سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

علی منتظری:

مسابقه دفاع از پایان‌نامه عامل تقویت مهارت‌های علمی است

علی منتظری

علی منتظری با بیان این‌که انتقال علم به زبان ساده، یک هنر است، گفت: مسابقات دفاع از پایان‌نامه، موجب گسترش علم‌ورزی و ترویج گفتمان علم در جامعه می‌شود و ضمن ایجاد نوعی هیجان و شور و نشاط علمی در دانشگاه‌ها، می‌تواند به تقویت مهارت‌های علمی کمک کند.

به گزارش مفدا، به نقل از ایکنا، علی منتظری، رئیس اسبق جهاد دانشگاهی و از داوران این دوره از مسابقات دفاع ۳ دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌های دانشجویی، پیرامون برگزاری این مسابقات اظهار کرد: مسابقات دفاع ۳ دقیقه‌ای پایان‌نامه در بخش جنبی پایان‌نامه سال دانشجویی که امسال برای اولین بار است برگزار شد، یک نوآوری و حرکت جدید فرهنگی از سوی جهاد دانشگاهی و سازمان انتشارات و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است، با توجه به اینکه دوره اول برگزاری آن است، قابل‌قبول بوده و نسبتا خوب برگزار شده، اما برای دوره‌های بعد باید تدابیر بیشتری اندیشیده شود تا پاره‌ای از مشکلات رفع گردد، از جمله دانستن این موضوع که دفاع ۳ دقیقه‌ای، دفاع از پایان‌نامه‌ای است که پایان یافته یا پایان‌نامه‌ای که در حال انجام است، در نتیجه زمانی که به این‌ها اختصاص خواهد یافت، باید متفاوت باشد، اگر پایان‌نامه‌ای باشد که قبلا دفاع شده و به اتمام رسیده، حداقل ۵ دقیقه زمان برای ارائه لازم دارد، اما اگر در حال انجام است، همان ۳ دقیقه زمان کافی است.

وی افزود: در این فرض، ممکن است تعداد شرکت‌کنندگان هم بیشتر باشند، چرا که تعداد دانشجویانی که پایان‌نامه خود را هنوز به پایان نرسانده‌اند و می‌خواهند از کار خود و ادامه آن دفاع کنند و اینکه پژوهش آن‌ها قرار است چه دستاوردی داشته باشد، بیشتر خواهد بود.

منتظری ادامه داد: نکته دیگر پیرامون این مسابقات، بحث مقاطع تحصیلی است، چرا که دوره‌های ارشد و دکتری، دو مقطع متفاوت و مجزاست و نوع انتظارات از این دو مقطع متفاوت است، در نتیجه دانشجویان در این دو مقطع باید در سطح خودشان سنجیده شوند، نمی‌توان پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد را با پایان‌نامه دوره دکتری تخصصی مقایسه کرد، این تفکیک باید صورت گیرد تا ارزیابی‌های عادلانه‌تری صورت گیرد.

وی به هیجانی که این مسابقات در در جامعه علمی و دانشگاهی ایجاد می‌کند، اشاره کرد و گفت: مسابقات دفاع از پایان‌نامه، غیر از آثار علم‌ورزی و ترویج گفتمان علم در جامعه، می‌تواند موجب گسترش نوعی هیجان علمی و شور و نشاط علمی در دانشگاه‌ها بشود، این دستاورد، از مزایای فرهنگی این مسابقات بوده و دانشجویان را برای دستیابی به یافته‌های علمی و انتقال آن‌ها به مردم تشویق می‌کند، چرا که انتقال علم به مردم آن هم به زبان ساده، خود یک هنر است، در دانشگاه‌های ما کمتر به این امر توجه می‌شود، این مسابقات کار بسیار ارزشمندی در این راستاست و باید گسترش یابد.

داور مسابقات دفاع ۳ دقیقه‌ای پایان‌نامه دانشجویی تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه‌های ما اغلب در ارائه ضعیف هستند و باید دانشجویان را توانمند کنیم تا بتوانند ارتباط با مخاطبان برقرار کنند، این یک نوع مهارت است و این مهارت می‌تواند محصول یک فضای فرهنگی و علمی آزاد باشد که در آن افراد راحت بتوانند صحبت کنند و خدایی نکرده اگر حرف غیرعلمی زده شد، مورد تمسخر قرار نگیرند، چرا فردی که در دوره دکتری ۲-۳ سال زحمت کشیده، نمی‌تواند دستاورد خود را ارائه کند و در ارائه آن و همراه کردن مخاطبان با خود ضعف دارد؟ من به همه کسانی که پیش‌قدم شدند و جسارت به خرج دادند و این مسابقه را برگزار کردند، بالاترین نمره را می‌دهم.

وی گفت: تقویت این نوع مهارت‌ها؛ پیش‌شرط‌هایی لازم دارد؛ متاسفانه در فرهنگ عمومی و دانشگاهی در این زمینه ضعف‌هایی داریم که باید این‌ها برطرف شود، به نظر می‌رسد این نوع مسابقات می‌تواند به تقویت این مهارت‌ها کمک کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.