شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲

در پی پیوندی دوباره

پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی


یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های شیعیان و پیروان ائمه اطهار علیهم السّلام، آگاهی یافتن از وظایف خود در قبال این انوار الهیّه است.
شاید برای شیعیانِ قبل از غیبت کسب این آگاهی ساده‌تر بوده است؛ چرا که با وقوع غیبت حضرت حجة إبن الحسن عجّل الله تعالی فرجه الشّریف، وظایفی بر عهده‌ی منتظران ایشان نهاده شد، که قبل از آن وجود نداشته یا حداقل به این اهمیّت نبوده‌اند.
بزرگانِ از علمای شیعه در طول تاریخ درخشان خدمت خود به خاندان عصمت و طهارت صلوات الله علیهم أجمعین، مکرر به تذکّر این وظایف همت گذاشته‌اند.

نگارش کتاب‌های متعدد در این زمینه، خود گواهی بر این مدعا است. یکی از این کتب ارزشمند، کتاب "تَکالیفُ الأنام فی غَیبَةِ الإمام علیه السّلام" می‌باشد.


مرحوم دبیرالدّین صدر الاسلام،علی اکبرهمدانی (۱۲۷۰‏-‏ ۱۳۲۵ ه ق)، نویسنده‌ی کتاب است. این کتاب که به زبان فارسی نگاشته شده است، در سال های اخیر با نام "پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی" شهرت بسیاری یافته است.
چنان که از نام اصلی کتاب بر می‌آید، موضوع آن تکالیف و وظایف مردم و شیعیان در دوران غیبت امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است.
صدر الاسلام در این اثر به بررسی و تشریح حدود شصت تکلیف مهم برای شیعیان پرداخته، تا بتوانند پیوندی معنوی با ساحت قدس مهدوی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف برقرار کنند.
نویسنده که از بی تفاوتی‌ها و ناآگاهی‌های مردم زمان خویش نسبت به وظایفشان در قبال امامِ حی و حاضر، حجة إبن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشّریف به شدت رنج برده، اقدام به نگارش کتاب می‌کند.


وی در مقدمه‌ی کتاب چنین می‌نویسد: «یا سیّدی و مولای، این اوقات که ازنجف اشرف دور وازآن آستان مقدس مهجور گردیده، خاطرم شوریده و ظاهرم ژولیده، حالم منقلب واحوالم مضطرب، حواسم پریشان و حالتم پژمان، یکدم نمی‌رود که نه در خاطر منی ....
ما مشتی شیعه را که خداوند تبارک و تعالی در غیبت امام عصر عجّل الله تعالی فرجه و سهّل مخرجه خلق فرموده و بدین سبب ما را به معرض امتحان آورده، به موجب حدیث، ما را غربال نمایند و به محک امتحان درآورند که صادق از کاذب و منافق از موافق و مخالف از موالِف جدا شود .... پس در این صورت نمی‌دانم چرا ماها ابداً در قید دین و ایمان و متذکّر امام زمان خودارواح العالمین فداه نیستیم.


آیا معتقد هستیم که امام ما عجّل الله تعالی فرجه الشّریف اگر چه غائب از ابصار است لکن حاضر در امصار است و ناظر در افکار است، می‌بیند آنچه را که به جا می‌آوری و می‌داند آنچه را که خیال می‌کنی ....»

به نقل از سایت خطابه غدیر

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.