چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

علامه تاکید کرد:

بی‌اخلاقی آفت امروز رسانه‌های کشور است / ضرورت نوآوری در تولید محتوای «مفداهای» دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر علامه

قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با بیان اینکه بی‌اخلاقی آفت امروز رسانه‌های کشور است، از مدیران روابط عمومی‌های معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست، نگاه نوآورانه را در تولید محتوا برای مجموعه وب‌سایت‌های مفدا، مد نظر قرار دهند.

به گزارش مفدا، دکتر حسام‌الدین علامه، قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، امروز یازدهم اسفندماه در ادامه برنامه‌های دومین روز برگزاری گردهمایی مدیران روابط عمومی‌های معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، فرارسیدن ایام فاطمیه را تسلیت گفت و اظهار کرد: تیم رسانه‌ای مفدا، از دو سال گذشته تاکنون با راه‌اندازی مجموعه وب‌سایت‌های مفدا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کار بزرگ و ارزشمندی انجام داده است.

وی رسانه‌ها را از ارکان اصلی قدرت دانست و گفت: حوزه روابط عمومی بازوی توانمند مدیران برای فضاسازی و پیش بردن امور مجموعه‌های تحت نظرشان است؛ البته کمبود منابع و نیروی انسانی متخصص همواره از مشکلات این حوزه است و در این زمینه یکی از سرمایه‌هایی که متأسفانه مغفول مانده است، ظرفیت بالای دانشجویی است.

علامه افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلفی مانند درمان، فعالیت‌های خیریه و عالم‌المنفعه مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند و ضرورت دارد در عرصه‌ خبررسانی و تولید محتوا نیز از این ظرفیت توانمند، استفاده مناسب‌تری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی در کشورمان افت زیادی کرده است، بر ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در کشور، تاکید کرد و گفت: در سنجش سرمایه اجتماعی باید به مؤلفه‌هایی مانند اعتماد و رضایتمندی مردم از ساختارها و مشارکت آن‌ها در سمن‌ها توجه کرد؛ خوشبختانه این سرمایه در عرصه فرهنگی وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سایر عرصه‌ها دارد و ضروری است بستر مناسبی را برای فعالیت دانشجویان در سایر زمینه‌ها نیز فراهم کنیم.
 

قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با اشاره به راه‌کارهای ایجاد تعامل و ارتباط دوسویه با دانشجویان، تصریح کرد: صداقت با دانشجویان مؤلفه مهم دیگری است که توجه به آن را نباید از یاد برد؛ نگاه دانشجویان به محتوای منتشر شده با نگاه مسئولان متفاوت است و اگر گزارش‌هایمان یک‌سویه و یک طرفه باشد، اثرگذاری مطلوب را نخواهد داشت؛ بنابراین باید نکات منفی و نقدها نیز منتشر شود، به شرط اینکه نگاه حاکم بر این نقدها مسئولانه و مصلحانه باشد.

وی در ادامه به مقوله«نوآوری» به ویژه در تهیه و تولید محتوا نیز اشاره کرد و گفت: نوآوری ویژگی بارز حوزه رسانه است؛ بنابراین همواره باید این مؤلفه مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد تا ذهن مخاطب خسته نشود.

علامه سپس، به بیان راهکارهایی برای جلب توجه مخاطبان به حوزه رسانه پرداخت و گفت: استارت آپ‌ها که از ساختارهایی سریع و چالاک برخوردارند با گردهم آوردن افراد خلاق و پروراندن سوژه‌های خام، در سال‌های اخیر کمک فراوانی به شتاب و نوآوری علم کرده است و از این رو ضرورت دارد حوزه‌های رسانه‌ای و به ویژه مجموعه وبسایت‌های مفدا با تشکیل این استارت آپ‌ها، نگاه خلاقانه حاصل از آن را در محتوای تولیدهایشان منعکس کنند. نکته مهم دیگر پایش رسانه‌ای، توجه به اثرگذاری در حوزه‌های مختلف و بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف آن‌ها است که نباید از یاد برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به عنوان مدیران روابط عمومی‌های معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی اگر قصد انعکاس مطلوب عملکرد معاونت را دارید، تولید محتوا در قالب‌های رسانه‌ای گوناگون را باید مد نظر داشته باشید و صرفا در انتظار رفع مشکلات از طرف نهادهای بالادستی نباشید.

حسام‌الدین علامه، بی‌اخلاقی را آفت امروز رسانه‌ها دانست و گفت: ماندگاری و پایداری در دراز مدت با رسانه‌هایی است که اخلاق را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و نقدهایشان نیز مسئولانه و مصلحانه است.

وی در پایان، حاضران در این گردهمایی را سفیران رسانه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواند و گفت: تاکنون حدود ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی نگاه تحول‌خواهانه و نوگرایانه را در حوزه روابط عمومی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی سرمشق خود قرار داده‌اند و سایر دانشگاه‌ها نیز در این مسیر گام‌های خوبی برداشته‌اند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.