گیری مدیران

وی با اشاره به اهمیت تفکر ایده‌آلیستی و واقع‎گرایانه عمل کردن، تصریح کرد: افکارسنجی و پژوهش در روابط عمومی از موضوعات اولویت‌دار است که لازم است به استاندارد بودن سوالات و نحوه پر شدن آن توجه شود؛ زیرا مدیران ارشد برای تصمیم‌گیری‎های خود به اطلاعات دقیق و تحلیل مسائل نیاز دارند.

شاهرخی به تجربیات خود به عنوان مدیر مرکز آموزشی درمانی بعثت در بهره‌گیری از پرسشنامه برای مدیریت بیمارستان اشاره کرد و گفت: پرسشنامه نشاندهنده عملکرد در محیط است و باید به این موضوع بیش از پیش توجه شود.

مدرس این کارگاه نیز با یادآوری مطالب جلسه گذشته، مراحل گامهای پژوهش پیمایشی را شامل برنامه‌ریزی، جامعه آماری و نمونه‌گیری، تحلیل نتایج و تهیه گزارش پژوهشی دانست و گفت: جامعه آماری به مجموعه‌ای از افراد، اشیا، اعداد یا چیزهایی گفته می‌شود که دارای ویژگی یا ویژگی‌های مشترکی هستند و تحقیق در مورد آنها انجام می شود.

مسعود ویژه با بیان اینکه برنامه‌ریزی شامل تعیین موضوع، بیان مسئله و تعیین هدف است، اظهار کرد: پژوهشهای پیمایشی با نظرسنجی بر نمونه‌گیریها استوار است و از طریق نمونه‌گیری به نتایج دقیق‌تری می‌توان دست یافت.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌گیری به دو نوع تصادفی و غیرتصادفی تقسیم می‌شود، مهمترین روشهای نمونه‌گیری را شامل نمونه‌گیری تصادفی ساده، تصادفی منظم، خوشه‌ای، تصادفی طبقه‌ای، چند مرحله‌ای و منطقه‌ای عنوان کرد.

مدرس کارگاه شیوه گردآوری اطلاعات را شامل تهیه پرسش‌نامه، مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی و مصاحبه اینترنتی عنوان کرد و گفت: پرسش‌نامه به دونوع پرسش‌نامه بسته و باز تقسیم می‌شود که سوالات آن باید ساده، کوتاه و بدون ابهام باشد و پرسشها بر اساس اهداف پژوهش تنظیم و مقوله‌بندی شود.

وی افزود: محاسن پرسش‌نامه شامل شتاب در گردآوری اطلاعات، اندک بودن هزینه، بالا بودن دقت، روانی و سادگی و آسانی پژوهش و یکسانی و همانندی سئوالات و امکان انجام آن در سطح گسترده است و ازجمله معایب آن نیز عدم رابطه مستقیم بین پژوهشگر و مصاحبه شونده است.

ویژه با توضیح اینکه مصاحبه دارای گونه‌های مختلف مصاحبه حضوری در منزل، تلفنی، پستی و الکترونیکی است؛ محاسن و معایب انواع مصاحبه را بیان کرد.

وی هدف گزارش‌نویسی را ارائه رهنمودی کلی برای سازماندهی و تهیه یک گزارش دانست و گفت: پس از انجام آخرین مرحله گردآوری اطلاعات عمل کدگذاری انجام می‌شود نتیجه نهایی در قالب گزارش با پژوهش‌نامه منتشر می‌شود.

مدرس کارگاه یادآور شد که در تنظیم گزارش پژوهشی باید با محدودیتهای تکنیکی طرح مطالعاتی آشنا بود و آنها را بیان کرد.

وی برخوداری از زبان ساده، سلیس و پرهیز از دراز نویسی را از ویژگیهای گزارشهای پژوهشی دانست و گفت: فواید عملی نظرسنجی بررسی مشکلات در زمینه‌های واقعی است و شمار زیادی از اطلاعات با سهولت بیشتر از افراد متعدد گردآوری می‌شود و میان گروهها و جمعیتهای مختلف مقایسه‌هایی انجام می‌شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.