پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹

مهندس عزیزی فر، مدیر دانشجویی:

هدف اصلی ما افزایش هرچه بیشتر رضایتمندی دانشجویان است/احداث خوابگاه پسران در پردیس از اولویتهای جدی ماست

عزیزی فر

در دانشگاه علوم پزشکی قم کمتر کسی است که نام «مهندس عزیزی فر» را نشنیده باشد. او اکنون در سِمت مدیریت دانشجویی در معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم قرار دارد؛ از خصوصیات خاص او می توان از صمیمیت زیاد وی با دانشجویان نام برد. برای مثال او در پیج اینستاگرامش تمام دانشجویان را فالو کرده و برخی شبها میهمان دانشجویان خوابگاهی می شود. شاید همین به اصطلاح «خودمانی بودن» او باعث شد تا یک گفتگوی اختصاصی با او ترتیب دهیم که در ادامه می خوانید..

به همراه همکارم وارد ساختمان معاونت فرهنگی دانشجویی که بیشتر به نام غذا و دارو معروف است وارد می شویم. در آسانسور دکمه طبقه دوم را می زنیم؛ طبقه ای که کلیه اتفاقات و رویدادهای فرهنگی دانشجویی از آنجا سرچشمه می گیرد. از آسانسور که بیرون می آییم سمت راستمان اتاق کوچک در بسته کنار پله ها جلب توجه می کند. تابلوی کوچک «مدیریت دانشجویی» نشانگر درونیات آن اتاق است. در قفل است و کسی داخل اتاق نیست. به همراه همکارم به اتاق بغل که سه کارمند پشت میز نشسته اند می رویم و سراغ مهندس را می گیریم. با بی حوصلگی می گویند جلسه است و معلوم نیست کی بر می گردد! ناامید بیرون می آییم اما می بینیم کسی دم در اتاق کارمندها ایستاده؛ خودش است. سلام و احوال پرسی گرمی می کند و با هم به سمت همان اتاق کوچک کنار پله ها می رویم. در را باز می کند؛ اتاق کوچک مربعی شکل، با یک میز شلوغ و کمدهای پر شده از فایل ها و وسایل مختلف. اینجا همان جایی است که تمام خوابگاهها، سلف ها و مسائل دانشجویی یک دانشگاه دو هزار نفره در آن مدیریت می شود. با همکارم جای ارباب رجوع ها می نشینیم. با تلفنش جایی را می گیرد و می گوید لطفا سه عدد چای بیاورید؛ مهمان دارم. به همکارم اشاره می کنم دکمه ضبط صدا را بزند و صحبت را آغاز می کنیم.

آقای مهندس در ابتدا برای ما بگویید مدیریت دانشجویی دقیقا چه وظایفی برعهده دارد و اکنون وضعیتش چگونه است.

مدیریت دانشجویی یکی از دو مدیریت معاونت دانشجویی و فرهنگی است و در کنار مدیریت فرهنگی عهده دار مسائل رفاهی و معیشتی دانشجویان است که مدیریت دانشجویی دارای زیر شاخه هایی است از جمله مدیریت امور خوابگاهها، اداره امور رفاهی، اداره امور تغذیه و نقلیه و سایر شاخه های جانبی.

در زمینه مدیریت امورخوابگاهها دو خوابگاه داریم؛ خوابگاه ۵۰۰تخته دخترانه کوثر که ۳۵۰نفر طی سال تحصیلی گذشته در آن اسکان داده شده بودند و برای اسکان دانشجویان دختر از نظر ظرفیت هیچگونه مشکلی نداریم و خوابگاه برادران امام خمینی با ظرفیت ۱۳۰ نفر که ۱۷۰ نفر از دانشجویان در سال تحصیلی گذشته در این خوابگاه اسکان داده شده بودند و با احتساب دو مهمانسرا که از سوی معاونت توسعه گرفته شده بودند در مجموع ۲۱۰تن از دانشجویان پسر اسکان داشتند. این نقطه ضعفی برای معاونت دانشجوییست و در برنامه آتی معاونت، احداث خوابگاه جدید برای پسران در پردیس و اضافه کردن ظرفیت این خوابگاه از اولویت هاست.

اما در حال حاضر برای رفع این مشکل تفاهم نامه ای با دانشگاه مفید قم صورت گرفته که بعضا دانشجویان ظرفیت مازاد در خوابگاه خودگردان این دانشگاه اسکان داده می شوند.

سرویس نقلیه و نحوه تغذیه دانشجویان ساکن در خوابگاه خودگردان به چه صورت هست؟

دانشجویان رشته فوریت های پزشکی به این خوابگاه معرفی شده بودند که برای مسیر رفت از خوابگاه به دانشکده سرویس تهیه شده بود. از نظر تغذیه طبق توافق نامه غذای خوابگاه خودگردان به قیمت مصوب دانشگاه علوم پزشکی در اختیار دانشجویان قرار می گرفت.

در رابطه با سال تحصیلی ۹۶-۹۵ بفرمایید مدیریت دانشجویی چه عملکردهایی داشته؟

در سال ۹۵ خوابگاه کوثر، پردیس دانشگاهی (دانشکده پزشکی و پیراپزشکی)، سلف دانشگاه با مساحتی حدود ۵۰۰متر مربع افتتاح شد؛ فرایند پخت و پز غذا در زمینه صنعتی شدن ۵۰% پیشرفت داشته؛ سلف و نمازخانه برادران دانشکده پرستاری کاملا تخریب و نوسازی شد؛ همچنین  آشپزخانه مرکزی، سلف خواهران دانشکده پرستاری و سلف دانشکده  بهداشت بهسازی و تعمیر شدند . سلف دانشکده دندانپزشکی نیز همچنان در حال تعمیر و آماده سازی برای سال تحصیلی جدید می باشد. تمامی سرویس های بهداشتی و حمام های خوابگاه امام خمینی بطور کامل بهسازی و درصورت نیاز بازسازی شدند؛ رنگ آمیزی صورت گرفته و درب های فرسوده تعویض شدند؛ همچنین سم پاشی صورت گرفته و برای ترم آینده حدود ۱۰نفر هم افزایش ظرفیت داریم.

 برخی از دانشجویان رشته فوریت از عدم اسکان در خوابگاه اعلام نارضایتی کردند و گفته اند خوابگاه نداریم؛ پاسخ شما در این مسئله چیست؟

بله، تعدادی از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته رشته فوریت های پزشکی به علت کمبود ظرفیت خوابگاه، در ساختمان اصلی خوابگاه اسکان داده نشدند که خوابگاه دانشگاه مفید را به آنها معرفی کردیم؛ آنها با توجه به شرایط به اختیار خودشان در مسافر خانه اسکان داشتند. البته  هر وقت این دانشجویان بخواهند به آنها معرفی نامه به خوابگاه خودگردان داده خواهد شد ولی به علت عدم ظرفیت قول اسکان در ساختمان اصلی خوابگاه امام خمینی را نمی توان داد.

دانشجویان دختر هم به خرابی طولانی مدت آسانسور های خوابگاه کوثر اعتراض داشتند، آیا این مشکل همچنان وجود دارد یا حل شده؟

متاسفانه آسانسور هایی که از طرف پیمانکار به دانشگاه ارائه شده بود فاقد تایید استاندارد و بیمه بود به همین دلیل دانشگاه از تحویل آسانسورها امتناع کرد؛ برای سال تحصیلی جدید آسانسورها توسط یک شرکت جدید تجهیز و دارای استاندارد و بیمه خواهند شد و ان شاالله تا اوایل مهرماه راه اندازی خواهند شد. البته دانشجویانی که به دلایل مختلف پزشکی توانایی استفاده از پله های ساختمان را ندارند با ارائه مدارک پزشکی در طبقه همکف به آنها اسکان داده می شود تا به مشکل نخورند.

در رابطه با حل مشکل حشرات موذی و حیوانات خطرناک در خوابگاه کوثر چه راه حل هایی اتخاذ شده؟

برای دور کردن این حشرات دور تا دور فضای خوابگاه گازوییل پاشی و نمک پاشی شده بصورتی که این ماده تا عمق ۱۵ سانتی متری خاک نفوذ کرده؛ کنار در های ورودی، کفشور ها و سایر راه های ورودی نفتالین قرار داده شده که با وجود این راهکار ها این معضل تا حد زیادی حل شده. البته این پایان کار نیست و این سم پاشی ها بصورت دوره ای انجام خواهد شد.

برخی از دانشجویان خوابگاه کوثر مشکلاتی نظیر کثیف بودن فرشها، خرابی اجاق گازها و از این دست مسائل با ما در میان گذاشته اند. پاسخ شما در این زمینه چیست؟

اداره این خوابگاه به بخش خصوصی واگذار شده و اگر دانشجویان در صورت وجود مشکل به سرپرستی خوابگاه اطلاع رسانی کنند حتما موضوع پیگیری و حل خواهد شد. فرشهای دو خوابگاه امام خمینی و کوثر شسته شده؛ علاوه بر آن موکتهای خوابگاه امام خمینی نیز شسته شده.

کمی سراغ حوزه حمل و نقل دانشگاه برویم؛ در سال تحصیلی وضعیت این بخش چگونه خواهد بود؟

اگر یادتان باشد روزهای ابتدایی افتتاح پردیس تعداد سرویس ها بالا بود ولی خدمات دهی ضعیف بود؛ اما سال گذشته تعداد نیم راهها کاهش پیدا کرده و عوضش کیفیت خدمات دهی بیشتر شده و خداروشکر اعتراضی را در این زمینه از سوی دانشجویان نداشتیم. امسال هم ان شاالله همان برنامه تکرار خواهد شد.

در بخش تغذیه دانشجویان به حجم غذای دریافتی مخصوصا وعده شام اعتراض داشتند؛ چه توضیحی در این باره دارید؟

طبق آیین نامه وزارت بهداشت حجم غذایی که بین دانشجویان توزیع می شود باید شامل۳۰۰۰کیلو کالری انرژی در طول روز باشد و طبق این آیین نامه کارشناس تغذیه ما انرژی و حجم غذا را تعیین می کند. از نظر تنوع غذایی مشکلی نداریم و مواد غذایی بصورت روزانه خریداری شده و پخت غذا تحت نظارت ناظرین صورت می گیرد. طبق نظرسنجی های دوره ای و ماهانه میزان رضایتمندی بالایی داریم و سعی بر افزایش هر چه بیشتر کیفیت است. در رابطه با قیمت غذا ها هم باید بگویم این قیمت بصورت سراسری بوده و ازسوی وزاتخانه اعلام می شود. تاکنون بخشنامه ای مربوط به افزایش قیمت در ترم جدید به دست ما نرسیده است.

در رابطه با وام های دانشجویی و صندوق رفاه دانشجویان توضیحی می فرمایید؟

وام هایی که در طول تحصیل در اختیار دانشجویان قرار می گیرد عبارتست از: وام تحصیلی، وام ضروری که فقط یک بار در طول تحصیل یک دانشجو پرداخت می شود، وام ودیعه مسکن، وام بنیاد علوی و وام اجاره بهای خوابگاه برای دانشجویان خوابگاهی که بازپرداخت این وام ها بصورت اقساط ۶ ماه بعد از فارغ التحصیلی صورت می گیرد.

از ما خواسته اند تا درباره موضوع کار دانشجویی هم از شما بپرسیم...

تعداد کارهای دانشجویی به دلیل منابع مالی محدود هست ولی با این وجود دانشجویان می توانند در هریک از محیط های آموزشی، پژوهشی، نهاد، خوابگاه ها، امور فرهنگی ،تربیت بدنی وکمیته دانشجویی مفدا کار دانشجویی داشته باشند که منوط بر تایید ما و واحد مربوط است. هر فرد حداکثر ۷۰ ساعت بصورت ماهیانه می تواند کار دانشجویی داشته باشد که بهای هر ساعت برای افراد دانشجو در مقطع کارشناسی وکاردانی ۲۷۰۰تومان و برای مقاطع ارشد و دکتری عمومی ۳۲۰۰ تومان می باشد. در نهایت واریز حقوق ها بصورت دو ماه یک بار صورت میگیرد که گاها به دلیل کمبود بودجه با تاخیر هم ممکن است همراه شود.

برنامه های بلند مدت در سالهای آینده مدیریت دانشجویی چیست؟

برنامه اصلی و مهم ما ساخت خوابگاه ۵۰۰تخت خوابه برادران در سایت پردیس است که بصورت جدی در حال پیگیری می باشد. همچنین ان شاالله در پردیس برنامه احداث سلف مرکزی را خواهیم داشت و سایر برنامه هایی که اکنون درحال اجرا هست را با قدرت ادامه خواهیم داد.

حرف آخر شما با کسانی که این مصاحبه را می خوانند...

صمیمانه از دانشجویان خوب دانشگاه تشکر میکنم که محدودیت های مالی و منابع انسانی را درک می کنند و تمام تلاش ما بر افزایش میزان رضایتمندی دانشجویان است؛ اگرچه هیچگاه نمی توان به رضایتمندی صددرصد رسید.

همکارم دکمه ضبط را می زند و مصاحبه تمام می شود. برای گرفتن عکس خیلی زود تمام برگه های روی میزش را جمع می کند تا عکس زیبا شود؛ عکس را با لبخند خاص مهندس می گیریم؛ کارمندی برای اینکه بخاطر ما چهل دقیقه پشت در مانده با غرغر خاصی وارد می شود؛ ماهم با یک خداحافظی مهندس را با کارمندش و خیل امور دانشجویی تنها می گذاریم و می رویم؛ امور دانشجویی رو به پیشرفتی که تمجیدها و اعتراضات فراوانی پشت آن است...

مصاحبه از:

مهدی جوشقانی

بهنام عراقی

تهیه شده در سرویس دانشجویی مفدا قم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.