سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱

حضور مسؤولان ارشد وزارت بهداشت در جمع فعالان شورای صنفی دانشجویان

شورای صنفی

نشست یک روزه "شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی" با حضور معاون کل وزارت بهداشت، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و جمعی از مدیران و مسؤولان ارشد وزارت بهداشت و صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش مفدا صبح سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه نشست یک روزه "شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی" دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سالن جلسات معاونت فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت با حضور دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، دکتر لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و جمعی از مدیران و مسؤولان معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.

 در ابتدای این نشست دانشجویان شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی، دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ph.d به بیان موضوعات و مسائل مختلف در حوزه آموزشی و صنفی و رفاهی دانشجویان پرداختند. عمده موضوعات عنوان شده از سوی دانشجویان در خصوص وضعیت آزمون برد، کشیک دستیاران، آیین‌نامه‌ شورای صنفی دانشجویان، حیطه اصلی فعالیت دبیران شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی، تسویه حساب دانشجویان ارشد و دکترا، بودجه فرهنگی، فرصت‌های مطالعاتی، شرایط جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ساخت خوابگاه و شرایط دفاع از پایان نامه بود.

در ادامه این نشست دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به بودجه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بیان داشت: حدود ۱۰ درصد کل بودجه وزارت بهداشت  به سرفصل آموزش تعلق دارد معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و دانشجویی است؛ از این ۱۰ درصد، سه درصد متعلق به معاونت پژوهشی، ۶ درصد معاونت آموزشی و یک درصد از آن معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

معاون وزیر بهداشت افزود: در خصوص سهم سه‌درصدی معاونت پژوهشی، درتبصره‌ای آمده است که نمی‌توان از محل آن سه‌درصد حقوق کارکنان را پرداخت کرد، پس می‌ماند هفت درصد باقی مانده و حقوق هیأت علمی، کارکنان آموزشی و بخش کوچکی از کارکنان فرهنگی که از این مقدار کم می‌کنند و عملا بودجه ما در حال تبدیل شدن به نیم درصد از بودجه کل است، بنابراین سهم ما از بودجه کل وزارت بهداشت بسیار اندک است و یکی از راه‌کارهای مناسب برای تقویت و حفظ منابع مالی حوزه فرهنگی و دانشجویی، «استقلال بودجه» و تفکیک آن از سرفصل آموزش است که در تلاشیم این موضوع که خواسته وزیر محترم بهداشت نیز است، در سال آینده محقق شده چراکه این موضوع برای ما یک ضرورت است.

لاری با تأکید بر این‌که تا ردیف بودجه تفکیک نشود، مشکلات مالی در این حوزه نیز حل نمی‌شود، گفت: نامه‌ای نوشته‌ایم تا در بودجه سال ۹۹ این موضوع در نظر گرفته شود و به وزیر بهداشت نیز نامه نوشته‌ایم تا این موضوع به امید خدا در مسیر اصلی و درستش قرار بگیرد.

لاری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کمبود شدید بودجه تأمین غذای دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و اقدامات انجام شده جهت مرتفع کردن این مشکل در سال جاری اشاره کرد و گفت: با تلاش‌ها و هماهنگی‌هایی که انجام شده است مقرر شده است از محل بودجه هدفمندی یارانه‌ها، مبلغ نسبتاً خوبی  به دست ما برسد و به عنوان کمک هزینه تأمین غذای دانشجویی اختصاص یابد که الحمدالله به نتیجه رسیده و مقرر است این مبلغ به زودی تخصیص یابد. البته ما برای توزیع این مبلغ بین دانشگاه‌ها فرمول تعیین کرده‌ایم و به ازای هر هزار دانشجو ضریب داده‌ایم. اگر بشود این بودجه را مستقیم به صندوق رفاه ببریم فرصت خواهیم داشت با صبوری بیشتری آن را تقسیم کنیم. تاکنون سابقه نداشته که از این ورودی، بودجه به دست ما برسد که به لطف خدا موفق به انجام این کار شده‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص رفع مشکل کمبود سرانه فیزیکی خوابگاه‌های دانشجویی بیان داشت: در خصوص بحث کمبود خوابگاه‌های دانشجویی راهی به جز تأمین منابع مالی مورد نیاز از محل اخذ وام از سیستم بانکی  وجود ندارد. در این خصوص با بانک ملت صحبت شده و چند روز قبل مدیران عامل بانک‌ها با مسؤولان وزارت بهداشت جلسه داشتند و قول همکاری داده‌اند. بر این اساس با بانک ملت تا سقف ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت شش خوابگاه صحبت شده است و بانک رفاه نیز مورد بعد است. این وام‌ها با سود ۱۸ درصد و دو سال تنفس است که سود آن را نیز صندوق رفاه پرداخت می‌کند. امید داریم روند کند کار با حذف برخی بروکراسی‌های اضافی اداری سرعت پیدا کند.

وی به اهمیت حضور خیران حوزه سلامت به حوزه ساخت خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: خیرین حوزه سلامت یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب جهت رفع مشکل کمبود خوابگاه‌هایی دانشجویی هستند که مسؤولان دانشگاهی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته و از آن استفاده کنند. البته مسؤولان دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از ماده ۶۳ احکام دائمی، دارای‌ها و املاک اضافی خود را بفروشند و مبلغ را به صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت واریز کنند و صندوق پول را کامل به دانشگاه بازگرداند و در هر کجا که خواستند برای ساخت خوابگاه هزینه کنند. در بازدیدها از خوابگاه‌های دانشجویی باید خیرین را نیز وارد این حوزه کنیم تا به سمت ساخت خوابگاه بیایند.

معاون وزیر بهداشت، افزود: وزیر بهداشت در سفر اخیر به گیلان متوجه کمبودهای خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شدند و سریعا دستور رفع کمبودها در اتاق دانشجویان دادند؛ ما هم در سفر به دانشگاه‌های علوم پزشکی که اولویت با دانشگاه‌های محروم‌تر است، این گزارشات را اعلام خواهیم کرد تا در کنار افزایش ظرفیت دانشجو، بتوانیم مشکل زیرساخت‌های رفاهی را حل کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به انتقاد دبیران شورای صنفی از پرداخت نشدن کار دانشجویی در دانشگاه‌ها، با بیان این که متاسفانه پرداختی کار دانشجویی سقف بسیار پایینی دارد، گفت: سقف کار دانشجویی ۱۰ درصد است در حالی که برخی دانشگاه‌ها تا یک درصد هم کار دانشجویی پرداخت نمی‌کنند که این موضوع باید به تدریج اصلاح شود.

لاری در پایان سخنان خود در پاسخ به سؤال تعدادی از دانشجویان که از او در خصوص سخنان اخیرش در خصوص عدم اجازه دانشجویان جهت ورود به مسائل مالی دانشگاه، سؤال داشتند، گفت: موضوعات مطرح شد از جانب بنده در یکی از خبرگزاری های کشور کذب محض است و بنده هیچ‌گونه محدودیتی جهت ورود دانشجویان به موضوعات مالی دانشگاه را نمی‌بینم و بالعکس اعتقاد دارم در همه شئونات حاکمیتی از جمله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، شفافیت در امور مالی از جمله حقوق مردم و دانشجویان است، بنابراین مطلب نقل شده از جانب من را قویتا تکذیب می‌کنم.

در ادامه دکتر جرجانی؛ دبیر دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت با بیان این‌که خرسندم که بعد از فاصله‌ای که در دانشگاه شهید بهشتی در خدمت دانشجویان بودیم و پس از جلسات مداومی که برای رفع مشکلات این دانشجویان داشتیم، در فرصتی دوباره در خدمت شما فعالان دانشجویی دغدغه‌مند هستم.

وی در ابتدا در خصوص "آزمون علوم پایه پزشکی" با اشاره به این‌که «دبیرخانه علوم پایه پزشکی» در اجرای آزمون علوم پایه پزشکی برای دانشجویان پزشکی، دندان‌پزشکی و آزمون‌های میان دوره (در انتهای آبان‌ماه و خردادماه یک آزمون از این دست خواهیم داشت) نقش دارد، گفت: این نقش به این‌ دلیل که ما با بردهای علوم پایه همکاری داریم، تنها در طراحی سؤالات و تولید محتوای علمی آزمون است، اما این حوزه در دیگر قوانین و ضوابط به این دلیل که جزء برنامه‌ریزی آموزشی پزشکی عمومی است، دخالتی ندارد.

دبیر دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت با بیان این‌که، تک‌تک سؤالاتی مورد اعتراض در این آزمون به هر شکلی به ما منعکس شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابراز داشت: اعتراضات در این خصوص به دبیران برد، هیأت ممتحنه و طراحان سؤال منعکس و پس از بررسی، نتیجه به مرکز سنجش اعلام شده است و بعد از اصلاح سؤالات نمرات اصلاحی به دانشجویان عزیز اعمال می‌شود.

جرجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص «آزادسازی مدرک و شهریه دانشجویی با هزینه‌ای متناسب با سال فراغت از تحصیل دانشجویان»، خاطر نشان کرد: زمانی که دانشجویان در دوره تخصصی شرکت می‌کنند، تعهد عامی از آن‌ها گرفته می‌شود، در این تعهدنامه متعهد می‌شوند که نسبت به کلیه هزینه‌هایی که وزارت بهداشت برای آموزش آن‌ها متقبل شده در صورتی که تعهد خود را انجام ندادند، بازپرداخت داشته باشند، این شامل کمک هزینه‌هایی که در طول تحصیل وجود دارد مانند اسکان، تحصیل و ... است. به دیگر معنا این دسته از دانشجویان باید متعهد شوند به ازای دریافت خدمات آموزشی رایگان و کمک هزینه‌ای، در صورتی که تعهد خود را انجام ندادند بازپرداخت مالی داشته باشند.

وی اضافه کرد: این چیزی است که از قبل توافق شده است، دو سال قبل برای دانشجویان ph.d تصمیم گرفته شد که اگر  افرادی با گذشت شش ماه نمی‌توانند جایابی شده و یا در مکانی که مد نظرشان است بروند و دوره تعهد خود را آغاز کنند و از طرفی می‌خواهند مدرک آن‌ها آزاد شود، هزینه‌ای که برای آن‌ها پرداخت شده را بازپرداخت کنند.

جرجانی در خصوص جذب اساتید، گفت: برای هر گروه آموزشی که مجوز برگزاری یک دوره آموزشی را دریافت و یک رشته تحصیلی را تقاضا می‌کند، حداقل‌هایی در نظر گرفته می‌شود. هیأت‌های منتخب بردها تعداد هیأت علمی، کارشناس، دیگر نیروهای انسانی، زیرساخت‌ها، تجهیزات و ... بررسی می‌کنند و بر مبنای این گزارش در شورای گسترش مجوز به این گروه آموزشی داده می‌شود. بعد از راه‌اندازی دوره، بازهم در دوره‌های یک تا دو ساله هیأت‌های بازرسی، شریط گروه را کنترل می‌کنند و اگر ببینند از استانداردها عدول شده حتما دستور توقف، تذکر به دانشگاه و یک سال توقف پذیرش دانشجو داده می‌شود و در نهایت  مهلت می‌دهیم و اگر شرایط محقق شد، دوره ادامه پیدا می‌کند.

دبیر دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت در خصوص ارایه دو مقاله جهت دفاع پایان‌نامه، بیان داشت: در آیین نامه سال ۹۷ برای ورودی‌های ۹۸ و ۹۹ گفته شده که برای دفاع از پایان‌نامه یک مقاله خارجی ایندکس شده در "پاب‌مد" باید ارایه شود. این برای ورودی‌هایی است که از این به بعد وارد می‌شوند و تازه تحقیق خود را آغاز کرده‌اند. برای ورودی‌های قبلی در آیین نامه قبل یک مقاله علمی پژوهشی مد نظر است که لازم نیست حتما در مجلات معتبر خارجی ایندکس شده باشد و می‌تواند در مجلات علمی و پژوهشی داخلی نیز باشد، اما بسته به شرایط دانشگاه‌ها و تمایزی که از نظر سطح علمی برای خود قائل می‌شوند برخی الزام کرده‌اند که حتما دو مقاله با شرایط خاص خود می‌خواهیم که در برخی این وجه تمایز از نظر آکادمیک به ارایه دو مقاله می‌انجامد.

وی در خصوص فشار هزینه در ارایه پایان نامه دانشجویان دستیاری و دکترای تخصصی، یادآور شد: قبول دارم به یک باره جهش جدی هزینه‌ها را داشتیم اما در این ۳۰ سال خدمتی که من کردم این گونه نبوده که کل هزینه پایان‌نامه را دانشگاه اختصاص بدهد، البته برای کمک در این خصوص، از اساتید و دانشجویان خواستیم که پایان‌نامه را به پروژه تحقیقاتی تبدیل کنند. به واقع ۹۰ درصد پروژه‌های تحقیقاتی که دانشگاه‌ها تصویب می‌کنند همان پایان‌نامه‌های دانشجویان است که این را به پروژه تحقیقاتی تبدیل و بودجه‌اش را از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها دریافت می‌کنند.

جرجانی تأکید کرد: برخی اساتید نیز در سطح ملی این بودجه را برای هدایت پایان‌نامه دانشجویان استفاده می‌کنند. البته اخیرا نامه‌ای را به دانشگاه‌ها نوشته‌ایم و یک کار جدی هم صورت گرفت و در آیین‌نامه جدید هم آمده که لزوما و الزاما مقاله نیست که برای پایان نامه دارای اهمیت باشد. از دانشگاه‌ها نیز خواسته‌ایم شرایط دفاع را تسهیل کنند، سختگیری نداشته باشند، مطابق آیین‌نامه عمل کنند و جایگزین مقاله، از محصولات پژوهشی و... استفاده کنند.

در ادامه این نشست دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با حضور در جمع فعالان شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور، بیان داشت: ایران کشوری با درآمد اقتصادی متوسط به بالا است و کشور بعد از سال‌های اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود ۸.۵ درصد درآمد ناخالص ملی خود را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده است.

حریرچی با بیان این که نظام سلامت چهار هدف اصلی مشخص را دنبال می‌کند، خطاب به دبیران شورای صنفی دانشجویان دانشگاهی علوم پزشکی، گفت: واقعیت این است که صدای دانشجو در دوران انقلاب و سال‌های اول بعد انقلاب آرمان‌خواهی و انقلاب‌گرایی و عدالت خواهی بود.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: در آن زمان اکثر دانشجویان پزشکی هفته‌ای یک مرتبه به جنوب شهر رفته و در مدرسه‌ای درس می‌دادند و یا بدون این‌که غرور کاذبی داشته باشند به مشاغلی نظیر کارگری در مناطق محروم می‌پرداختند، البته نمی‌گویم الزاما اکنون این کارها را انجام دهید، اما مسئله این است ما اگر در دوران دانشجویی آرمان‌خواه نباشیم به سنین بالاتر که برسیم محافظه کار خواهیم شد.

وی ابراز داشت: هدف اصلی اول در نظام سلامت«تأمین سلامت مردم» است؛ اگر دانشجویی را تربیت، بیمارستانی را احداث و یا دارویی را تولید می‌کنیم برای افزایش سلامت مردم است؛ این یعنی در ابتدا تلاش کنیم طول عمر ایرانیان را افزایش بدهیم و دوم اینکه طول عمر باکیفیت مردم را افزایش دهیم.

حریرچی دومین هدف اصلی در نظام سلامت را «محافظت از مردم در برابر مخاطرات مالی ناشی از بیماریها» عنوان کرد و گفت: در همه جای دنیا هزینه‌های بیماری و درمان، گران و گاه کمرشکن است. ما مؤظف هستیم تلاش کنیم تا مردم از فشار  هزینه های درمان مصون باشند.

معاون کل وزارت بهداشت سومین هدف نظام سلامت را «جلب رضایت مردم» عنوان کرد و بیان داشت: ما باید رضایت مردم را جلب کرده و به نیازهای آنان پاسخ دهیم، واقعیت این است که ما از پول مالیات و نفت کسانی درس می‌خوانیم که در همین شهر، گرسنه سر بر بالین می‌گذارند؛ به دیگر معنا ما جزو ذخیره ژنی و هوشی این کشور هستیم و با پول این مردم درس خواندیم؛ پس باید از مردم خود محافظت کنیم.

حریرچی « کارایی» را چهارمین هدف اصلی نظام سلامت دانست و بیان داشت: ما باید با همین منابعی که داریم سلامت بیشتری برای مردم ایجاد کنیم؛ هزینه کرد  درست و با رعایت اصول اقتصادی در این زمینه لازم است. هم چنین برای رسیدن به این مهم باید افراد در همه قسمت‌ها، در جایگاه خود قرار گیرند. به دیگر معنا وظیفه‌ای که یک فرد با دانش لیسانس می‌تواند انجام دهد را نباید فردی با دانش فوق لیسانس انجام دهد؛  در جای خود قرار گرفتن، کارایی ما را در حوزه سلامت افزایش دهد.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان خطاب به دبیران شورای صنفی دانشجویان، دستیاران و دکترای تخصصی گفت: این ملت امیدش به شما است، دوران پیری ما بنا است روی شانه‌های شما طی شود، بنابراین عدالت‌خواهی، آرمان‌گرایی و انقلاب‌گرائی را  مصروف تحقق اهداف چهارگانه‌نظام سلامت کنید.

در ادامه دکتر ایدنی؛ دبیر دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان این که من بسیار ابراز خرسندی می‌کنم از این که در خدمت شما هستم گفت: من باید بگویم افتخار کلید زنی دوره جدید شورای صنفی را در سال ۹۲ و بعد از یک دوره هشت ساله تعطیلی این شورا  ر زمانی که رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز شده بودم، دارم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بازگردانده شدن آزمون برد به حال قبل خود، گفت: پیشنهاد این که آزمون برد مانند سال قبل باشد در شورای تخصصی مطرح خواهد شد و به احتمال زیاد این پیشنهاد مورد قبول قرار گیرد. البته اکنون زیرساخت‌ها برای تغییر در آزمون برد آماده نیست. برد یک مدرک اعتباری است و هیچ خللی در فارغ التحصیلی و ورود نظام ارایه خدمت برای فرد ایجاد نمی‌کند.

ایدنی بیان داشت: به دلیل برگزاری آزمون برد در سال آخر تحصیلی رشته‌های تخصصی، زمان تحصیل و فراگیری آموزش در این رشته‌ها از چهار سال به سه سال تغییر داده شده چراکه از ابتدای سال چهارم رزیدنت‌های عزیز ما خود را برای امتحان برد آماده می‌کنند و مدام در حال درس خواندن هستند و این امر آسیب به دانشجو و نظام ارایه خدمت است.

دبیر دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، در پاسخ به اجرای خارج از ضابطه برخی دانشگاه‌ها در دادن کشیک‌های اضافی به دستیاران یادآور شد: ما اعتقاد داریم باید برای کشیک دستیاران سقف قائل شویم و این را در دستورالعمل هم بگنجانیم؛ البته تمام این موارد در گفت‌وگوها و تعامل درون دانشگاهی قابل حل است و شورای صنفی می‌تواند با معاونان دانشگاه این مطالبه را مطرح کرده و پی‌گیری کند.

ایدنی اضافه کرد: این موضوع که برخی دانشگاه‌ها بیش از اندازه برای دستیاران خود کشیک بگذارند باید در شورای آموزش پزشکی و تخصصی مطرح و حل شود. در صورتی که گروه آموزشی به هر دلیلی بخواهد کشیک دستیاران را افزایش دهد، باید چهارچوب آن را مشخص کند. کشیک‌های خارج از وظیفه قطعا باید داوطلبانه باشد و نباید هرگز به شکل اجباری انجام شود.

وی، در خصوص بیمه دستیاران گفت: برخی دانشگاه‌ها بیمه دستیاری را در دانشگاه خود انجام داده‌اند و می‌شود بیمه دستیاری را برای دیگر دانشگاه‌ها نیز انجام داد. سه درصد بودجه دانشگاه در اختیار رییس دانشگاه است و خارج از شمول است یعنی رییس دانشگاه می‌تواند در هر جا که منافع دانشگاه ایجاب کند این مبلغ را پرداخت کند و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نمی‌تواند بگوید چرا این کار را کردید. بر این اساس درخواست داده‌ایم تا این موضوع در هیأت امنای مشترک دانشگاه‌ها وارد شود.

خدابنده‌لو مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت که در تمام مدت نشست در جمع فعالان شوراهای صنفی دلنشجویان حضور داشت و به سؤالات آنها پاسخ می‌داد، با بیان این‌که آیین نامه کاردانشجویی اسکان و تغذیه در دستور کار برای اصلاح قرار دارد گفت: در اواخر آبان‌ماه جاری با مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور جلسه‌ای خواهیم داشت و در کارگروه‌های اختصاصی، در «آیین‌نامه‌های اسکان، تغذیه و کاردانشجویی » اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به درخواست دانشجویی مبنی بر بیمه‌شدن دانشجویانی که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای، قرار ندارند، بیان داشت: ما پی‌گیر این موضوع هستیم البته اخیرا بیمه سلامت در حال ثبت نام است و اعلام کرده هر کس بیمه ندارد می‌تواند در سایت بیمه‌سلامت ثبت کند و از آن زمان که بیمه سلامت ایجاد شده اجازه نداده‌اند ما دانشجویان را بیمه کنیم، البته تا چند سال قبل صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بیمه دانشجویان را بر عهده داشت ولی این موضوع هم‌اکنون به بیمه‌سلامت واگذار شده است.

یکی از دبیران شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص کمبود ویتامین D در میان دانشجویان به بیان آماری پرداخت و خواهان فرهنگ‌سازی رفع این مشکل در فضای دانشگاهی شد که خدابنده‌لو بیان داشت: از طریق شورای صنفی این مشکل و ابعادش به صورت مکتوب در اختیار ما قرار گیرد تا ما با معاونت بهداشتی در این خصوص مکاتبه کرده و برای رفع این مشکل در میان دانشجویان راه حلی مشخص شود.

مدیرکل دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص کاهش سرانه خوابگاه دانشجویی، گفت: سرانه خوابگاهی در سال جاری یک متر افت پیدا کرد و دلیل این مشکل افزایش ظرفیتی بود که به یکباره انجام شد. یعنی به یک باره حدود ۲۵ هزار دانشجو تبدیل شدند به ۴۲ هزار دانشجو و سرانه خوابگاهی حدود یک‌مترمربع افت کرده است.‌به‌همین دلیل سرانه مد نظر در خصوص خوابگاه‌ها که در آیین‌نامه نیز آمده است، محقق نمی‌شود.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده حول بحث بودجه، بیان داشت: اگر امسال در مورد بودجه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی به دنبال مشخص شدن بودجه هر قسمت از موضوعات رفاهی، صنفی، اسکان و تغذیه و ... باشیم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید زیرا این شفافیت اکنون وجود ندارد؛ از طرفی سرانه بودجه هر دانشجو اگر عنوان می‌شود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اما در خیلی از دانشگاه‌ها سرانه از این مقدار بسیار کمتر است و در عین حال مشخص نیست چه میزان از این سرانه محقق می‌شود و این موضوع جای بحث دارد.

خدابنده‌لو افزود: برای سال بعد امیدوارم با تفکیک بودجه، دقیقا مشخص شود در هر قسمت چه هزینه‌ای باید انجام شود، باید دید از سرانه اختصاصی هر دانشجو چه میزان محقق می‌شود و پس از مشخص شدن سهم حوزه رفاهی دانشجویان، بودجه اسکان، تغذیه، ایاب‌وذهاب و دیگر هزینه‌ها مشخص شود.

در پایان این نشست یک روزه دکتر تدین؛ معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، با بیان این‌که براساس ماده ۲۵ آیین نامه اسکان، دانشجویان رزیدنت و ph.d در اولویت خوابگاه قرار ندارند، گفت: ما در این زمینه کارگروهی را با حضور مدیران دانشجویی دانشگاه‌های شهر تهران تشکیل داده و بنا است از طرف صندوق رفاه دانشجویان و اداره کل دانشجویی نامه‌ای به دانشگاه‌ها فرستاده شود تا این ماده اصلاح شود.

وی افزود: پی‌گیری وام ویژه دانشجویان ph.d و رزیدنت را انجام داده و با وجود این‌که تا کنون چنین ردیفی در صندوق رفا دانشجویان وزارت بهداشت نداشته‌ است، اما  موافقت اولیه را از سازمان برنامه گرفته‌ایم. برای این دسته از دانشجویان تاکنون تنها یک میلیون تومان وام ضروری و ودیعه مسکنی در نظر گرفته شده بود که در دانشگاه‌های مختلف تیپ یک، دو و سه متفاوت بود. برای پرداخت وام به این دانشجویان موافقت اولیه انجام شده این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس عنوان خواهد شد و در صورت موافقت ردیف بودجه آن مشخص می‌شود.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.