دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳

استاد کارگاه «مهارت ارتباطی» در نشست توسعه توانمندی‌های فعالان فرهنگی:

«مهارت‌های ارتباطی» مسیری برای تعالی یک مدیر سازمانی

مجید مودی

دکتر مجید مودی یکی از اساتید کارگاه «مهارت ارتباطی» که در سومین نشست «توسعه توانمندی‌های فعالان فرهنگی» دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور داشت با اشاره به اهمیت اهمیت «مهارت ارتباطی» در پیشرفت و ارتقاء کیفیت کاری مدیران فرهنگی گفت: مهارت‌های ارتباطی بهترین راه و مسیر برای تعالی یک مدیر سازمانی است.

دکتر مجید مودی جامعه شناس و از اساتید کارگاه «مهارت ارتباطی» که در دومین روز از سومین نشست «توسعه توانمدی‌های فعالان فرهنگی» حضور داشت در گفتگو با مفدا و در تعریف «مهارت‌های ارتباطی» گفت:  مهارت ارتباطی مجموعه‌ای از رفتارهاست که موجب بهبود ارتباط با خودمان، خودشناسی و معرفی بهتر از شخصیت و رفتارمان می‌شود. مهارت ارتباطی در وهله اول در بهبود رفتاری خودمان موثر است و سپس در بهبود ارتباط با دیگران تاثیرگذار است و از رهگذر منطق یک تعامل سازنده را در جامعه نسبت به اطرافیانمان ایجاد می‌کند.

وی با مهم خواندن یادگیری «مهارت ارتباطی» و تاثیر آن در زندگی روزمره بیان داشت: آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم  را حل کند. یکی از مهمترین فواید یادگیری «مهارت ارتباطی» درک پیام هایی است که از دیگران دریافت می کنیم و همین موضوع می تواند برای مدیران فرهنگی که در ارتباط بسیار زیادی با دانشجویان هستند موثر باشد.

مودی افزود: در مبحث علم مدیریت کیفیت کاری یک مدیر را ارتباط موثر او با دیگران شکل می‌دهد و قطعا مهارت‌های ارتباطی بهترین راه برای تعالی یک مدیر سازمانی محسوب می‌شود. یک مدیر هر مقدار ارتباط سازنده و قوی تری با انسان های دیگر داشته باشد، موفق‌تر عمل خواهد کرد.

این استاد جامعه شناس با اشاره به چند مولفه مهم و به هم پیوسته در استفاده از مهارت ارتباطی توضیح داد: اولین قدم برای دریافت مهارت ارتباطی موثر،  خوب حرف زدن است. خوب حرف زدن به معنای صریح و شفاف صحبت کردن می‌باشد. قدم بعدی خوب شنیدن است و در خوب شنیدن احترام به دیگران  نیز قرار دارد. همچنین استفاده از کمات طلایی مانند «لطفا» و «ممنونم» می‌تواند این چرخه مهارتی را کامل کند. 

وی افزود: در نهایت ایجاد حس همدلی در مخاطبمان می‌تواند در استفاده از مهارت ارتباطی و برقراری یک ارتباط موفق موثر باشد. همدلی یعنی وارد فضای فکری و عاطفی دیگران شویم تا بتوانیم او را درک کنیم. 

مودی در پایان دریافت تکنیک‌های «مهارت ارتباطی» را از طریق آموزش ممکن دانست و گفت: زمانی بسیاری از اساتید علوم ارتباطات معتقد بودند که برخی تنها از طریق کاریزما می‌توانند مهارت ارتباطی داشته باشند اما امروزه بسیاری از اساتید روانشناسی معتقدند مهارت ارتباطی آموختنی است و نقش آموزش در این مسیر بسیار مهم است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.