یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲

پوکی استخوان چیست

پوکی استخوان

به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان  (۲۰ اکتبر) ،گزارشی در خصوص این بیماری ارائه شده است.

به گزارش مفداایران به نفل از روابط عمومی دانشگاه : پوکی استخوان یک بیماری اسکلتی سیستمیک است که با توده استخوانی کم (Mass Bone Low )و مستعد شکستگی همراه است. 

این بیماری اخیراً به عنوان یکی از مسائل بهداشت عمومی کشورهای توسعه یافته شناخته شده است. 

سازمان بهداشت جهانی پوکی استخوان را به صورت کاهش تراکم استخوان به میزان معادل ۲.۵ انحراف معیار یا بیشتر از متوسط حداکثر تراکم استخوان در افراد جوان و نرمال جامعه تعریف کرده است. 

پوکی استخوان بیماری خاموش نامیده می شود ، چرا که در آن،استخوانها بدون هیچ علامتی تحلیل میروند؛ و وقتی علائم درد و شکستگی بروز پیدا میکند که بیماری در مراحل پیشرفته است. حتی اگر شکستگی در استخوانهای اندامها رخ ندهد، پس از گذشت سالیان، علائمی چون درد کمر وخمیدگی قامت ایجاد میشود که ناشی از شکستگی یا خردشدگی استخوان مهره های کمری است.

عوامل خطر استئوپروز به دو دسته تعدیل ناپذیر و تعدیل پذیرتقسیم می شوند. سن، جنس، نژاد و ویژگی ها ی ژنتیک در دسته تعدیل  ناپذ یر و وزن، سیگار، فعالیت فیزیکی کم ، مصرف طولانی مدت گلوکوکورتیکوئیدها و دریافت ناکافی کلسیم در دسته تعدیل پذیر قرار می گیرند.

در سراسر جهان ، یک زن از سه زن و یک مرد از پنج مرد در سن ۵۰ سال و بالاتر دچار شکستگی پوکی استخوان خواهند شد. پوکی استخوان باعث ضعف و شکنندگی استخوان ها می شود ، به طوری که آنها به راحتی می شکنند حتی در اثر سقوط جزئی ، ضربات ، عطسه یا حرکات ناگهانی. شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می تواند تهدید کننده زندگی باشد و یکی از دلایل عمده درد و ناتوانی درازمدت باشد.

شکستگی های ناشی از پوکی استخوان تأثیر مخربی بر میلیون ها انسان در سراسر جهان دارد و منجر به هزینه های عظیم اقتصادی برای جامعه و سیستم های مراقبت های بهداشتی می شود. با وجود پیشرفت های پزشکی موثر در کاهش شکستگی درواقع تعدادکمی زن و مرد تحت درمان قرار می گیرندبطوری که فقط ۱۰٪ از خانمهای مسن که دچار شکستگی هستند درمان پوکی استخوان را دریافت می کنند. در سال ۲۰۱۰ ، فقط در اروپا حدود ۱۲.۳ میلیون نفر که در معرض خطر بالا برای شکستگی پوکی استخوان بودند درمان نشده اند.

پیشگیری:

آیا می توان از پوکی استخوان و شکستگی جلوگیری کرد؟ بله ، اگر زود اقدام شود! اطلاعات موجود در این بخش را مطالاعه کنید تا یاد بگیرید که چه گام هایی می توانید برای ساخت استخوان های قوی در طول زندگی برداشته و از شکستگی های پوکی استخوان جلوگیری کنید.

۵ قدم جهت رسیدن به استخوان های سالم و آینده ای بدون شکستگی:

۱.به طور مرتب ورزش کنید.

تمرینات وزنه برداری ، تقویت عضلات و تمرینات تعادل ازبهترین ورزش ها هستند.

۲. از رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی ومفیدبرای حفظ سلامت استخوان ها اطمینان حاصل کنید.

کلسیم ، ویتامین D و پروتئین برای سلامتی استخوان ها مهمترین ریز مغذی ها هستند.قرار گرفتن در برابر آفتاب باشرایط ایمن به شما کمک می کند که ویتامین D کافی دریافت کنید.

۳. از عادات منفی شیوه زندگی خودداری کنید.

وزن سالم بدن را حفظ کنید واز سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید.

۴- عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان رادرخودبررسی کنیدو این موارد را مورد توجه پزشک خود قرار دهید به خصوص اگر دچار شکستگی قبلی شده اید یا بیماری و داروهای خاصی دارید که بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارد. اگر بالای ۵۰ سال سن دارید و یک یا چند عامل خطر وجود دارد ، باید این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید و وضعیت سلامتی استخوان خودرا ارزیابی کنید. ممکن است تغییر شیوه زندگی توصیه شود و برای افرادی که در معرض خطر هستند ممکن است برای محافظت بهینه در برابر شکستگی دارو تجویز شود.

عوامل موثر ماژور: سن بیشتر از ۲۵ سال، شکستگی استئوپروتیک پس از ۷۳ سالگی، سابقه شکستگی استئوپروتیک در بستگان درجه یک، سابقه مصرف گلوکوکورتیکو یید سیستمیک بیش از سه ماه، هیپر پاراتیروئیدی اولیه، بالا بودن احتمال زمین خوردن، هیپوگنادیس یا سکته قلبی قبل ازسن۷۵ سالگی.

عوامل موثر مینور : آرتریت روماتو ئید، دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D ، مصرف سیگار، وزن کمتر از ۴۵ کیلوگرم. 

۵- در صورت لزوم آزمایش داده و تحت درمان قرارگیرید.

منبع:-سایتWHO

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.