به گزارش پایگاه خبری مفدا در همدان مریم کریمی، رییس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت در گفتوگو با مفدا، با بیان اینکه مخاطبان این اداره، دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور هستند، گفت: مطابق تعاریف، اگر جوانی را در فاصله سنین ۱۸ تا ۲۹ را تعریف کنیم بخشی از این جوانان مخاطبان ما هستند و تامین، ارتقاء و حفظ سلامتروان آنان به معاونت فرهنگی دانشجویی و اداره مشاوره و بهداشت روان دانشجویان علوم پزشکی بر میگردد؛ طبعا از بدو ورود این دانشجویان به دانشگاههای علوم پزشکی، پایش سلامت روان آنان انجام میشود تا بتوانیم بر اساس آن، دانشجویانی که دارای درجه از مشکلات روانی و اجتماعی هستند را انتخاب کنیم و مشاوره و مداخلات درمانی لازم را انجام دهیم؛ افزون براین با توجه به مصوبه وزارت بهداشت در ادارات مشاوره و سلامتروان باید چهار مهارت زندگی و اجتماعی را از بدو ورود، به دانشجویان ارائه کنیم و اگر دانشجویی با مهارتهایی نظیر مدیریت زمان، حل مساله، تصمیمگیری صحیح و برقراری ارتباط و تعامل مناسب با اطرافیانش را ارتقاء دهد، ضمن بالا رفتن میزان سازگاری آن دانشجو، میزان آسیبهای رفتاری دانشجویان نیز کاهش چشمگیری مییابد.
وی افزود: اقدام مناسبی که در سال ۹۴ اجرایی شد و به بار نشست، «طرح همتایاران سلامت» بود که بر اساس آن از میان دانشجویان توانمند و علاقمند افرادی را انتخاب کردیم و تحت آموزشهای لازم قرار دادیم تا این افراد آموزشهای مقدماتی فراگرفته شده را به جمعیت همتای خود که همان دانشجویانند، منتقل کنند.
آزمون «CAQ»، ۲۸ خرده مقیاس بالینی و شخصیتی را پایش میکند
رییس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت در خصوص آزمون پایش سلامتروان دانشجوان« CAQ» گفت: بررسی پرونده سلامت دانشجویان را از سال ۸۴ با ابزاری تحت عنوان«GAQ» شروع کردیم و از ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه چهار خرده مقیاس مختلف را در میان آنان بررسی میکردیم، اما این خرده مقیاسها در ابزار«CAQ» به ۲۸ خرده مقیاس بالینی و شخصیتی افزایش یافته است که ابعاد شخصیتی آنان را توصیف میکند و به ما میگویید که دانشجو در کدام خرده مقیاس نیازمند دریافت مشاوره و درمانهای مرتبط است.
آنچه که برای وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم و ادارات مشاوره و بهداشت روان به عنوان متخصص این حوزه مهم است، ارتقاء عزت نفس دانشجویانی است که قرار است به زودی سکاندار بخشهای مهمی از جامعه باشند.
وی با بیان اینکه«CAQ» آزمون جدیدی بود که در سال ۹۴ بر روی ۲۴هزار دانشجوی وروی جدید دانشگاههای علوم پزشکی انجام و اطلاعات حاصل از آن گردآوری و تحلیل شد، گفت: هم اکنون دانشگاهها در حال دعوت از دانشجویان برای مصاحبه و مداخلات مورد نیاز درمانی هستند؛ امسال با توجه با تجربه مفید سال گذشته، همین آزمون در قالب نرمافزاری تهیه شده است و تا ۲۰آبان ماه به دانشگاهها ابلاغ میشود و مقرر است امسال افزون بر دانشجویان ورودی ۹۵، ارزیابی سلامتروان کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی با این ابزار جامع پایش سنجیده شود؛ خوبی این نرمافزار این است که ضمن ترسیم نیمرخ روانی مخاطبان، زمان لازم برای فرآیند پایش بهداشتروان را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد؛ و با توجه به ابعاد بزرگ و گسترده این طرح، همکارن ما در ادارات مشاوره و بهداشت روان زمان بیشتری در اختیار خواهند داشت و بر این اساس در صورت لزوم میتوانند اقدامات و مداخلات درمانی را زودتر شروع کنند.
«کرامت انسانی، سلامت روان» شعار روز جهانی سلامت روان
کریمی، با بیان اینکه «کرامت انسانی، سلامت روان» به عنوان شعار روز جهانی بهداشتروان انتخاب شده است، گفت: آنچه که برای وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم و ادارات مشاوره و بهداشت روان به عنوان متخصص این حوزه مهم است، ارتقاء عزت نفس دانشجویانی است که قرار است به زودی سکاندار بخشهای مهمی از جامعه باشند؛ تمام برنامه ما نیز در جهت مراقبتهای اجتماعی از دانشجویان، افزایش عزت نفس آنان و توانمندسازی آنان در عرصههایی است که به زودی سکان آن را در اختیار خواهند گرفت.
وی همچنین به نامگذاری روزهای مختلف هفته سلامت روان اشاره کرد و گفت، بر این اساس، ۲۴ مهر روز«سلامت روان و خودشکوفایی»، ۲۵ مهر روز«سلامت روان و شادابی در زندگی»، ۲۶ مهر روز«سلامت روان و پرهیز از خشونت»، ۲۷ مهر روز«سلامت روان و زندگی اجتماعی»، ۲۸ مهر روز «سلامت روان، معنویت و حیات طیبه»، ۲۹ مهر روز«سلامت روان، هوش عاطفی و مشارکت جمعی» و ۳۰ مهر روز«سلامت روان، خودآگاهی و خردمندی» نامگذاری شده است که در اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت متناسب با شعاری که برای هر روز در نظر گرفته شده، برنامههایی را تهیه و اجرا میکنیم.
وی درپایان با یادآوری اینکه دانشجویان امانت ما هستند، بر لزوم برقراری تعامل مناسب فعالان و دستاندرکاران بخشهای مختلف دانشگاهها با آنان تاکید کرد و گفت: باید همانند والدین دانشجویان با آنان مهربان و خوش رفتار باشیم و بدانیم ممکن است درمیان ۱۸۰ هزار دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی دانشجویانی باشند که به دلیل تجربه زندگی از هم گسیخته نیازمند توجه بیشتری باشند؛ بر این اساس رسالت بسیار سنگینی داریم و امیدواریم با نرمافزار جامعی که در اختیار داریم بتوانیم نسبت به پیشگیری، شناسایی و مداخلات درمانی مورد نیاز برای افراد مورد نظر اقدام کنیم.
ارسال نظر