پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰

تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روانی خانواده

۲۹

سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارتقاء بهداشت را؛ خودکارآمد کردن افراد جهت به دست آوردن کنترل روی زندگیشان توصیف می¬کنند؛ این موضوع به افراد کمک می¬کند تا نگرانی¬های خود را بشناسند و مهارت¬های لازم را به دست آورند.

توجه به مفاهیم کیفیت زندگی و خودکارآمدی به عنوان مفاهیمی مهم برای تعیین اثر مراقبت در مقابل ویروس کرونا در جامعه و خانواده ضروری است.

الگوی آموزش مناسب و توانمند سازی خانواده­ها  به منظور افزایش آگاهی؛ دانش؛ انگیزه؛ عزت­نفس و همدلی به خود کنترلی و رفتارهای پیشگرانه منجر می­شود که در این دوران برای ارتقاء بهداشت و سلامت روان لازم است.

نگرانی از طریق افکار، احساسات و حس­های بدنی تجربه می­شود. آیا باید با نگرانی مبارزه کرد؟ مبارزه با نگرانی  صَرف انرژی بیهوده­ایست که موجب شدیدتر شدن نگرانی می­­شود. یادمان باشد که «همه چیز گذراست» و نگرانی هم از این قاعده مستثنی نیست. چون ما از صبح تا شب درگیر افکار، احساسات و حس­های مختلف هستیم که می­آیند؛ می­مانند و می­­روند.  بنابراین هیچ فکر؛ احساس و حسی پایدار نیست، مگر اینکه ما با چسبیدن به آنها موجب شویم پایدار شوند. در این دوران خانواده­ها جهت حفظ سلامت روان خود قطعا بایستی از هر عملی که باعث می­شود   افکار و احساسات نگران­کننده تشدید شود فاصله بگیرند. جهت فاصله گرفتن از نگرانی­ه مربوط به بیماری واگیر کرونا لازم نیست کار فوق­العاده­ای انجام دهند. خوردن یک لیوان چای، دیدن برنامه مورد علاقه، گوش دادن به صحبت­های همدیگر با دقت و همدلی و انجام یک تمرین ساده­ی ریلکسیشن باعث فاصله­گیری از نگرانی می­شود.

این روزها خانواده­هایی که همیشه همین موقع از سال دغدغه­هایی مانند برنامه­ریزی خرید عید، خونه تکونی و سفر رفتن داشتند حالا دغدغه­هایشان تغییر کرده است و منتظر هستند که دوباره بتوانند بدون اینکه نگران سلامتی خود و عزیزانشان باشند، بیرون بروند.

روند زندگی غیر قابل پیش­بینی و مدام در حال تغییر است و پذیرفتن این حقیقت که همه چیز ثابت و ماندگار نیست و گذرا است شاید باعث می­شود کمتر واکنش شدید «مثبت یا منفی» نسبت به موقعیت بحرانی داشته باشیم.

با خود بیاندیشید و این سوال را از خود بپرسید چرا باید برای چیزی که دائمی نیست واکنش افراطی نشان داد؟

 البته این کار راحت نیست زیرا بعضی از ما عادت کرده­ایم که طور دیگری زندگی کنیم و مدام در حال فکر کردن و انجام دادن باشیم، گذشته را نشخوار کنیم و نگران آینده باشیم. بخشی از اضطرابی که تجربه می­کنیم این روزها بیشتر به فکر کردن درباره مرگ   است؛ بیشتر ارزیابی می­کنیم که آیا زندگی خوبی داشته­ایم؟ آیا به اندازه کافی زندگی کرده­ایم؟

زندگی سرشار از عدم قطعیت­ها و ناپایداری ها است ولی ما طوری زندگی می­کنیم که انگار همه چیز مشخص و ثابت و همیشگی است و در این روزها این ثبات تهدید شده است و ما درگیر بحران شده­ایم. براساس روان درمانی وجودی این بحران­ها طبیعی هستند و موجب رشد و بالندگی در فرد نیز می­شوند، به شرط اینکه شجاعت مواجهه را داشته باشیم. خانواده در این شرایط باید سطوحی از استرس همراه با اقدام سازنده داشته باشد که موجب درماندگی و نا امیدی نشود و به دنبال آن سیستم ایمنی بدن که قرار است با تهدید کننده­های سلامتی مبارزه کند ضعیف نشود.

توصیه­هایی برای افزایش سلامت روانی خانواده:

1)در کنار هم بودن و حمایت عاطفی افراد خانواده و افزایش هیجان مثبت و شوخ طبعی

2)از موقعیت­هایی که استرس خانواده را زیاد می­کند دوری کنید و کمتر خبرها را چک کنید.

3)در مورد نگرانی و احساساتتان با یکدیگر حرف بزنید و از بیان آن خجالت نکشید و اجازه­ی بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید.

4)تغییر حال هر یک از افراد خانواده در هر لحظه طبیعی است، به وی جهت حل و فصل آن زمان بدهید و با احساس و افکار او نجنگید.

5)بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست، روی مواردی که کنترل دارید تمرکز کنید.

6)به اندازه­ی کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می­کند که توان خود را بازیابی کنید.

7)در این شرایط بحرانی و بی­ثبات تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگی در زندگی خود ایجاد نکنید مانند مهاجرت، تغییر مکان ، تغییر شغل ، ازدواج و... .

8)ساعت­هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی را که دوست دارید و برای شما آرامبخش است را در برنامه­ی روزانه خود و خانواده بگنجانید برای مثال نیایش کنید، موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید و یا فیلمی که دوست دارید ببینید.

9)در حضور کودکان و افرادی که اختلال اضطرابی و وسواس دارند در مورد اخبار بد صحبت نکنید .در این شرایط پر استرس و بحران شیوع ویروس کرونا باید مراقب رفتارمان با دیگران باشیم، اگر متوجه شدیم که یک نفر مبتلا به سرماخوردگی شده است، نیاز به بروز واکنش­های شدید نیست. باید به وی روحیه بدهیم که با مراقبت­های ساده­ی پزشکی خوب خواهد شد، ویروس کرونا این روزها به اندازه کافی موجب دوری افراد از یکدیگر شده است، بنابراین با رفتارهای مختلف سعی نکنیم که موجب دلخوری افراد خانواده و دوستان خود شویم.

مریم رحمتی

روانشناس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.