پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

دکتر امیری مسئول اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه؛

رهنمودها و پیام های روانشناختی در شرایط بحران کرونا

سلامت روان

قدر داشته هایمان را بدانیم تا از احساس بهتری لذت ببریم.

به گزارش مفدا مشهد، دکتر امیری مسئول اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن افراد در ایام قرنطینه پیام هایی را جهت کاستن اضطراب و استرس افراد منتشر کرد. متن پیامها به این شرح است:

زندگی پر از سختی و چالش است، نمی توانیم از مشکلات فرار کنیم ولی می توانیم در برابر آنها انعطاف داشته باشیم  و سازگار شویم.

مشکلات را به فاجعه تبدیل نکنیم، به توانمندی هایمان هم توجه کنیم.

قدر داشته هایمان را بدانیم تا از احساس بهتری لذت ببریم.

افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنیم تا آرامش و شادی را بهتر تجربه کنیم.

چند دقیقه از روز رابرای فکر کردن در مورد اهداف آینده بگذاریم. ارزیابی کنیم تابحال چطور عمل کرده ایم و لازم است چه تغییراتی در آینده بوجود آوریم.

یادداشت روزانه بنویسیم. نوشتن وقایع روزانه می تواند یک ابزار قدرتمند برای شناخت احساساتمان باشد.

همنشین ترسهایمان نشویم، نگرانی ها را به هم هدیه نکنیم.

حتی در قرنطینه هم می توان شادابی خود را حفظ کرد؛ آشپزس دسته جمعی، فیلم های خوب، موسیقی خوب، ... .

گذران روز با کتاب، تسلی بخش لحظات تنهایی ماست.

به جای نشستن و چک کردن مداوم اخبار، برخیزید، قدم بزنید، خانه را مرتب کنید.

دل آرام گیرد به یاد خدا.

نگرانی های مبهم را اگر واضح کنیم، رنجش کمتری ایجاد می شود.

برنامه ریزی داشته باشیم: در روز حداقل ۳ تا ۱۰ دقیقه ورزش کنیم؛ رژیم غذائی سالم داشته باشیم؛ تنها نمانیم و روابط اجتماعی خود را حفظ کنیم.

توجه شما را به دو برنامه زیر جلب می کنم، شما کدامیک را انتخاب میکنید؟

صبح

ورزش- موسیقی آرام

ظهر

آشپزی غذای جدید- مطالعه کتاب

شب

ارتباط با دوستان و آشنایان بصورت آنلاین- قدم زدن- تماشای فیلم

صبح

استرس- چک کردن مداوم اخبار

ظهر

افکار منفی- خوابیدن و بی حوصلگی از زندگی

شب

ترس- گفتگوی در رابطه با اخبار منفی

       

نسبت به احساسات خود آگاه باشیم، آنها را بپذیریم، بدانیم در هرلحظه کدام یک از احساسات زیر را تجربه می کنیم (ترس، شادی، ناراحتی، استرس) و با نزدیکان و آشنایان خود آنهارا در میان بگذاریم.

لبخند زدن را تمرین کنیم، آیا می دانستید در بیماری کرونا تعداد جنگجویان سفید بدن ما (گلبول های سفید) کاهش می یابد و ما تنها با شاد بودن می توانیم به افزایش آنها کمک کنیم؟

برای شاد بودن سه عامل مورد نیاز است:

امید به آینده

کاری برای انجام دادن

چیزی برای بدست آوردن

اوقات در خانه ماندن  خود را غنیمت بشماریم و در این مدت برای شروع زندگی در آینده برنامه ریزی کنیم، مطالعه کنیم، به کارهای عقب مانده خود رسیدگی کنیم، همچنین به این اوقات به دید فرصتی برای شروع بهتر بنگریم.

فراموش نکنیم که اضطراب مسری است و به اطرافیان نیز انتقال می یابد.

قطعاً بیماری کرونا مرگ بارترین حادثه این روزها نیست، روزانه تعداد قربانیان روزانه تصادفات رانندگی بیش از ۲ برابر قربانیان ناشی از ویروس کروناست.

نگذاریم افکار منفی بر ما غلبه کند، افکار منفی شعله های اضطراب را برمی افروزد.

با افکار منفی چه کنیم:

الف) با آنها نجنگیم، آنها را رها کنیم

ب) پر شدن ذهن از افکار منفی بدلیل ندیدن جنبه های مثبت است، پس به جنبه های مثبت (+) هم توجه کنیم.

ج) وضعیت خود را تغییر دهیم، اگر نشسته ایم بلند شویم، اگر ایستاده ایم بنشینیم، اگر مایل به چپ هستیم مایل به راست شویم، و با اینکار به افکار منفی خود پایان دهیم.

به  جنبه های مثبت اتفاقات هم توجه کنیم؛  مثلا"بعضی ازجنبه های مثبت شرایط موجود:

ترافیک را کم کرد

بهداشت عمومی را ارتقاء بخشید

با عث افزایش توجه خانواده ها به و افراد سالمند وضعیف خانواده ها شد

سطح آگاهی مردم و مسئولین را جهت پیشرفت و مدیریت زندگی در شرایط بحرانی ارتقاء بخشید

باعث شد میزان شجاعت، ایمان و باور خودمان را به پرودگار مشاهده کنیم

غصه بخوریم اما نگذاریم غصه ما را قورت دهد و کل زندگی ما را در برگیرد

به یکدیگر عشق بورزیم؛ کرونا به ما آموخت که تا می توانیم نزدیکان خود را در آغوش بگیریم، این نعمت ها نیز همیشگی نیستند.

بیماری نیز جزئی از زندگی ما است،‌ این نیز بگذرد، ما دوباره شاد و نغمه خوان می شویم اما این دوران به ما می آموزد که زندگی و سلامتی به چه میزان ارزشمند است.

شکرگزار باشیم؛ نعمت های خدا را به یادآوریم و هر روز صبح آنها را با خود تکرار کنیم و گاهی آنها را یادداشت کنیم، مانند دیدن، شنیدن، نفس کشیدن، راه رفتن، صحبت کردن، ... .

بیماری هم جزئی از زندگی است، مهم این است که مراعات کنیم تا کمتر مبتلا شویم و اگر مبتلا شدیم درصدد درمان باشیم، ولی ترس هرگز!

اگر اعتماد بنفس خوبی داشته باشیم کمتر مبتلا می شویم و زودتر به بهبودی می رسیم.

شادابی و امیدواری نیمی از پیشگیری و درمان است.

زیاد به فضای مجازی نرویم، روزی ۲ – ۳ بار کافیست.

در موبایل زندگی نکنیم وگرنه زندگیمان تلخ ورنج آور می شودو روزی دو سه بار خبرگیری کافی است.

نیازی به خواندن همه نوشته ها و اخبار فضای مجازی نیست؛ یکی دو کانال مورد اعتماد کافی است آن هم دو سه مرتبه در روز نه بیشتر.

اگر می خواهید به کرونا مبتلا نشوید:

تمیز باشید

شاداب باشید

تغذیه مناسب و به موقع داشته باشید

خواب کافی داشته باشید

به پروردگار امیدوار باشید

با بیمارتان صحبت کنید، فقط راجع به بیماری حرف نزنید، زندگی خیلی وسیع است.

با بیمارتان بگوئید و بخندید، اخم نکنید! ناراحتی را تشدید نکنید.

با بیمارتان مسائل دردناک و مشکلات را مطرح نکنید، امیدوارکننده باشید.

مهم این است که زندگی می کنم در هر حال، در سلامت یا در بیماری، در کمبود یا فراوانی، در سختی یا آسانی، ... مهم اینستکه زندگی می کنم، تلاش می کنم، می سازم، و لبخند می زنم.

قبلاً هم گرفتار شده بودم ولی نجات یافتم، تا خدا هست امید هم هست.

مدارا می کنم و چرخ زندگی را می چرخانم، اما نا امید نمی شوم.

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم                   که در طریقت ما کافریست رنجیدن

یکی از بهترین روش های پیشگیری و درمان بیماری کرونا، شادابی است.

یکی از بهترین روش های پیشگیری و درمان بیماری کرونا، حفظ آرامش درونی است.

اگر وظایف بهداشتی خود را انجام دهیم و با توکل به خدا آرامش خود را حفظ کنیم، پیشگیری و درمان آسانتر می شود.

آنچه انسان را قبل از مرگ می کشد، ترس و نومیدی است.

آرامش درونی، مقاومت انسان را در مقابل همه بیماری ها بخصوص کرونا بیشتر می کند.

یک برنامه روزانه ساده، اضطراب را کم، و کار و زندگی را راحت تر می کند، نرمش، مطالعه، تفریح، کار منزل، آشپزی، ... .

خداوندا مرا نسبت به خودت خوش بین بگردان.

خداوندا مرا در آن پوششی قرار ده که از هربلا و آفتی مراحفظ می کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.