سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

متخصص پزشکی ورزشی تاکید کرد:

تعطیلی اماکن ورزشی نباید باعث توقف در امر ورزش و فعالیت های بدنی شود

دکتر داودی

"دکتر محسن داودی" مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تعطیلی اماکن ورزشی کشور، نباید عاملی برای توقف کامل ورزش و فعالیت های بدنی محسوب شود.

به گزارش مفدا شیراز، یک متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر ادامه روند ورزش مناسب و فعالیت های بدنی انفرادی، اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش آمده  در کشور و ابتلاء گروهی از هموطنان به بیماری کرونا ویروس جدید، تصمیم بر تعطیلی کلیه باشگاه ها و مسابقات ورزشی کشور گرفته شد.

دکتر محسن داودی ادامه داد: این تصمیم به دلیل جلوگیری از تشدید سرایت این بیماری تنفسی ویروسی در شرایط ازدحام و حضور جمعیت گرفته شد که تصمیم به جا و درستی به نظر می رسد.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: اما این مصوبه به معنای تعطیلی     فعالیت های بدنی و ورزش های مناسب و انفرادی نمی باشد و نباید چنین برداشتی از این ابلاغ قانونی استنباط گردد.

دکتر داودی گفت: از آنجا که پژوهش های مستقل و بررسی های علمی اثبات نموده که انجام ورزش های منظم باعث افزایش مقاومت بدن و همچنین سازگاری ناشی از تمرینات ورزشی موجب توسعه سیستم دفاعی و ایمنی بدن انسان می گردد، در شرایط فعلی، پرداختن به نرمش ها و فعالیت های منظم فیزیکی باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن و مقاومت در برابر ابتلاء به این بیماری می گردد.

او توضیح داد: ورزش های انفرادی، شامل تمریناتی هستند که فرد بصورت کار با وزنه و یا دویدن متناسب بر روی دستگاه تردمیل در منزل و همچنین دویدن های نرم و آهسته در طبیعت و فضای باز و سالم بصورت انفرادی و البته با رعایت شرایط محافظتی مانند ضد عفونی نمودن وسائل ورزشی و بخش های در تماس مداوم، همچنین شستن و ضد عفونی نمودن مستمر دست ها در فضای خلوت و آرام انجام می گیرد.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی با اشاره به عوارض ترک ورزش توسط ورزشکاران، تاکید نمود: افرادی که عادت به انجام ورزش های منظم داشته اند، در صورت ترک ناگهانی فعالیت بدنی دچار آتروفی عضلانی و سایر عوارض بی تمرینی می گردند.

داودی ادامه داد: بنابر این، بهترین راه برای جلوگیری از بروز این عوارض، انجام کار منظم و علمی با وزنه یا تمرینات کششی مانند نرمش با کش و حرکات کنترلی، حرکت بر روی تردمیل با    شیب های مختلف و متنوع، انجام شنای سوئدی بر روی سطوح صاف و تمرینات هوازی کنترلی

می باشد.

وی انجام چنین تمرینانی را بصورت ۳ الی ۵ جلسه در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه مطلوب و مناسب معرفی نمود.

دبیر شورای هماهنگی تربیت بدنی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه ۵ کشور یادآور شد: ورزش ها و تمرینات هوازی را می توان با شدت کم و نیز با کمترین امکانات و تجهیزات در منزل یا طبیعت انجام داد و نتیجه مطلوب گرفت.

محسن داودی با تاکید بر موقتی بودن شرایط فعلی، از همه هموطنان بویژه ورزشکاران خواست تا با حفظ آرامش روحی، به هیچوجه فعالیت های انفرادی ورزشی و نرمشی را ترک نکنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.