سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

نسل نو، نگاهی نو

مصاحبه با دکتر محمدحسن کشاورزی عضو شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت

بن کتاب التیام

مصاحبه با دکتر محمدحسن کشاورزی عضو شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اهمیت برگزاری کارگاه های آگاه سازی و آشنایی دانشجویان با محیط دانشگاهی و قوانین انضباطی

در خلال برگزاری کارگاه آگاه سازی و آشنایی دانشجویان با محیط دانشگاهی و قوانین انضباطی دانشگاه علوم پزشکی ایران مصاحبه ای با دکتر محمدحسن کشاورزی عضو شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اهمیت کارگاه انجام گرفت که ایشان در خصوص اهداف برگزاری چنین کارگاه هایی ابراز داشتند:

با توجه به اینکه جوانان آینده سازان و گردانندگان کشور در آینده نزدیک خواهند بود، لزوم برقراری ارتباط و شناخت ویژگی های دانشجویان ضروری بنظر می آید. می بایست مسئولین با توجه به درک و آگاهی بهتر، ابزارهای ارتباطی خود را مطابق با نسل حاضر طراحی نمایند. در شرایط کنونی تغییرات آنقدر سریع می باشد که رویه گذشته و نسخه های سال گذشته جوابگوی حال حاضر نیست.

در حال حاضر و به تدریج شاهد ورود نسل جدیدی از دانشجویان هستیم که به لحاظ اولویت ها، دغدغه ها و نیازها با نسل های گذشته متفاوت هستند، لذا شناخت و درک و نحوه ارتباط گیری و چگونگی انتقال ارزش ها و باورها به آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

اگر این ارتباط به خوبی ایجاد نگردد از تفاوت نسل ها که در سالهای گذشته با آن روبرو بودیم به سمت شکاف و تقابل نسل ها در آینده نه چندان دور خواهیم رفت  و این اختلال در عدم شکل گیری ارتباط مناسب، زمینه ساز تنش بین نسل ها و متهم نمودن دیگری به بی نزاکتی، بی ادبی، عدم رعایت اصول اجتماعی و ... خواهد شد. مقوله اشاره شده که از آن به عنوان نسل x ، y و z یاد می نمایند بیانگر نیاز مبرم به بازاندیشی در برنامه های بلندمدت سازمانی است. از جمله کارهای اساسی و زیر بنایی در دانشگاه، پذیرش و بکارگیری کارشناسان و مدیران کارآمد و متخصص در حوزه دانشجویی است. افراد توانمند و با تجربه با شناخت بهتر سازمان و محیط سازمانی به مهمترین بخش سرمایه انسانی دانشگاه یعنی دانشجویان توجه ویژه ای خواهند داشت تا  حرکت شتابان علمی با حفظ آرامش و پرهیز از هر گونه رفتار سطحی و ناآگاهانه که منجر به آسیب های جبران ناپذیر به سیستم دانشگاه و در نهایت کشور خواهد شد، صورت پذیرد. این نگاه زمینه ساز جلوگیری از فرار مغزها، حفظ حرمت و شأن دانشجویی و رضایت سیستم که مشتریان آن دانشجویان می باشند خواهد بود. لذا برگزاری پودمان ها و دوره هایی ویژه دانشجویان جدیدالورود، کارکنان و حتی اعضای هیأت علمی در جهت آگاهی بخشی، و ایجاد حس همدلی و همیاری، ضروری به نظر می آید.

در پایان تاکید می کنم که محیط، نقش مهمی در بروز و شکل گیری رفتار افراد دارد. اگر به این باور برسیم که پازل شخصیت دانشجو با الگوگیری از رفتار کارکنان و اساتید تکمیل خواهد شد و این محیطِ پیرامونِ دانشجوست که به او درس زندگی، متانت، اجتماعی بودن، صبوری و اخلاق حرفه ای را آموزش می دهد- که به لحاظ علمی از آن با عنوان یادگیری اجتماعی بندورا یاد می کنند- بنابراین مشارکت دو گروه یاد شده در کمک به محیطی امن و به دور از تنش، با اهمیت و حیاتی خواهد بود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.