یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶

در کارگاه «مهارت ارتباطی» ویژه مدیران و کارشناسان فرهنگی مطرح شد:

«خوب شنیدن» و «شنیده شدن» یکی از مولفه‌های مهم برقراری ارتباط موثر

کارگاه مهارت های ارتباطی ویژه مدیران فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به روایت تصویر

کارگاه «مهارت ارتباطی» ویژه مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با هدف کیفی سازی روابط فعالان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد. مجید مودی یکی از اساتید این دوره در بخشی از کارگاه مبنای برقراری یک ارتباط موثر را «خوب شنیدن» و «شنیده شدن» عنوان کرد.

به گزارش مفدا، در دومین روز از سومین « نشست توسعه توانمندی‌های فعالان فرهنگی» دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال برگزاری است، کارگاه « مهارت ارتباطی» با تدریس دکتر مجید مودی و دکتر کردی برای مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی با هدف کیفی‌سازی روابط این فعالان فرهنگی با دانشجویان، آسیب شناسی حوزه ارتباط و توضیح الگوهای ارتباطی برگزار شد.

در ابتدای برگزاری این کارگاه موضوع «فضای عمومی ارتباط»، «تست و ارزیابی الگوهای ارتباطی» و «هنر بودن و یاری بخشی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر مودی در خصوص اهمیت ایجاد فضای تعامل و مبنای شکل گیری یک تعامل سازنده گفت: رساندن و واضح بودن پیام یکی از روش‌های برقراری ارتباط و قدم اول در یک ارتباط سازنده است، در واقع با پیام دادن نوعی رمزگذاری و با دریافت پیام تلاش برای رمزگشایی صورت می‌گیرد.

در ادامه این کارگاه مباحث چگونگی برقراری ارتباط به صورت یک سناریو و توسط حاضرین اجرا شد.

یکی از بخش های دیگری که در این کارگاه یک روزه مورد بررسی قرار گرفت، پرداختن به حساسیت‌های موجود در اشخاص و بها دادن به آن‌ها برای برقراری یک ارتباط موثرتر بود.

مودی در این خصوص گفت: هر انسانی تابوها و حساسیت‌هایی دارد که در برقراری یک ارتباط باید به آن‌ها توجه کنیم و نباید با بی‌توجهی به این حساسیت‌ها توقع برقراری یک ارتباط موثر را داشته باشیم.

در بخشی از این کارگاه موضوع روش‌های مختلف برای برقراری ارتباط دوطرفه مورد بررسی قرار گرفت. از این منظر موضوعاتی چون «همدلی و یکدلی»، «تفاهم و آرامش»، «دوستی و مهرورزی» «همکاری و تعاون» از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در یک تعامل سازنده نامیده شدند.

در ادامه مودی با اشاره به موضوع خوب شنیدن دیگران بیان داشت: باید بتوانیم خوب بشنویم تا خوب شنیده شویم، توجه داشته باشیم که در دیالوگ با دیگران باید طوری برخورد کنیم که دیگران عظمت خود را دریابند و از طریق تحقیر دیگران به جایی نخواهیم رسید.

پس از بررسی راه‌های برقراری ارتباط موضوع تجزیه و تحلیل شخصیت‌های مختلف اجتماعی مطرح شد. در این راستا شخصیت «مسئله مدار»، «قاطع» و « تندخو» توسط اساتید کارگاه معرفی شدند که خصوصیات هرکدام نیز توسط اجرای سناریوی به نمایش درآمد.

مودی در ادامه در خصوص یکی از تیپ‌های شخصیتی که می‌تواند درست و به جا تصمیم بگیرد گفت: «شخصیت مسئله مدار» در مواجهه با مشکلات به راه حلی برای برطرف کردن مشکل فکر می‌کند. این تیپ شخصیتی ساده از کنار موضوعی نمی‌گذرد و آنقدر هم نسبت به موضوعی تند برخورد نمی‌کند بلکه از رهگذر حل مسئله می‌خواهد به نتیجه مطلوب برسد.

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این کارگاه برقراری ارتباط سازنده با همکاران و اطرافیان بود. از این منظر کنترل مدیریت روابط با دیگران یکی از مواردی بود که در برقراری ارتباط سازنده با همکاران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین بر نقش حرکات بدن و زبان بدن برای برقراری ارتباط تاکید شد.

در ادامه استاد کلاس با اشاره به نقش «زبان بدن» در برقراری ارتباط گفت: با حرکاتی که در صورت و بدنمان داریم می‌توانیم به طرف مقابل بفهمانیم که به او گوش می‌دهیم یا خیر و آیا حالت تدافعی داریم و یا از دیدن و شنیدن او خوشحال هستیم.

در بخش دوم کارگاه «مهارت ارتباطی» که به صورت مشترک با حضور مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، دکتر کردی استاد روانشناسی و مهارت‌های ارتباطی، موضوع زیست بوم‌های فرهنگی هر دانشگاه را بررسی و در این مورد توضیح داد:هر دانشگاه، زیست بوم خاص خود را دارد و در نتیجه برنامه‌ریزی هر دانشگاه، باید مختص همان دانشگاه باشد.

این استاد «مهارت ارتباطی» ضمن توضیح مقوله تحول سازمانی، گفت: هر دانشجو، با یک بسته ارزشی به دانشگاه می‌رود و نباید آن بسته و اعتقاد ارزشی را از دست بدهد. برای مثال دانشجویی که محجوب به دانشگاه می‌آید، باید محجوب‌تر از دانشگاه خارج شود، نه اینکه همان خصلتش را هم از دست بدهد.

وی ادامه داد: تحول سازی به این معناست که دانشجوها را از ناامیدی به سمت امید سوق دهیم. حتی فضاسازی فیزیکی هم باید مدیریت زیبا شود تا افراد حتی در روز تعطیل هم دلشان بخواهد به دانشگاه بیایند و از بودن در فضای آن لذت ببرند.

دکتر کردی در ادامه ویژگی یک مدیر خودساز را دگرسازی دانست و تاکید کرد: مدیر خودساز، می‌تواند بر روی دیگران تاثیرات مثبت بگذارد و دگرسازی نیز با خودسازی همراه است.

در انتهای این مراسم با اهدای لوح تقدیر توسط دکتر علامه از زحمات دکتر کردی تقدیر شد.

سومین «نشست توسعه توانمندی های فعالان فرهنگی» دانشگاه های علوم پزشکی کشور عصر فردا ۲۳ مرداد ماه به  پایان می رسد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.