دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

در حیطه دانشجویی و شورای انضباطی صحبت از تخلف و اتهام نیست، بلکه اصل بر حفظ شأن دانشجو است

شورای انضباطی

دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه شورای انضباطی در هر مرکز آموزش علمی، یکی از نهادهای موثر و تاثیر گذار بر روند اخلاقی و رفتاری دانشجویان محسوب می‌شود، معتقد است در حیطه دانشجویی و شورای انضباطی، صحبت از تخلف و اتهام نیست، بلکه اصل بر حفظ شأن دانشجو، به ویژه با در نظر گرفتن شرایط سنی دانشجویان است.

به گزارش مفدا شیراز، ، از بزرگترین مراکز دانشگاهی کشور است که به عنوان یکی از دانشگاه های تیپ یک مجموعه وزارت بهداشت و به اتکای پشتوانه غنی آموزشی از گذشته تاکنون، همواره موردتوجه داوطلبان حوزه علوم پزشکی بوده است.

اکنون این مرکز آموزش عالی، بیش از ۱۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی تا فلوشیپ را در ۱۷ دانشکده، تحت پوشش دارد؛ اما همواره یکی از رویکردهای مهم مسوولان این مجموعه بزرگ آموزشی، توجه به ابعاد فرهنگی و اخلاقی دانشجویان، در کنار تحصیل علم است و این رویکرد با پیشتازی دانشجویان این دانشگاه در این عرصه ها همراه بوده است.

قداست محیط های آموزشی و اهمیت صیانت از حقوق دانشجویان به عنوان سرمایه های آینده کشور، مسوولان ارشد دو مرکز آموزش عالی کشور، یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم را بر آن داشته است تا با کمک اقدامات گوناگون، برای دستیابی به این هدف تلاش کند و ایجاد واحدهایی تحت عنوان شورای انضباطی نیز تلاشی در همین راستا بوده است.

به دلیل گستردگی جمعیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به سراغ دبیر شورای انضباطی دانشگاه رفتیم تا از نزدیک با فعالیت‌های این شورا و تلاش‌های این مجموعه در زمینه برقراری تعامل مناسب با دانشجویان، آشنا شویم.

«بهروز به نژاد» که از سال گذشته، به عنوان دبیر شورای انضباطی دانشگاه انتخاب شده است، در طی ۲۴ سال خدمت در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در عرصه های گوناگونی حضور داشته است.

او که فعالیت خود را به عنوان تکنسین بیهوشی در دانشگاه آغاز کرد، در ادامه با حضور به عنوان کارشناس و سپس رئیس حسابداری معاونت درمان و دارو، قبل از تفکیک این دو معاونت، کار خود را ادامه داد. دبیر ستاد اقامه نماز دانشگاه، معاون مدیر خدمات پیشتیبانی، مدیریت ساختمان مرکزی، مدیریت اجرایی هیات های جذب و انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیریت مرکز آموزشی درمانی خلیلی، مدیریت ستاد قرآن و عترت دانشگاه، مدیریت مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب، مدیریت اجرائی معاونت بین الملل و انتخاب به عنوان دبیر کمیته تدوین سند فرهنگی دانشگاه و نماینده رئیس دانشگاه در کارگروه فرهنگی استانداری، بخشی دیگر از مسوولیت های او در سال های گذشته بوده است که موجب شده تا با حوزه های متفاوت آموزشی، درمانی و اجرایی در مجموعه دانشگاه، آشنایی یابد.

«به نژاد» در این سال ها به دلیل علاقه مندی به حوزه علوم قرآن و حدیث، تحصیلات خود را در این زمینه تا مقطع Ph.d ادامه داد.

او در طول بیش از یک سال حضور به عنوان دبیر شورای انضباطی دانشگاه تلاش کرده تا تعامل این واحد با مجموعه دانشجویان بهبود یافته و رویکرد محوری در برخورد با مسایل ارجاع یافته به این واحد، توجه به دانشجویان، همراه با با پرهیز از دیدگاه های قهری و به عنوان عضوی از خانواده خود اعضای این شورا باشد.

به گفته دبیر شورای انضباطی دانشگاه، این رویکرد بازتاب قابل توجهی در مراجعات دانشجویان به این واحد داشته است.

او معتقد است در حیطه دانشجویی و شورای انضباطی، صحبت از تخلف و اتهام نیست، بلکه اصل بر حفظ شان دانشجو، به ویژه با در نظر گرفتن شرایط سنی دانشجویان است.

در این گفتگوی صمیمانه، با سه شورای بدوی، شورای تجدیدنظر و شورای مرکزی و نقش هرکدام در پیشبرد مسایل ارجاع شده به شورای انضباطی، آشنا می شویم.

لطفا فعالیت شورای انضباطی دانشگاه را به طور کلی به خوانندگان پایگاه خبری مفدا شیراز معرفی کنید؟

شورای انضباطی دانشگاه تنها مرجع رسیدگی به شکایات و گزارش های دریافتی در مورد دانشجویان است. این شکایات می تواند از سوی افراد حقیقی و مراجع حقوقی مانند سازمان ها و نهادها باشد. با توجه به چارچوب های تعریف شده، در این زمینه هیچ نهاد یا واحد دیگری حق رسیدگی و صدور رای به این موضوع را ندارد و علت این امر، حفظ شان دانشجو است. همچنین شورای انضباطی مستقر در وزارت بهداشت بر صدور احکام نظارت دارند و در صدور آراء با دقت نظر بیشتری به موضوع حفظ کرامت دانشجویان توجه شود.

به این صورت که موضوع ارجاع یافته، ابتدا در شورای بدوی بررسی می شود و در تمام مراحل دانشجو حق دارد حضور داشته باشد تا به صورت شفاهی و کتبی، از حقوق خود دفاع کند.

در ادامه چنانچه رای صادر شود و مورد اعتراض دانشجو باشد، موضوع به شورای تجدیدنظر انضباطی ارجاع می شود. در این مرحله نیز چنانچه دانشجو اقناع نشد، می تواند موضوع را به کمک شورای مرکزی که در مجموعه وزارت بهداشت فعالیت دارد، پیگیری کند.

نحوه معرفی چارچوب های قانونی دانشگاه به دانشجویان چگونه است؟

یکی از بخش های آئین رویش برای دانشجویان جدید، آشنایی آنان با آئین نامه های انضباطی است و با توجه به اهمیت موضوع، به صورت دوره ای نیز در کارگاه های آموزشی که در دانشکده های شیراز و دانشکده های اقماری برگزار می شود، این موضوع با ورود دانشجویان جدید آغاز می شود. در این کارگاه ها ضمن آشناسازی دانشجویان با قوانین انضباطی، به پرسش های آنان نیز پاسخ گفته می شود. لازم به ذکر است آئین نامه انضباطی مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم نیز، در پایگاه اینترنتی شورای انضباطی بارگذاری شده تا امکان دسترسی وجود داشته باشد.

لطفا در مورد این شیوه نامه و مفاد آن کمی توضیح دهید؟

در این شیوه نامه، مسایل انضباطی دانشجویان در چهار حوزه آموزشی، عمومی، اخلاقی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. این شیوه نامه پس از ۱۰ سال، مرداد امسال مورد بازنگری قرار گرفت و نقاط ضعف آن اصلاح شد تا زمینه های حمایتی از دانشجویان، تقویت شود و مواردی از آن نیز کماکان در حال بازنگری است.

هم اکنون این شیوه نامه به تصویب وزرای علوم و وزارت بهداشت رسیده و مبنای تصمیم گیری و صدور رای در شوراهای انضباطی دانشگاه هاست.

از جمله نکات جدیدی که به این شیوه نامه افزوده شده، توجه به مسایل پژوهشی است که با هدف حفظ اصالت اقدامات و آثار پژوهشی، مورد توجه قرار گرفته و اکنون به اعتبار این شیوه نامه، سندیت اجرایی پیدا کرده است.

ترکیب اعضای شوراهای بدوی، تجدیدنظر و مرکزی چگونه است؟

در شورای بدوی علاوه بر دبیر شورا، چند عضو هیات علمی، چند دانشجو و یک استاد رشته حقوق حضور دارند تا موضوع در مرحله اولیه بررسی و اعلام نظر شود. شورای تجدیدنظر نیز که در صورت عدم رضایت دانشجو از حکم صادره در شورای بدوی لازم است تشکیل شود، با کمی اختلاف ترکیبی مشابه شورای بدوی دارد، البته به غیر از این اعضا افراد متفاوتی دارد.

در واقع به استثنای دبیر شورا، اعضای دو شورای بدوی و تجدیدنظر با ترکیب های متفاوتی انتخاب می شوند تا احکام از دیدگاه های متفاوتی ارزیابی شود.

شورای مرکزی نیز یک نهادبالادستی در وزارت بهداشت است که بر جزئیات فرآیندها نظارت دارد و بر اساس قوانین، یک نسخه از تمامی پرونده هایی که حائز رای شوند، لازم است به این شورا ارجاع شوند تا از نظر شکلی و ماهوی، اگر ایرادی وجود دارد برطرف شود.

در مورد حضور اعضای دانشجویی در این شوراها لازم است بگویم علت این امر، نوعی دیدگاه مشورتی و آگاهی بیشتر اعضا از شرایط دانشجویان، با هدف تصمیم گیری عادلانه تر در مورد مسایل ارجاع یافته است.

انتخاب این افراد نیز بر اساس اصول آئین نامه، از میان افرادی است که خود دارای سابقه انضباطی نبوده و از امتیازاتی نظیر علمی و اخلاقی برخوردار باشند.

آیا احکام شورا برای دانشجویان مقاطع مختلف، به شکل متفاوتی صادر می شود؟

این احکام برای مقاطع مختلف، متفاوت نیست، اما در مقاطع بالینی، با در نظر گرفتن مسایل ویژه ی این حوزه صادر می شود. در موارد تخصصی نیز از نظر کارشناسی گروه های علمی مرتبط و یا معاونت های مختلف دانشگاه بهره مند می شویم.

رویکرد مجموعه شورای انضباطی دانشگاه در صدور احکام، چگونه است؟

دیدگاه و فلسفه وجودی شورای انضباطی در مجموعه مراکز آموز عالی، برخورد قهری با دانشجویان نیست و تمامی تلاش ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تحقق این ایده بوده است. بنابراین در صورت دریافت گزارش، در مرحله نخست از دانشجو دعوت می کنیم تا بتوانیم با رویکرد مصالحه، موضوع را حل کنیم. همچنین برخی موارد ارجاعی به شورا، اختلافات میان دانشجویان است که کوشیده ایم اینگونه مسایل را با وساطت و دیدگاه میانجی گرانه، حل کنیم و تا حد امکان، موضوعات به مرحله طرح در شورا نرسد.

به طور کلی در شورای انضباطی دانشگاه حق اینکه نسبت به یک تخلف، بیش از سطح آن موضوع واکنش نشان داده شود، وجود ندارد و این امر برگرفته از آیات قرآنی و روایات دینی است که بر اصل خطاپوشی و رافت اسلامی، تاکید شده است.

چرا که هیچ کدام از ما انسان ها از خطا مبرا نیستیم و تلاش بر این است که در صورت دریافت گزارش، این رویکرد مورد توجه قرار گیرد، به ویژه که گروه هدف ما در این مجموعه، دانشجویان هستند که علاوه بر شان ویژه اجتماعی، در گروه سنی جوانان و با مقتضیات ویژه این دوران مواجه هستند.

بنابراین ارشاد برای رفع موضوع و جلوگیری از تکرار، نخستین اولویت ماست و اغلب پیش از صدور احکام نهایی، به احکام ارشادی پرداخته می شود، سپس در صورت تکرار تخلف، وارد مرحله صدور احکام می شویم.

اصل دیگر در این زمینه، رعایت بی طرفی و پرهیز از اعمال سلیقه است که کوشیده ایم این امر ضمن توجه به چارچوب های قانونی، با رعایت عدالت محقق شود. در این زمینه دانشجویان را مانند خانواده خود دانسته و تلاش می کنیم با رویکردهای مثبت و رعایت رافت اسلامی، به پرونده ها رسیدگی کنیم.

از سویی دیگر توجه به قوانین و حدود تعریف شده، دیگر مسوولیت این مجموعه است که ایجاد تعادل در این زمینه، نیازمند ظرافت ویژه ای در اعمال فرآیندهاست و پس در نظر گرفتن تمامی تیم جوانب، چاره ای جز صدور احکام انضباطی باقی نمی ماند.

آیا فعالیت شوراهای انضباطی دانشگاه ها در کشور ارزیابی می شود؟

بله، در مجموعه وزارت بهداشت به صورت سالانه، همایشی برگزار می شود که در این رویداد علاوه بر تبادل نظر در این زمینه، دانشگاه های برتر کشور نیز معرفی می شوند و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز همواره از دانشگاه های برتر بوده است.

همچنین با قطب بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به تازگی گردهمایی شوراهای انضباطی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب پنج کشور، برای نخستین بار به صورت ویدئوکنفرانس، در آذرماه برگزار شد و امیدواریم دستاورد این نشست ها، ایجاد امکان تصمیم گیری بهتر در این حوزه و برقراری تعامل بهتر با دانشجویان باشد.

به عقیده شما به عنوان دبیر شورای انضباطی دانشگاه، رفع چه چالش‌هایی می‌تواند در پیشبرد امور، راهگشا باشد؟

یکی از مهم ترین معضلات، پیگیری ناکافی دانشجویان نسبت به مسایل قانونی، با وجود ارائه آموزش ها و برگزاری کارگاه است. اغلب دانشجویان پس از بروز مشکل، پیگیر می شوند که همین ناآگاهی، زمینه های بروز مشکلات را بیشتر می کند.

همچنین یکی دیگر از مسایل، گستردگی جامعه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که تعداد کارشناسان و نیروی انسانی شورای انضباطی دانشگاه، در حال حاضر با گستردگی این تعداد تطابق ندارد. چرا که به استناد ماده ۳ شیوه نامه انضباطی دانشجویان، حسب افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه به ترکیب کارشناسان شورا افزوده می شود. این امر با توجه به فرآیندهای طولانی پیگیری موارد ارجاعی، به دلیل رعایت انصاف و عدالت، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.