شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴

در کارگاه «سواد رسانه‌ای» ویژه فعالان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  مطرح شد:

اتخاذ "رژیم مصرف رسانه‌ای " میزان آگاهی فرد را از رسانه نشان می‌دهد و از آسیب جلوگیری می‌کند

کارگاه سواد رسانه ای

کارگاه «سواد رسانه‌ای» ویژه مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با هدف بررسی و تحلیل مزایا و معایب فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیداری و شنیداری برگزار شد. حسین غفاری مدرس این دوره در بخشی از این کارگاه میزان مصرف و زمان مصرف فضای مجازی را نشان دهنده آگاهی فرد نسبت به رسانه عنوان کرد و ان را در جلوگیری از آسیب‌های جدی موثر دانست.

به گزارش مفدا، در اولین روز از سومین ”نشست توسعه توانمندی‌های فعالان فرهنگی” ‏، کارگاه «سواد رسانه‌ای» با تدریس مهندس حسین غفاری و دکتر مدرسی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مباحثی همچون رسانه‌های مجازی و گروهی، شناخت آسیب‌های رسانه‌ای، تعریف و توضیح در خصوص آموزش سواد رسانه‌ای برای مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه موضوع برقراری ارتباط موثر از طریق ذهن و جسم با دنیای پیرامون و تاثیر دنیای مجازی در غیر مجازی شدن این ارتباطات مورد بحث قرار گرفت. همچنین تعریفی از موضوع «سواد رسانه‌ای» ارائه شد که شامل بررسی موضوع سواد رسانه‌ای با توجه به گسترش وسایل ارتباطاتی و رسانه‌ای در عصر حاضر به عنوانی یکی از مسائلی است که جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. موضوعی که سعی دارد از آسیب‌های ناشی از این فضای رسانه‌ای و اطلاعاتی بکاهد و توانایی‌ها و مهارت های لازم برای استفاده از رسانه‌ها و زندگی در این فضای اطلاعاتی را به صورت مناسب برای جامعه مخاطب فراهم نماید.

در ادامه موضوع «اتخاذ رژیم مصرف رسانه‌ای»، استفاده از تفکر انتقادی نسبت به رسانه‌ها، تجزیه و تحلیل اعتقادی و مسائل مرتبط با آن در رسانه‌ها، مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تولید رسانه‌ای از جمله سرفصل‌هایی بود که در این کارگاه بررسی شد.

در بخشی از این کارگاه درباره تفکر انتقادی و روش‌های تجزیه و تحلیل درست داده‌های رسانه‌ها بحث و استفاده به جا از تولیدات رسانه‌ای با توجه به محدودیت‌های سنی در هر کشور بررسی شد.

معرفی نرم افزارهای نوین ارتباطی، تست مربوط به تست اعتیاد به اینترنت و تکمیل نظرسنجی‌هایی با موضوع نقد و بررسی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر موارد کاربردی بود که به صورت عملی در این کارگاه با مشارکت حاضرین انجام شد.

حسین غفاری مدرس این دوره در بخشی از این کارگاه میزان مصرف و زمان مصرف فضای مجازی را از ارکان اصلی سواد رسانه‌ای برشمرد که باید به آن بیشتر توجه کرد.

وی همچنین استفاده از اینترنت و فضای مجازی را همانند یک رژیم غذایی تشبیه کرد که باید درست و به جا از آن بهره برد تا سلامت روح و روان را تضمین کند.

این مدرس سواد رسانه‌ای در این خصوص بیان داشت: سواد رسانه‌ای یعنی چه مقدار، چه وقت و چه خوراکی از رسانه‌ها دریافت کنیم و در جهت داشتن ذهنی سالم سعی کنیم که این موارد را مدیریت کنیم. باید رسانه‌ها و خوراک تبلیغاتی آن را به خوبی رصد کنیم و ساحت سالم را از نا سالم تشخیص دهیم. استفاده از اینترنت و دنیای مجازی نباید تمام ابعاد زندگی ما را تحت کنترل خود دربیاورد. داشتن یک «رژیم مصرف رسانه‌ای» می‌تواند میزان آگاهی شما را از رسانه‌ها نشان دهد و از آسیب‌های جدی در این زمینه جلوگیری کند.

غفاری با بیان اینکه مدیریت صحیح فرهنگی به ویژه در عرصه رسانه می‌تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد، گفت: این مدیریت باید از سوی مدیران جدی گرفته شود تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باشیم. اگر بتوانیم در حوزه رسانه مسائل را که در دنیای روز مطرح شده است بشناسیم و در فعالیت‌های فرهنگی و در ارتباط با دانشجویان به کار ببندیم می‌توانیم یک مدیر موفق و موثر باشیم.

وی با ارائه مدلی در علم ارتباطات که در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار کاربرد دارد و  باید به آن توجه کرد، گفت: اینکه " چه کسی" ، " چه چیزی" ، " چه مقدار " چه جایی " و " چگونه " پیامی را ارئه می کند حائز اهمیت است و این یک اصل در سواد رسانه‌ای به شمار می‌رود.

این مدرس رسانه افزود: رسانه باید منطبق با نیازهای مخاطب باشد و افراط و تفریط در این عرصه مشکلاتی را برای مردم و جامعه ایجاد می‌کند.

از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاها نقد و بررسی تاثیرگذاری رسانه‌های مجازی در زندگی روزمره بود که به صورت گروهی در میان حاضرین به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

یکی دیگر از موارد مطرح شده در کارگاه سواد رسانه‌ای عدم شناخت نسبت به سیر تکنولوژی و اسیر شدن در میان آثار تکنولوژی از جمله رسانه‌ها بود که از آن به عنوان ریسمانی تعبیر شد که در همه جای زندگی و همه قسمت‌های آن نفوذ کرده است و تمامی اراده مارا را در برگرفته است.

گفتنی است؛این کارگاه به صورت جداگانه برای مدیران فرهنگی و کارشناسان فرهنگی در دو نوبت برگزار شد.

در پایان کارگاه سواد رسانه‌ای مدرسین این کارگاه با اهدای لوح‌هایی توسط دکتر امیر للگانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دکتر علامه قائم مقام نظارت و برنامه ریزی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارتخانه تجلیل شدند.