یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

آرتریت روماتوئید


ضایعات التهابی مفصل را آرتریت گویند. به عبارت دیگر به تورم مفصلی که به علل مختلف ایجاد می شود که همراه با ضایعات تخریبی مفصل نیز هست، آرتریت می گویند.

عموما آرتریت با درد و محدودیت حرکات مفصلی شناخته می شود که خود به خود ایجاد میگردد و معمولا این خصوصیات در مفاصل سطحی با تورم ضخیم شدگی مفصل همراه است.

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن و سیستمیک  غیر عفونی است  که اغلب علایم عمومی خفیفی دارد.

مفاصلی که بیشتر گرفتار میشوند:

در این بیماری مفاصل دور تر و کوچکتر بیشتر گرفتار میشوند مثل مفاصل انگشتان،‌دستها و مچ دست و پا و همچنین آرنج و زانو

شیوع:

این بیماری در سرتاسر جهان دیده می شود و تمامی نژادها را مبتلا می سازد.میزان شیوع آن یک درصد جمعیت است و با افزایش سن، افزایش می یابد. هم چنین زنان تقریبا سه برابر مردان مبتلا می شوند، اما تفاوتهای جنسیتی در گروه سنی سالمندان کاهش نشان میدهد.بروز بیماری اکثرا در طی چهارمین و پنجمین دهه زندگی است و  80 درصد از تمامی بیماران در فاصله سنی 35 تا 50 سالگی دچار این بیماری می شوند. مطالعات فامیلی نشان دهنده پیش زمینه ای ژنتیکی است.

فواید ورزش برای بیماران آرتریتروماتوئید:

حفظ حرکت و انعطاف‌پذیری مفاصل

افزایش قدرت عضلانی

جلوگیری از دفورمیتی مفاصل

تغذیه مفاصل

افزایش تعادل

بهبود سلامت جسمانی و روانی برای یک زندگی بهتر

شرایط و زمان ورزش:

به استثنای زمانی که بیمار التهاب شدید مفصلی داشته باشد و ورزش باید در برنامه روزانه بیمار گنجانده شود، مطالعات بیان‌گر این است که ورزش می‌تواند تناسب بدنی بیماران را بهتر کند بدون اینکه باعث تشدید بیماری گردد.

لازم به ذکر است که، نوع ورزش و شدت تمرینات با توصیه به وضعیت بیمار تعیین می‌گردد.

توصیه می‌گردد؛ برنامه ورزشی در ابتدا باید ملایم و سبک باشد و تحت نظر روماتولوژیست و تراپیست با اهداف بلندمدت تنظیم شود.

شرایط قبل از ورزش:

برای آماده‌سازی بدن، به مفاصلی که بیش از همه مبتلا هستند سرما یا گرما بدهید.

اگر در مفاصل درد و تورم مفصلی وجود دارد از سرما استفاده شود (استفاده از کیسه فریز حاوی یخ) سرما نباید بیش از 15 دقیقه استفاده شود.

اگر مفاصل درد و تورم ندارند بهتر است از گرما استفاده شود. بهترین روش گرم کردن، وان آب گرم یا دوش گرم است. برای گم کردن موضعی می‌توان از کیسه  آب گرم و یا حوله داغ به مدت 20-15 دقیقه استفاه کرد.

بیمار باید همیشه لباس مناسب داشته باشد. کفش مناسب و نرم بسیار مهم است. استفاده صحیح از وسایل ورزشی بسیار مهم است.

قبل از شروع ورزش هوازی، مفاصل (به خصوص مفاصلی که در طی ورزش قرار است از آنها استفاده شود) در دامنه حرکتی خود حرکت دهید.

فعالیت‌های لازم برای آرتریت‌ها:

  1. انعطاف‌پذیری (افزایش دامنه حرکتی مفاصل)
  2. قدرتی: تقویت عضلات و کاهش ناتوانی عضلات
  3. تمرین هوازی (پیاده‌وی – شنا- دوچرخه سواری و ...)

آینده این بیماری:

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری می‌آموزند که چگونه خود را با آن تطبیق دهند و زندگی عادی داشته باشند.اما 10% از مبتلایان به شدت ناتوان می‌شوند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.