دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

برگزیده جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی:

پراکنده‌کاری از آسیب‌های نظام پژوهشی کشور است

علی اکبر فروغی

دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از برگزیدگان بیست و چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، پراکنده کاری را از جمله آسیب‌های نظام پژوهشی کشور عنوان کرد.

علی‌اکبر فروغی، دانش‌آموخته دکترای روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از برگزیدگان بیست و چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در گفت‌وگو با مفدا، زمینه پژوهشی خود را اختلال‌های شخصیت، اختلال‌های اضطرابی، تنظیم هیجان و ذهن‌آگاهی عنوان کرد و در معرفی اثر برگزیده خود در جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: کتاب «شناخت درمانی برای اختلال‌های شخصیت» که در بیست و چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در شاخه«روان‌شناسی و علوم تربیتی» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد، یک اثر ترجمه‌ای است که به شرح و بسط دیدگاه‌های نظریه‌پردازان و درمانگران معروفی همچون،«آرون بک»، «آرتور فریمن»، «دنیس دیویس» و ... در زمینه اختلال‌های شخصیت با رویکرد روان‌درمانی پرداخته است.

وی افزود: این ترجمه بر اساس ویراست دوم نسخه اصلی کتاب انجام و در ۱۶ فصل تدوین شد و چاپ اول آن، سال ۹۵ به همت انتشارات ارجمند، در هزار و ۱۰۰ نسخه روانه بازار شد.

برگزیده بیست و چهارمین دوره کتاب سال دانشجویی، با اشاره به صرف ۲ساله‌ زمان برای ترجمه این اثر گفت: اختلال شخصیت الگوی طولانی مدتی از تجربۀ درونی و رفتار است که از انتظارات فرهنگی فرد بسیار دور است. این الگو در دو حوزه (یا بیشتر) از موارد شناخت، عاطفه، عملکرد بین‌فردی و کنترل تکانه نمایان می‌شود. به نظر میلون دو ویژگی مهم این بیماران، انعطاف‌ناپذیری شناختی و چرخه‌های معیوب است. کاربرد شناخت‌درمانی برای اختلال‌های شخصیت در ابتدا بسیار بحث‌برانگیز بود، زیرا اعتقاد بر این بود که این بیماران مفروضه‌های اصلی برای رفتاردرمانی-شناختی را می‌شکنند.

عضو گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، این کتاب را پاسخی به تمام تردیدهای موجود برای کاربرد شناخت‌درمانی برای اختلال‌های شخصیت خواند و گفت: از حاصل کار و به ویژه بالا بردن توانایی درمانگران برای کمک و خدمت به بیماران دارای این اختلال‌ها راضی هستیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در حال تالیف کتابی در حوزه ذهن آگاهی(یا توجه آگاهی) هستم، گفت: از حدود ۱۰ اثری که در حوزه ترجمه کار کرده‌ام،  ۹ مورد آن به چاپ رسیده و روانه بازار نشر شده است.

فروغی با اشاره به اینکه، تنظیم هیجان و به خصوص «شفقت به خود» و «شفقت به دیگران»، «اختلال اضطراب فراگیر» و «افسردگی مقاوم به درمان» از زمینه‌های پژوهشی مورد علاقه ام است، بیشترین آسیب نظام پژوهشی کشور را در پراکنده‌کاری‌های اعضای هیات علمی و استادان عنوان کرد و گفت: در کنار این آسیب، متاسفانه برخی از استادان آن‌چنان که شایسته است در حوزه‌های تخصصی خود صاحب‌نظر نیستند و حتی نسبت به مقالاتی که ارائه داده اند نیز اشراف چندانی ندارند.

«مداخلات روان شناسی مثبت نگر»، «۱۰ راه حل ساده برای وحشت زدگی»، «راهنمای عملی مصاحبۀ تشخیصی»، «تشخیص افتراقی بر اساس DSM-۵»، «درمان شناختی-رفتاری برای کمال گرایی»، «ذهن و هیجان‌های: درمان فراتشخیصی اختلال های هیجانی»، «چگونه هیجانات خود را متعادل کنیم»، «تکنیک‌های رهایی از اعتیاد» و«ارتباط با خانواده همسر» از دیگر آثاری است که این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به فارسی ترجمه کرده است.

گفتنی است، بیست و چهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، ۲۲ آبان‌ماه  سال جاری در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار و از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره قدردانی شد.

بر اساس اعلام دبیر«بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی» از میان ۶۶۰ اثر ارسالی به دبیرخانه این جشنواره ۱۳۷ اثر متعلق به دانشجویان علوم پزشکی بوده است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.