یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

دانشجوی نمونه کشوری از دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

چند بعدی بودن سطح فعالیت آموزشی دانشجو را نیز ارتقاء می‌دهد

مهدی رهبر

مهدی رهبر دانشجوی نمونه کشوری در سال ۹۶ معتقد است: به نظر من افرادی که کارهای فرهنگی و پژوهشی جانبی را در کنار درس دنبال کرده‌اند، شکست نخورده‌اند. افرادی که تصور می‌کنند نباید وارد فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی شوند در بحث آموزش هم ضعیف هستند و از آن هم عقب می‌مانند اما چند بعدی بودن باعث می‌شود سطح فعالیت آموزشی دانشجو نیز ارتقاء پیدا کند.

مهدی رهبر دانشجوی نمونه سال ۹۶ از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشجوی دکترای تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است که سال آخر دانشجویی خود را می‌گذارند. رهبر متولد سال ۱۳۶۷ است و یک فرزند دختر دو ساله دارد و در انتظار به دنیا آمدن دومین فرزند خود است.

وی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدارس اردبیل گذراند و سال ۸۵ در دوره کاردانی رشته پروتزهای دندانی در دانشگاه تهران قبول شد، پس از گذراندن این مقطع بار دیگر در سال ۸۸ کنکور داد و این بار در رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز قبول شد. این دانشجوی نمونه و پرکار در گفتگویی با مفدا درباره فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی خود توضیح داده است که می‌خوانید:

شما در سال ۹۴ نیز در دوره دکترای حرفه‌ای موفق به کسب عنوان دانشجوی نمونه شدید. امسال نیز برای دومین بار به این موفقیت نایل آمدید. چگونه با وجود تاهل و فرزند توانسته‌اید به فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی نیز بپردازید؟

اکثر افراد تصور می‌کنند که ازدواج و فرزند با درس خواندن تداخل دارد، در حالی که وقتی در زندگی تک بعدی حرکت می‌کنیم وقت تلف شده زیادی داریم. من در سال سوم دوره عمومی ازدواج کردم و در دوران تأهل در آزمون رزیدنتی شرکت کردم و قبول شدم. همه این موفقیت‌ها با برنامه‌ریزی میسر است؛ تلاش کرده‌ام برای هر کاری در حد توانم زمانی را در نظر بگیرم  و به این ترتیب هم به بحث‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و هم به خانواده برسم.

لطفا به فعالیت‌های علمی و پژوهشی که باعث شده‌اند به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شوید، اشاره کنید.

از همان سال اول برای دانشجوی نمونه شدن، برنامه ریزی کرده بودم و سعی کردم با تقسیم بندی زمان به جنبه‌های مختلف بپردازم. در همین راستا به نگارش مقالاتی پرداختم و در حال حاضر ۲۴ مقاله چاپ شده دارم که ۱۹ مقاله در پایگاه اسکوپوس و ۶ مقاله در پایگاه پابمد ایندکس شده است. به علاوه اینکه طرح‌های تحقیقاتی مصوبی نیز دارم که در زمینه نانوکامپوزیت‌های ضد میکربی و ضد قارچی هستند. یک کتاب نیز در زمینه سلول‌های بنیادی در دندانپزشکی ترجمه و منتشر کرده‌ام که ویرایش علمی آن توسط استاد بزرگوار دکتر سیدجعفر سلیمانی راد انجام شده است. این کتاب به تایید معاونت پژوهشی دانشگاه نیز رسیده است. کتاب دیگری در دست چاپ دارم که آن نیز در حیطه دندانپزشکی است و یک کتاب رفرنس هم در زمینه دندانپزشکی ترمیمی و بر اساس روش الگوریتمی در دست تالیف دارم.

در انتخاب دانشجوی نمونه علاوه بر شاخص‌های آموزشی و پژوهشی، شاخص‌های فرهنگی نیز سنجیده می‌شوند. لطفا درباره فعالیت‌های فرهنگی خود نیز توضیح دهید.

من مدیر مسئول نشریه فرهنگی و اجتماعی فرصت هستم که در جشنواره نشریات دانشجویی تیتر ۹ هم در بین نشریات دانشگاه‌های علوم پزشکی و هم در بین نشریات سراسر کشور حائز رتبه شد. همچین گزارشی در این نشریه درباره کرسی‌های آزاداندیشی منتشر کرده بودم که در این جشنواره مقام آورد. به علاوه اینکه در جشنواره فرهنگی نیز ۲۴ رتبه مختلف در رشته‌های وبلاگ نویسی، نرم افزارهای فرهنگی و عکاسی به دست آورده‌اند. نرم افزارهایی که تهیه کردم با استفاده از فتوشاپ و اتوپلی بود که یکی با محتوای فرهنگی درباره محرم ارائه شده بود و دیگری درباره بحث EDR و منابع دندانپزشکی الکترونیکی بود. این نرم افزار در همایش رسانه‌های مجازی در مشهد نیز جزو منتخبین قرار گرفت.

بنده همچنین در دوره رزیدنتی در جشنواره قرآن و عترت رتبه اول دانشگاهی در بخش نرم افزار را کسب کردم و در جشنواره فرهنگی نیز رتبه سوم بخش مجازی را به دست آوردم. در حال حاضر نیز دبیر شورای مشورتی نهاد رهبری هستم که در این شورا مشکلات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم. به علاوه در کانون‌های اخلاق فلسفی پزشکی، کانون جهادگران سلامت و هیات عاشقان ثارالله عضو شورای مرکزی هستم. معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه نیز هستم که کارگاه‌های علمی مختلفی برگزار می‌کنیم. دو سال هم سرپرست تیم دندانپزشکی اردوهای جهادی استان بودم.

تصویری که شما از یک پزشک خوب دارید، چیست؟

از ته قبلم ایمان دارم که یک پزشک مطلوب فقط پزشک جسم نیست بلکه پزشک روح و روان بیمار خود نیز هست. این که پزشک بتواند با بیمار خود ارتباط مثبتی برقرار کند و با صحبت کردن او را آرام کند و از درد او بکاهد از لازمه‌های یک پزشک مطلوب است. چنین پزشکی باید به فکر سلامتی مردم و به اخلاق پزشکی پایبند باشد، به عنوان مثال جراحی‌های غیرضروری به بیمار تحمیل نکند و مصالح بیمار را به تمایلات شخصی و مالی خود ترجیح دهد.

اگر زمان به عقب باز گردد باز هم همین مسیر و همین رشته را انتخاب می‌کنید؟

من اگر به عقب برگردم  باز هم همین مسیر و رشته فعلی خود را انتخاب می‌کنم. دانشجویان زیادی را می‌بینم که مدام به فکر انتخاب رشته هستند و از رشته‌ تحصیلی خود راضی نیستند. زمانی که مسیری را آغاز می‌کنیم باید به تمام جوانب آن بیاندیشیم و با در نظر گرفتن علاقه، استعداد و آینده شغلی رشته خود را انتخاب کنیم. البته شناخت و هدایت تحصیلی نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارد. زمانی که فرزند من در موقعیت انتخاب مسیر خود برای زندگی‌اش قرار بگیرد حتما او را راهنمایی می‌کنم و تلاش می‌کنم او را چند بعدی بار بیاورم و فرصت بروز استعدادهایش را در اختیار او قرار می‌دهم اما انتخاب راه را به عهده خودش می‌گذارم. مثلا اگر بخواهد وارد رشته هنری بشود حتما او را به دانشکده هنر می‌برم که از نزدیک با دانشجویان و فضای رشته‌های هنری آشنا شود تا انتخاب درستی داشته باشد. این روش را به همه دانش آموزان و دانشجویان توصیه می‌کنم تا در ادامه مسیر از راهی که انتخاب کرده‌اند پیشمان نشوند.

برخی از دانشجویان پزشکی کمتر وارد فعالیت‌های غیردرسی می‌شوند چون معتقدند درس‎هایشان سنگین است و فعالیت‌های جانبی مانع فعالیت آموزشی آنها می‌شود. اما دانشجویان بسیاری هستند که ثابت کرده‌اند می‌تواند چند بعدی حرکت کرد و موفق شد. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

به اعتقاد من وقتی انسان تنها در یک بعد حرکت می‌کند در واقع خود را از ابعاد دیگر زندگی محروم کرده و وقت خود را هدر داده است. بر اساس تجربه ۱۰ سال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی و حضور در این فضا معتقدم نباید از جنبه‌های غیردرسی زندگی باز ماند. هر کس ممکن است به فعالیت‌هایی مانند کتابخوانی، موسیقی، فعالیت مذهبی یا ورزشی علاقه داشته باشد، پرداختن به این مسائل در کنار درس باعث افزایش هوش هیجانی می‌شود و کمک می‌کند روابط بهتری برقرار کنیم. این فعالیت‌ها موجب می‌شوند نورون‌های مغزی اتصالات بیشتری داشته باشند و توانایی‌های فرد بالا می‌رود. اتفاقا به نظر من افرادی که کارهای فرهنگی و پژوهشی جانبی را در کنار درس دنبال کرده‌اند، شکست نخورده‌اند. افرادی که تصور می‌کنند نباید وارد فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی شوند در بحث آموزش هم ضعیف هستند و از آن هم عقب می‌مانند اما چند بعدی بودن باعث می‌شود سطح فعالیت آموزشی دانشجو نیز ارتقاء پیدا کند.

در پایان چه توصیه‌ای به دانشجویان دارید.

به نظر من باید بین حوزه‌های مختلف فعالیت تعادل ایجاد کرد، گاهی می‌بینیم به فعالیت فرهنگی بیش از حد پرداخته می‌شود و دانشجو همه وقت خود را در مثلا در کانون می‌گذارند و از درس دور می‌شود، در حالی که مهمترین هدف ورود به دانشگاه بحث آموزش است و باید بین فعالیت‌های دوران دانشجویی تعادل ایجاد شود.

از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.