سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵

فرهنگی

مصاحبه اختصاصی مفدا بادکترحسن شاکری؛ "همه برای دانشگاه و دانشگاه برای همه"

دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی

مصاحبه اختصاصی مفدا با دکتر حسن شاکری معاون فرهنگی دانشجویی

به کارگیری نیروهای خوش فکر دربخش های مختلف دانشگاهی، بیش از گذشته به چشم می خورد. در این عرصه، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی هم از این حرکت مستثنی نبوده و در برخی بخش های مدیریتی این دانشگاه، مدیرانی خوش فکر، پرانرژی و پرکار، سُکان حرکت آن مجموعه را عهده دار شده اند.

یکی از مهم ترین و حساس ترین این بخش ها، حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی است که به دلیل ویژگی ماهوی آن ونیز مخاطبان جوان نیازمند مدیریت، راهبری ودرک هرچه بیشتر نسبت به مسائل ومشکلات این بخش می باشد.

پس از حضور مؤثر دکتر حسن شاکری در کسوت معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه در نشستی صمیمانه و البته مفصّل به بررسی مسائل گوناگون حوزه معاونت دانشجویی پرداختیم. برای اطلاع از جدید ترین رویدادهای معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه، تا پایان این مصاحبه همراه ما باشید.

با سلام و تشکر به جهت حضور در این مصاحبه لطفاً ضمن معرفی خودتان بخشی از سوابق خود را بیان فرمائید.

دکترحسن شاکری دکترای تخصصی فیزیوتراپی دانشیارگروه فیزیوتراپی دانشگاه ازسال ۱۳۷۳ به عنوان هیئت علمی مشغول هستم؛ ازسوابق کاری ۵ سال معاونت تحقیقات وفناوری؛ ۲ سال مدیرگروه فیزیوتراپی و ۱ سال معاون فرهنگی دانشجویی درسال ۹۳ ومجددا ازدی ماه ۹۶ به عنوان معاونت فرهنگی دانشجویی درخدمت دانشگاه هستیم.

دوران دانشجویی واساساً عالم دانشجویی را چگونه می بینید؟ نقش جامعه ودانشجو در قبال یکدیگر را چگونه ارزیابی می کنید؟

 برای بنده زمانی که به دانشگاه آمدم مهم ترین نکته، تفاوت های اساسی تحصیل در دانشگاه با دوران قبل از آن بود. در دوران تحصیل در مدرسه، دانش آموز تحت نظارت دائمی است که توسط خانواده، مدرسه و سیستم آموزشی صورت می گیرد، لذا با ورود به دانشگاه، تقریباً بخش بزرگی از این نظارت برداشته و فرد ناگهان در یک تغییر فاز عمده به لحاظ روحی قرار گرفته و محدوده ی اختیاراتش به شدت افزایش پیدا می کند.در این مقطع امکانات، محیط اجتماعی و فضای دانشگاه بسیار گسترده تر است و افزون بر آن، کنترل ونظارت سابق هم وجود ندارد. حال اگر شخص خوب برنامه ریزی کرده و خوب از زمان استفاده کند موفقیّتش تضمین شده است.

در این دوران اتفاق دیگری هم می افتد و آن ویژه دانشجویانی است که خارج از محیط شهر خودشان تحصیل می کنند. به طور مثال دانشجویی که بومی است، با خانواده ارتباط مستقیم دارد و بدین وسیله بخشی از مشکلات روحی و عاطفی خودش را می تواند با خانواده در میان گذاشته و حل و فصل کند. اما دانشجویی که دور از خانواده قرار می گیرد، ضمن به دوش کشیدن بار مسئولیت دانشجو بودن که تا دیروز بر عهده او نبود، بخش های حمایتی همچون خانواده نیز برای او کم رنگ تر می شود.

دراین باره دانشگاه چه وظیفه ای دارد؟

 البته دانشگاه تا حد ممکن در بخش های فرهنگی، رفاهی وبه تبع آن ارتقاء روحی روانی به دانشجو کمک می کند ولی حمایت های عاطفی که یک خانواده می تواند انجام دهد به هیچ عنوان از عهده دانشگاه برنمی آید.

واقعیّتی که همه ما باید بپذیریم این است که هیچ کس جایگزین برای خانواده نیست. به هر حال ریشه آدم به مایه حیاتی ارتباط و محبّت خانواده متصل است و هنگامی که این ارتباط قطع و یا کم رنگ می شود، بخشی از مشکلاتی که در بدو ورود به دانشگاه به دانشجو اعمال می شود خواه ناخواه پررنگ خواهد شد. شاید این طرز فکری که در بعضی از ما هست که من دانشجو هستم و دیگر خودم همه چیز را می دانم، دیگر نیازی به خانواده و مشورت ندارم، از بزرگترین آفت هایی است که یک شخص با آن روبرو می شود.

بنابراین من فکر می کنم که دانشجو از بُعد شخصیتی در ابتدا باید سعی کند محیط اصلی خودش را درک کند. در بعد دوم باید بگوید: "از لحظه ای که درکنکور قبول و دانشجو شدم نسبت به چند روز قبل مگر چه اتفاقی افتاده است؟ " تنها یک فرایند قانونی اتفاق افتاده که به او می گویند دانشجو! بنابراین باید این ارتباط قبلی را حفظ کرده وپس از آن آرام آرام در یک بازه زمانی برای اجتماع آماده شود.

به لحاظ صنفی و علمی، زمان دانشجویی نسبت به کل زندگی انسان، زمان کوتاهی است. یعنی مقطعی است که شما ورودی دارید و بعد در یک مقطع طولانی تر پس از آن بستگی به عمری که خدا به انسان می دهد خروجی خواهید داشت بنابراین فرصتی که شخص بتواند خودش را برای کار و برای زندگی آماده کند فرصت بسیارکوتاهی است. در این زمان اگر کسی برای زمان های خود برنامه ریزی نکرده و احیاناً از اوقات خود استفاده بهینه نکند طبعاً خساراتی در پی خواهد داشت که سه گروه را متحمل زیان خواهد کرد. اول به خودشخص در بازه مهمی از زندگی، دوم به خانواده ای که بعداً تشکیل خواهد داد و سوم خسارتی که به جامعه می زند.

جالب این است که این دو خسارت نیز به خودشخص بازمی گردد. با نگاهی به دانشجویان نمونه و خوبمان که موفق بوده اند و الآن جزء افراد موفق جامعه هستند یا انشاء ا... خواهند شد، همه ی این ها کسانی هستند که همه ابعاد شخصیت خود را تقویت کرده اند.

کشور و مردم ما با وجود مشکلات متعدد اقتصادی در حال حاضر مبلغی کلان برای هر دانشجو هزینه می کنند. ارزیابی شما از دانشجو، دوران دانشجویی و مسائل مربوط به این دوره چیست؟

 اگر بخواهیم از یک بُعد دیگر به کلمه دانشجو نگاه کنیم و فقط کسی که برای تحصیلات عالی به دانشگاه آمده را دانشجو قلمداد نکنیم، همه ی انسان ها از زمانی که به دنیا می آیند تا زمانی که از دنیا می روند به شکلی دانش آموز و دانشجو هستند.

در هر موقعیّت شغلی که باشند، چه به دانشگاه بیایند و چه نیایند! استفاده از عبارت دانشجو فقط به ما گوشزد می کند که می بایست به دنبال دانش بود. آنچه که ما قائل هستیم به عنوان دانش واقعی آن است که ما را چه از بُعد مادی و چه از بُعد معنوی به کمال برساند. به عبارت دیگر دانشی که مبتنی بر ارزش های اسلامی و اعتقادات ما باشد.

بنابراین در هرزمان می بایست خودمان را دانشجو بدانیم. دراین صورت است که پس از اتمام صوری یک سری تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا باز هم دانشجو خواهیم بود وانگیزه واقعی پیدا خواهیم کرد. اگر کسی در هدفی که دنبال می کند انگیزه واقعی پیدا کرد، ثابت قدم و راسخ خواهد بود ومشکلات مانع جدی بر مسیر او قرار نخواهد داد.

از سوی دیگراین دنیا محل آزمایش ما است و یکی از این مقاطع آزمایش می تواند آموختن باشدکه اتفاقاَ کسی که به معنای واقعی بخواهد دانش آموز و دانشجو باشدکار بسیار دشواری پیش رو دارد. اگر کسی به هدفی که می خواهد برسد ایمان واقعی داشته وآن هدف نیز یک هدف ارزشمند، هرگز با شکست روبرونشده ویأس و ناامیدی بر او مسلّط نخواهد شد

در واقع دو نوع دغدغه داریم؛ اول دغدغه های مطلوب که باید در هر فرد متعهد مانند یک دانشجوی مسلمان و آزاد اندیش وجود داشته باشد و دوم برخی دغدغه های رایج در بین دانشجویان که قطعا برخی از آنها حتی ارزش فکر کردن هم ندارند .

یک دانشجو باید دغدغه اصلی و مهم خود را در کسب دانش و مهارت (در هر رشته تحصیلی) و در کنار آن بهره گیری از سایر استعدادهایش قرار دهد. هر انسانی برای کامل شدن نیاز دارد که به نیازهای چند بعدی وجود خویش پاسخ گوید. قطعا ارضاء کردن میل علم طلبی و دانش اندوزی به تنهایی نمی تواند انسان را در مسیر درست ترقی و کمال قرار دهد. پرورش ایمان، تعهد به مردم و جامعه ای که از امکاناتش بهره برده است، شعور سیاسی و فهم روابط اجتماعی همگی باید از اولویت ها و دغدغه های یک دانشجوی مسلمان و آزاد اندیش باشد .

متاسفانه برخی عوامل اقتصادی و فرهنگی موجب شده است تا حدی این اصول جدی و خط مشی های اساسی برای یک دانشجو کم رنگ شود و تا حدی جای خود را به مسائل دیگر بدهد. قطعا دغدغه های شغلی و نیازهای اقتصادی برای اکثریت دانشجویان ما که دانشگاه را به چشم محلی نگاه می کنند که باید بعد از آن وارد بازار کار شوند از مهم ترین دغدغه های نسل امروز دانشگاهیان ماست .پس در واقع بین دغدغه های اصلی یک دانشجو و دغدغه های فعلی او تا حدی فاصله ایجاد شده است .

چه اقداماتی تاکنون درخصوص بهبود وضعیت دانشجویان درحوزه وظایف مربوط به معاونت انجام شده است؟

قبل از سال ۹۲ معاونت آموزشی ودانشجویی باهم یکی بودند از سال ۹۲ معاونت دانشجویی مثل سایر دانشگاه های علوم پزشکی مجزا شد واز آن به بعد سعی شد این معاونت توسعه لازم را داشته باشد برای تمام ابعاد وجودی دانشجویان از خدمات این معاونت برخوردار گردند. ؛ اعم از سلامت روان وجسم، خدمات رفاهی، خوابگاهی، تغذیه، ایاب وذهاب، اجتماعی، فرهنگی، معنوی وعلمی در دستور کار قرار گرفت باتوجه به برنامه راهبردی و چشم انداز حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی برای ارتقاء سلامت جسمی وترویج فعالیت های ورزشی وتربیت بدنی، راه اندازی پایگاه بهداشت ودرمان دانشجویان وتوسعه کمیت وکیفیت غذای سرو شده وایجاد وسایل لازم برای ارائه  خدمات و تسهیلات  رفاهی برای افزایش مشارکت دانشجویان درفعالیت های اجتماعی، علمی، فرهنگی، اخلاقی و انسانی یک بسترمناسب تهیه تا بتوانند ازلحاظ علمی فرهنگی واجتماعی  سرآمد باشند. بیشتربرنامه های فرهنگی، مذهبی واجتماعی باظرفیت تشکیل کانون ها وتشکل های مختلف برای اینکه به خود باوری موجود برسند وتوانمندی لازم را کسب نمایندبه دانشجویان محول شد، گام بعدی باحمایت ریاست محترم  دانشگاه وهیئت امناء و بامشارکت بخش خصوصی  احداث خوابگاه های استاندارد دردستورکارقرارداردکه دارای فضاهای مختلف فرهنگی وورزشی مناسب باشند وسرانه مناسبی به لحاظ فضایی ومساحتی به دانشجویان اختصاص بدهیم. همچنین درابعاد جسمی برروی ورزش های همگانی، ورزش های هوازی، کوهنوردی و پیاده روی وقهرمانی متمرکز شویم دربخش سلامت روان مرکز مشاوره وسلامت روان دانشجویی ارائه خدمات متنوع دردانشگاه و خوابگاه های دانشجویی را انجام می دهند، برای ارتقاء سلامت معنوی ضمن همکاری نزدیک با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بخش تعالی فرهنگی وفوق برنامه به شدت فعال وبا برگزاری مراسمات مذهبی در مناسبت های مختلف، جشن ها وهمایش های مناسبتی وبرگزاری اردوهای یک روزه وچند روزه تاکید برانس برقرآن وعترت وحضور باشکوه درجشنواره های سطح دانشگاه و وزارت بهداشت وکشوری سعی برارتقاء سلامت معنوی دانشجویان دارد دربخش سلامت اجتماعی ۹ کانون و ۲ تشکل  و ۱۱ انجمن علمی ارتقاء پیداکردند وباز جای رشد وارتقاء بافراهم آمدن زیرساخت های موجود خواهند داشت، ان شاء الله باتلاش وهمت وهمکاری های بین بخشی  برارتقاء فرهنگی ومعنوی درتمامی ارکان دانشگاه اتفاق خواهدافتاد واین هم افزایی ومشارکت باعث رشد سلامت جسمی، روانی، معنوی واجتماعی دربین دانشجویان و اساتید وکارکنان دانشگاه خواهد شد.

چشم انداز معاونت فرهنگی دانشجویی را بیان می فرمائید؟

تلاش این معاونت درکنارمدیریت بهینه مسائل وامورصنفی دانشجویان مثل تغذیه، ایاب ذهاب، خوابگاه ها، سلامت روان وجسم و بهداشتی درمانی با تأکید برمسائل فرهنگی خواهد بود اعتلای فرهنگی هم برای دانشجویان هم برای کارکنان واساتید باید اتفاق بیفتد باشعار"همه برای دانشگاه ودانشگاه برای همه" این معاونت سعی خواهد کرد باارتقاء برنامه های فرهنگی برای تمامی اقشار دانشگاه درپرتو فرهنگ خوب تمام امور وماموریت های دانشگاه در بهترین شکل رادرنظربگیردو این ترویج فرهنگ همگانی خواهد بود وبه شکلی هم افزایی می شود که افرادبریکدیگر تاثیر بگذارند کارهای معاونت فرهنگی دانشجویی بیشتر بستر سازی وریل گذاری برای بروز وظهور این رخداد خواهد بود با تشویق وگزارش اتفاقات فرهنگی خوبی که درتک تک گروه ها وادارات دانشگاه اتفاق می افتد، سعی خواهدشد به گسترش وعمومیت فرهنگ برتر منجر شوددر هر گروه یا اداره افرادی هستند که سجایای اخلاقی خوبی دارند وکارهای فرهنگی تاثیر گذار انجام می دهند برای بالا بردن فرهنگ اطرافیان این افراد تشویق شوند تا این امور وسجایای اخلاقی عمومیت پیدا کند برنامه های فرهنگی ما فراگیر و همه شمول می باشند ودراین راستااز همه رسانه ها وظرفیت های موجود باید استفاده کردیک پیام اخلاقی شاید بایک برنامه هنری مثل شعر وموسیقی وتئاتر، یک برنامه مناسبتی به شکل یک برنامه دینی ومذهبی زودتر منتقل شود باید همه نوع برنامه برای ارتقای فرهنگی داشته باشیم سخنرانی یک دانشمند موفق که درکار خود توانسته است موفقیت چشم گیری داشته باشد دریک برنامه گردهمایی به طریقی دیگر اخلاقیات را ترویج می کند بایستی سعی کنیم افرادی که عامل به اخلاقیات ومسائل فرهنگی هستند دعوت نمائیم ودرکنار آن ها برنامه های فرهنگی وتبلیغاتی انجام دهیم تا بتوانیم فرهنگ  رانهادینه نمائیم نباید به برنامه های کلیشه ای وگردهمایی به عنوان کارفرهنگی بسنده کرد برگزاری کرسی های هم اندیشی برای بالابردن انتظارات دانشجوبان ازخودشان ودانشگاه وبالا بردن سواد رسانه ای آن ها، جذب حداکثری برای بالابردن خود باوری آن ها و تحکیم هویت ملی واسلامی دانشجویان ازدیگر برنامه هایی که با سپردن مسئولیت فرهنگی به آن ها واجرای مراسم پاسداشت مناسبت های ملی واسلامی دراین امر مهم میسرخواهدشد، برگزاری اردوهای هدفمند و بازدید فعال ازآثار ملی، مذهبی می تواند دراین امر تاثیر گذار باشدان شاءالله.

باتوجه به حساسیت هایی که برروی معاونت فرهنگی دانشجویی وجود دارد ارتباط این معاونت را بادانشجویان چگونه ارزیابی می کنید ودانشجویان ومعاونت دانشجویی چطور بایکدیگراین تعامل را برقرار می کنند؟

همانطورکه ازاسم معاونت فرهنگی دانشجویی پیداست فلسفه وجودیش را بیشترازدانشجو می گیرد بنابراین این دانشجویان محوروکانون توجه این معاونت خواهد بود ساختارهایی که آئین نامه های مدیریت دانشگاه برای تأثیرگذاری دانشجویان درمدیریت دانشگاه دیده شده مثل شورای دانشجویی، شورای فرهنگی و... که مربوط به تشکل ها وکانون  وانجمن های دانشجویی می باشند درعین حال مسئولین این معاونت برای حضور حداکثری دانشجویان درجمع های دانشجویی اعم ازمراسمات وبرنامه های تدارک دیده شده شرکت می نمایند و بازخورد مناسب ازدانشجویان دریافت می کنند دراین راستا جهت تعامل بهتر دانشجویان وحتی والدین آن ها معاونت فرهنگی دانشجویی از طریق سامانه خدمات الکترونیکی معاونت فرهنگی دانشجویی (بوستان) جهت تسهیل فرآیند ارتباطی بهتر ومناسبتررا راه اندازی نموده است.

خاطره ای ازدوران تحصیل درذهنتان دارید که برایتان بسیارجذاب باشد؟

سال ۶۶ درمقطع لیسانس دانشگاه علوم پزشکی ایران دررشته فیزیوتراپی پذیرفته شده بودم ازشهرستان زنجان برای ثبت نام تهران آمدیم اعلام کردند که خوابگاه های دانشجویی درحال حاضر نداریم وبرای اسکان موقت دریکی ازخانه های دولتی که داده بودند مستقر شدیم درخانه ای دویست متری با ۸ اتاق با طراحی های متفاوت که برای خوابگاه های دانشجویی مناسب نبود، اعم ازاتاق سفید رنگ و شیشه ای شبیه آکواریوم و... درهراتاق ۴ یا ۵ نفرمستقرشدیم که دانشجویان با ذوق وسلیقه ای که داشتند برای هراتاق نامگذاری خاص خود را انجام دادند مثلا اتاق سفید رنگ به اتاق کاخ سفید نامگذاری شد و اتاق شیشه ای به اتاق آکواریوم واتاق های دیگر به نام قومیت های مختلف اتاق آذربایجانی ها، لرهاو... و. سالن اتاق هارا تلفن و اجاق گازو یخچال چیده بودند وهرموقع که تلفن زنگ می خورد به نام اتاق ها بچه هارو صدا می زدند مثلا آقای شاکری کاخ سفید، تلفن باشما کاردارد ودر همین فضای اندک تمامی برنامه های فرهنگی اعم ازبرگزاری نمازجماعت، تحلیل وتفسیرکتاب هاومراسمات مذهبی به صورت خودجوش انجام و ازکمترین امکانات موجود بیشترین بهره برداری را دانشجویان داشتند.

و امّا کلام پایانی...

من از درایت، حسن نظر و اعتمادی که دانشجویان در اجرای طرح جامع خدمات دانشجویی فرهنگی دارند صمیمانه تشکر کنم. من معتقدم نسل جدید دانشجو نسبت به نسل قبل بهتر و باهوش تر است، خیلی هم درست تر عمل می کند.دانشجویان در هرزمینه نقطه نظراتی داشته اند سعی برآن بوده تا نظرات آنها را اعمال نمائیم. حوزه معاونت دانشجویی در واقع وکیل مدافع دانشجویان محسوب می شود وسعی بنده و مجموعه ی این معاونت برآن است که ضمن رسیدگی به مشکلات، تمامی درخواست هایی که به دفتر ارائه می شود را پاسخگو باشیم. دانشجویان نشان دادند که از هوش اجتماعی بسیار بالایی برخوردارند. سؤال کردن حق دانشجو است و از آنها می خواهم که در آینده نیز حتماً پرسش های خود را مطرح نمایند. اینجانب و مجموعه تحت مدیریت همواره در خدمت دانشجویان عزیز بوده و خواهیم بود و در هرزمینه منتظر نقطه نظرات آنان هستیم. درمجموع به خاطر درایت و هوشمندی همه ی دانشجویان عزیز از آنها تشکر می کنم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.