شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

کارگاه آموزشی پیشگیری از فرسودگی شغلی در سالن کنفرانس معاونت دانشجویی فرهنگی یزد برگزار شد

کارگاه پیشگیری افسردگی شغلی

وقتی از فرسودگی و افسردگی سخن به میان می‌آید، تصویری از یک نوع بیماری عاطفی ـ روانی تداعی می‌شود.

به گزارش مفدای یزد , اولین کارگاه پیشگیری از فرسودگی شغلی ویژه پرسنل معاونت دانشجویی فرهنگی در روز شنبه مورخ 96/04/17 در سالن کنفرانس این معاونت برگزار گردید
آقای دکتر فرحزادی دکترای روانشناسی بالینی در ابتدای این کارگاه گفت: وقتی از فرسودگی سخن به میان می‌آید، تصویری از یک نوع بیماری عاطفی ـ روانی تداعی می‌شود.
وی با بیان اینکه افسردگی، یکی از بیماری‌های شایع عاطفی است که موجب عدم لذت بردن از زندگی می‌شود گفت: در واقع، فرد افسرده، دچار یک نوع عذاب روحی می‌شود که بر روابط اجتماعی و شخصی وی اثر منفی می‌گذارد و گاهی اوقات نیز برگشت ناپذیر است.
آقای دکتر فرحزادی جهت درمان این بیماری رهنمودهای زیر را عنوان کرد:
1- با خود مهربان باشید: قبول کنید که افسردگی، انرژی شما را تحلیل می برد و از انجام دادن همه کارهایی که قبلاً انجام می‌دادید جلوگیری می‌کند. سعی کنید برای خود، هدف‌های دشوار در نظر نگیرید یا مسئولیت بیش از توان خود قبول نکنید. کارهای مهم خود را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید و آنچه را که در توان دارید انجام دهید. خود را به خاطر این‌که نمی‌توانید پیشرفت بیشتری داشته باشید سرزنش نکنید. اگر امکان دارد از به وجود آوردن تغییرات بزرگ در زندگی خود (مانند تغییر دادن شغل یا ازدواج کردن)، پرهیز کنید؛ زیرا اکنون زمان این کارها نیست. یادتان باشد که افسردگی، قضاوت شما را مختل می‌کند.
2-
یادگیریِ کم کردن استرس، مشکل است. سعی کنید موقعیت‌ها یا رفتارهایی را که بیشترین استرس را به وجود می‌آورند، شناسایی کنید و برای اجتناب از این موقعیت‌ها یا تغییر دادن این رفتارها به دنبال راه‌های ویژه‌ای باشید. مثلاً اگر می‌دانید که همیشه به سر کار یا قرارهای مهمتان دیر می‌رسید و این کار، استرس قابل توجهی ایجاد می‌کند، محتاطانه تصمیم بگیرید تا بتوانید زودتر از وقت تعیین شده، به سر کار یا قرارها برسید.
3-
به طور منظم ورزش کنید: 30 دقیقه تمرین و نرمش بدنی برای حداقل سه روز در هفته می‌تواند در عرض چند هفته، حال شما را بسیار بهبود بخشد. تمرین بدنی از استرس می‌کاهد، تنش‌های ماهیچه‌ای را از بین می‌برد و اغلب، روحیه شما را تقویت می‌کند. پزشکان بر این باورند که ورزش، گردش خون را بهبود می‌بخشد و ذخیره اکسیژن مغز را افزایش می‌دهد. به علاوه، ورزش، باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام اندروفین ها و آنکفالین ها می‌شود، که داروی ضد افسردگی طبیعی هستند.
-4
منظم باشید: یک روش منظم متناسب با خود پیدا کنید و تا آن جا که می‌توانید به آن پایبند بمانید. هر روز، سر ساعت معین بیدار شوید و سر ساعت معین، غذا بخورید و شب، زود به رخت خواب بروید تا خواب شبانه خوبی داشته باشید. بسیاری از کسانی که بیماری افسردگی به‌ویژه افسردگی دو قطبی دارند وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابند حالشان بدتر می‌شود. پیروی از یک روش منظم می‌تواند ساعت زیستی (طبیعی) شما را که اغلب به هنگام افسردگی مختل می‌شود، دوباره منظم کند.
5-
اطلاعات جمع‌آوری کنید: هرچه راجع به افسردگی، اطلاعات بیشتری به دست آورید، کنترل آن نیز راحت‌تر خواهد بود. اطلاعات موجب می‌شود که بیماری، کمتر مرموز و ترسناک به نظر برسد.
-6
از افکار خود آگاه باشید: وقتی افسرده هستید به افکار خود توجه کنید، بدون آنکه در مورد آنها قضاوت کنید یا در مورد صحت آنها نگران باشید. آیا شما به طور دائم، خود را دست کم می‌گیرید؟ راجع به اشتباهتان با ناراحتی صحبت می‌کنید؟ یا تصور می‌کنید که مصیبت و گرفتاری در کمین شماست؟ آگاه شدن ازاین‌گونه افکار می‌تواند از میزان تحریف فکر بکاهد.
-7
با دیگران ارتباط برقرار کنید: اگر افسرده هستید، احتمالاً هرگونه تماس با دیگران را به عمد قطع می‌کنید. اگر برای مدت طولانی‌ای تنها باشید و با مشکلات خود، مشغله ذهنی داشته باشید، ناراحتی شما تداوم خواهد یافت. در کنار دیگران بودن، توجه شما را از افسردگی منحرف می‌کند. برای انجام دادن کارهای لذت بخش حتماً از افراد دیگر نیز دعوت کنید. رفتن دسته جمعی به سینما، تئاتر، ورزشگاه، شنا، سوارکاری و... لذت بیشتری به شما می‌دهد. ارتباط با اعضای خانواده و دوستان صمیمی به عنوان گروه‌های حمایتگر که شما را درک می‌کنند، تأثیر به سزایی بر درمان افسردگی می‌گذارد.
8-
به خود فرصت بدهید: افسردگی، بیماری سختی است که یک شبه خوب نمی‌شود. یادتان باشد که بهبود یافتن افسردگی قاعده است نه استثنا . به خود اطمینان بدهید که بهبود در راه است.

شایان ذکر است این کارگاه در طی 6 جلسه ادامه داشته و دارای پودمان آموزشی میباشد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.