یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷

مطالب مفید ورزشی

پوکی استخوان


بیماری پوکی استخوان یا اسم علمی آنosteo prosis) ) یک مشکل بهداشتی جدی در اغلب کشورهاست.استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که قابل پیشگیری و درمان است.این بیماری با کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن کیفیت ریز ساختار استخوان شناخته  می شود.

شکستگی ناشی از پوکی استخوان بیشتر در مهره های ستون فقرات،استخوان ران و مچ دست اتفاق می افتد. به پوکی استخوان بیماری خام.ش نیز اطلاق می شود،زیرا معمولا بدون علامت به پیشرفت خود ادامه می دهد تا موقعی که یک استخوان دراز مثل استخوان ران بشکند.در اثر پوکی استخوان ،استخوانها چنان شکننده می شوند که بطور خود به خود یابا یک ضربه مختصر مثل افتادن به زمین یا حرکات معمولی نظیر خم شدن،بلند کردن اشیا و یا حتی سرفه می شکنند.

دستگاه حرکتی (استخوانبندی): تقریبا 99 درصد کلسیم بدن جذب استخوان ها می شود.

 استخوان بانک اسکلتی است که ممکن است در صورت نیاز بدن کلسیم از آن برداشته شود.چنانچه برداشت کلسیم بیشتر از ذخیره آن باشد، مقدار این عنصر در بانک اسکلتی کاهش یافته و استخوانبندی بدن راحت تر دچار شکستگی می شود .

عوامل خطرزای قابل اصلاح

کمبود استروژن

عدم فعالیت جسمانی

تغذیه

مصرف دخانیات

مصرف بیش از حد قهوه،الکل،پروتئین

اختلال سوخت و ساز

کمبود وزن بدن

استفاده طولانی از کورتن ها و یا داروهای ادرارآور، می تواند باعث پوکی استخوان شود. البته قابل ذکر است که مصرف یک یا چند آمپول کورتن در سال چنین اختلالی را ایجاد نمی کند

تمرینات ورزشی برای سلامت استخوانبندی بدن

متخصصان طب ورزش بر این باورند که بهترین نوع ورزش برای استحکام استخوانها ورزش های تحمل کننده وزن یا بار هستند که به متراکم کردن استخوان ها کمک می کنند. برای مثال:

دویدن

پیاده روی

 دو درجا

 ژیمناستیک

 انواع ایروبیک مانند استپ

کار با وزنه هایی مانند دمبل و دستگاه

ورزشهای گروهی که دویدن و پرتاب توپ جزیی از آنهاست؛

مانند بسکتبال و فوتبال و والیبال و هندبال

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.