یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

انجمن «بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی» در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی می‌شود

مصاحبه کوشکی

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت گفت: تلاش داریم انجمن « بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی» را امسال در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی کنیم.

دکتر محمد حسین میرزا راه کوشکی در گفت وگو با خبرنگار مفدا هدف از راه‌اندازی انجمن بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی را توسعه و ترویج این نوع بازی‌ها و ورزش‌ها در میان دانشجویان علوم پزشکی کشور عنوان کرد و گفت: با ایجاد این‌انجمن‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بنا داریم بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی را به دانشجویان معرفی و در سطح دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها این نوع ورزش را در میان قشر دانشجو ترویج دهیم.

وی به فواید بازی‌های فکری و تأثیرات سازنده آن اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازسنجی‌های صورت گرفته در میان دانشجویان در المپیادهای ورزشی، احساس شد علاوه بر ضرورت توسعه فعالیت‌های بدنی و جسمی در میان دانشجویان، باید به تقویت بعد فکری و ذهنی دانشجویان نیز کمک کنیم از این رو بنا داریم فضاهای مجازی و فکری دانشجویان را به سمت علمی و هدایت شده سوق دهیم تا دانشجویان علاوه بر ورزش‌های جسمی و حرکتی به سمت ورزش‌های فکری و رایانه‌ای نیز گام بردارند و قطعا با ترویج بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی در میان دانشجویان علوم پزشکی، فعالیت‌های ورزشی آنها در ابعاد جسمانی، ذهنی و روانی تکمیل می‌شود.

کوشکی گفت: از سال گذشته در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، به این فکر افتادیم که برخی رشته‌های فکری از جمله روبیک را از  المپیاد ورزش‌های همگانی تفکیک و جدا کنیم و آنها را به اضافه چند رشته دیگر به مجموعه بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی اضافه کنیم. روبیک از ابتدا جزو رشته‌های ورزشی بود که جزو المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان علوم پزشکی بود اما تلاش داریم این رشته به همراه چند رشته دیگر از جمله دومینو، شطرنج تحلیلی و سرعتی، اتللو، جنگا و... را در قالب بازی های فکری و ورزش‌های الکترونیکی در میان دانشجویان توسعه دهیم و با برگزاری مستمر و منظم المپیادی تحت عنوان بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیک، زمینه را برای افزایش انگیزه دانشجویان به این بازی ها فراهم کنیم.

کوشکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال گذشته المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان علوم پزشکی در دو بخش دختران و پسران همه ساله  در دو بازه زمانی مجزا برگزار  شد و این المپیاد مانند المپیاد ورزش‌های قهرمانی در میان دانشجویان جدیدالورود جای خود را باز کرده است و میزان استقبال و مشارکت دانشجویان از این المپیاد نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و تلاش داریم در وهله اول با تشکیل انجمن بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی در حوزه ستادی و در  سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توجیهی و سپس برگزاری مسابقات مستمر، این بازی‌ها را در قالب المپیاد در سطح دانشجویان ترویج کنیم.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی «بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی» برای مسوولان ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی وتوجیهی با موضوع «بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیکی» برای مسؤولان ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دبیران تربیت بدنی مناطق  خبر داد و گفت: کارگاه سه روزه برای بخش بانوان طی روزهای ۵ تا ۷ مرداد و در بخش آقایان طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ مرداد ماه به منظور ارتقای سطح آگاهی مسؤولان ورزش‌های همگانی با هماهنگی فدراسیون ورزش‌های همگانی و انجمن مربوطه برگزار خواهد شد که برای شرکت کنندگان در این کارگاه‌های آموزشی ۲۴ ساعت آموزشی ضمن خدمت ثبت خواهد شد.

کوشکی اظهار کرد: بازی‌های فکری بخصوص زمانی که سن افزایش می‌یابد، بسیار سودمند است چرا که مغز را فعال می‌کند و مغز فعال کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد به طوری‌که حتی بازی‌های فکری ریسک ابتلاء به بیماری‌هایی مانند آلزایمر را به شدت کاهش می‌دهد و به رشد اجتماعی و شناختی افراد کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بازی‌های فکری باعث ایجاد همبستگی خانوادگی می‌شود، خاطرنشان کرد: این بازیها می‌تواند افراد خانواده را کنار هم جمع کند و یک محیط جالب و لذت‌بخش را در خانواده‌ها ایجاد کند و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای فعالیت مشترک ایجاد کند که برای سلامت روانی بسیار مفید است بخصوص در شرایط امروزی که افراد بویژه در خانواده تمرکز خود را بر روی موبایل شخصی، تبلت می‌گدارند و در نهایت پیوندهای عاطفی قوی‌تری در خانواده ایجاد می‌کند

کوشکی افزود: با توجه به فوایدی که بازی‌های فکری دارد ما تصمیم گرفتیم در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی ساختارهای قوی در حوزه ستادی و در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد کنیم و قطعا با تشکیل و تقویت انجمن بازی‌های فکری و ورزش‌های الکترونیک می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی بر لزوم ترویج  بازی‌های فکری در میان دانشجویان تاکید کرد و گفت: امید است با رواج اینگونه بازی‌ها بتوانیم به سلامت روانی و فکری دانشجویان بیشتر کمک کنیم بخصوص در خوابگاه‌ها و محیط‌هایی که فضای زیادی برای فعالیت بدنی به طور گسترده در اختیار نیست، تا هر دانشجو بتواند خودش به عنوان نماینده و سفیر بازی‌ فکری در خانواده خود این دستاورد را به اشتراک بگذارد و از نتایج سودمند آن بهره‌مند گردد. در کنار بازی‌های فکری، بازی‌های رایانه‌ای نیز فواید و مضرات خود را داردکه اگر به درستی هدایت و کنترل شود، می‌توانیم از فواید آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بهره‌مند گردیم.

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت افزود: امروزه بازی‌های رایانه‌ای هم که از ورزش‌های واقعی تغذیه می‌کنندن توجه طرفداران ورزشی را به خود جلب کرده است و بیان شده که می‌توانند در رشد نوجوانان مؤثر باشند. بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند سبب بهبود مهارت و توانایی دختران و پسرانی که در رشته‌های علمی شرکت داشته‌اند، شود و طبق یک مطالعه‌ای که روی ۳۳ جراح مرکز پزشکی در نیویورک صورت گرفته است، بررسی‌ها نشان داد پزشکانی که حداقل سه ساعت در هفته به بازی‌های ویدئویی پرداخته بودند از بقیه پزشکان عملکرد سریع‌تر، اجرای بهتر در مهارت جراحی و خطای کمتری داشتند. بنا براین با توجه به شرایط کنونی و امکانات موجود، بازی‌های رایانه‌ای را در دو رشته ورزشی بسکتبال و فوتبال برنامه ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم محیط‌های فعال مشترک برای دانشجویانی که از خانواده‌های خود دور هستند، ایجاد کنیم. در حوزه بازی‌های فکری نیز چند بازی رومیزی، دومینو، روبیک، شطرنج تحلیلی و سرعتی را در میان دانشجویان رواج خواهیم داد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.