پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی آبادان:

دانشگاه علوم پزشکی آبادان با کمبود هیات علمی باتجربه مواجه است

دبیر شورای صنفی آبادان

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی آبادان مهم‌ترین مشکلات و مطالبات دانشجویان این دانشکده را مسائل آموزشی دانست و گفت: دانشگاه ما در برخی از رشته‌ها و واحدهای درسی با کمبود نیروی هیأت علمی باتجربه مواجه است.

سید علی حسینی در گفت وگو با خبرنگار مفدا با بیان این مطلب افزود: دانشجویان دانشکده در زمینه مسائل آموزشی با چند مشکل عمده‌ روبرو هستند که از جمله می‌توان به کمبود فضاهای فیزیکی لازم برای برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد. نبود فضاهای لازم برای برگزاری کلاس‌ها، مشکلات زیادی برای دانشجویان ایجاد کرده است به صورتی که مثلا اگر اواسط ترم کسی بخواهد کلاس جبرانی بگیرد، برای پیدا کردن کلاس خالی، با مشکل روبرو می‌شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه ما از لحاظ فضای فیزیکی آموزشی، فضای تفریحی و ورزشی و نیز فضاهای دیگر مثل ساختمان سلف، آمفی تئاتر و سالن‌های همایش و... در مضیقه است که این موضوع تنها با همکاری وزارت بهداشت و پیگیری‌های مستمر شورای صنفی ومعاونت‌های مربوطه در دانشگاه قابل حل است.

حسینی ادامه داد: البته این مطلب هم اضافه کنم که معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه برای حل مشکلات مربوط به امور دانشجویی فعالیت‌های خوبی ازجمله رزرو سانس‌های سالن ورزشی، استخر، سالن های همایش و ... انجام داده است اما واقعا تا چه زمانی، قرار است دانشگاه ما برای برگزاری جلسات تمرینی تیم‌های ورزشی یا برگزاری همایش‌ها و جشن‌های مختلف و یا برای فراهم آوردن فضای رفاهی برای دانشجویان، از سالن‌ها و امکانات شهری استفاده کند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی آبادان، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات دانشجویان در حوزه آموزشی این است که دانشکده‌های مختلف از هم جدا نشده‌اند و همه فعالیت‌شان به صورت مشترک است و تنها دانشکده پزشکی از بقیه دانشکده‌ها جدا شده است. قطعا اگر دانشکده‌ها به لحاظ فعالیت و چارت سازمانی، از یکدیگر تفکیک شوند، بسیاری از مشکلات در زمینه آموزشی مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مربوط به حوزه آموزشی دانشگاه، کمبود نیروهای متخصص و باتجربه هیات علمی است، اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها و واحدهای درسی با کمبود هیات علمی مواجه هستیم که امیدوارم دانشگاه آبادان در این زمینه، بیش تر از گذشته مورد توجه و اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد.
حسینی یکی دیگر از مشکلات دانشگاه را، موقعیت نامناسب آن عنوان کرد وگفت: دانشگاه علوم پزشکی آبادان در نقطه‌ای قرار دارد که از بافت شهری فاصله زیادی دارد و همین بعد مسافت، مشکلات زیادی به لحاظ تردد برای دانشجویان ایجاد می‌کند. این بعد مسافت طولانی، دسترسی دانشجویان به بازار، مراکز درمانی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید و... را دشوار کرده است و همین امر باعث شده هزینه‌های زیادی برای دانشجویان به وجود آید. البته با پیگیری‌های شورای صنفی دانشگاه و همچنین مشارکت و همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به خصوص مدیر دانشجویی، برای حل این مشکل، سرویس‌های حمل و نقل روزانه‌ای از دانشگاه به مرکز شهر راه‌اندازی شده است تا حداقل بخشی از این مشکلات مرتفع شود که البته باز کافی نیست و حل این مشکل، تنها با یک برنامه‌ریزی بلند مدت و جابجایی محل دانشگاه امکان پذیر است.
حسینی گفت: مسائل و مشکلات دانشگاه علوم پزشکی آبادان، عمدتا به کمبودها و نواقص زیرساختی و پایه بر می‌گردد که باوجود تلاش‌های معاونت‌های مختلف دانشگاه، همچنان یک سری مشکلات در زمینه‌های آموزشی و رفاهی وجود دارد که تنها با نگاه ویژه مسؤولان وزارت به دانشگاه، قابل رفع است.
حسینی که از خرداد ماه سال گذشته با انتخاب اعضای شورای صنفی به عنوان دبیر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتخاب شده است، بر ضرورت وجود شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: تجربه یکساله حضورم به عنوان دبیر مرکزی شورای صنفی دانشگاه، باعث شد بیشتر با مشکلات، مطالبات و نیازهای صنفی و رفاهی دانشجویان آشنا شوم. امیدوارم در مدت یک ساله حضورم در جایگاه دبیر مرکزی شورا، توانسته باشم بخشی از نیازها و خواسته‌های به حق دانشجویان در حوزه‌های صنفی و رفاهی را با مشارکت مسؤولان دانشگاه رفع کنم.

وی در تعریف شورای صنفی و جایگاه آن در دانشگاه‌ها گفت: شورای صنفی تنها نهاد رسمی دانشجویی است که اعضای آن با رای و انتخاب دانشجویان انتخاب می‌شوند و مربوط به یک تفکر و ایدئولوژی خاص نیست. وجود چنین نهادی برای پیگیری مشکلات حوزه صنفی و رفاهی دانشجویان و رفع مطالبات دانشجویی در هر دانشگاهی ضروری به نظر می‌رسد چرا که شورای صنفی، پل ارتباطی میان دانشجویان و مسؤولان دانشگاهی است و در دانشگاه‌ها به خصوص در چند سال اخیر، شورای صنفی به جایگاه و بلوغ خاصی رسیده است و مسؤولان دانشگاه ارزش‌ زیادی برای این نهاد دانشجویی قائل هستند و در حوزه‌های مختلف، نظر و مشورت شورای صنفی، را جویا می‌شوند. قطعا اعضای شورای صنفی می‌توانند در حل مسائل صنفی و رفاهی، کمک حال مسؤولان باشند چرا که اعضای شورای صنفی همگی دانشجو هستند و بهتر می‌توانند مشکلات و دغدغه‌ دانشجویان را به گوش مسؤولان برسانند و پیگیر رفع نیازهای دانشگاه باشند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی آبادان بر لزوم سپردن بیشتر مسؤولیت به اعضای شورای صنفی تاکید کرد و گفت: در اکثر موارد دیده شده است که دانشجویان و اعضای شورای صنفی به اندازه پرسنل دانشگاه و حتی بیشتر، در حوزه انجام مسؤولیت‌هایی که به آنها واگذار شده است، تلاش و پافشاری می‌کنند، از این رو امیدوارم که این مسؤولیت‌ها بیشتر و بیشتر شود.

وی در پاسخ به اینکه برای تقویت جایگاه شورای صنفی در دانشگاه چه اقداماتی باید کرد و وزارت بهداشت برای بهبود عملکرد شورا چه کاری می‌تواند انجام دهد؟، گفت:مهمترین موضوع در این مورد، ایجاد یک ارتباط مناسب بین شورای صنفی و مسؤولان و همچنین شورای صنفی و دانشجویان است،‌ چون شورای صنفی پل ارتباطی دانشجویان و مسؤولان است. به نظر بنده اگر قرار است وزارت، کاری برای بهبود عملکرد شورای صنفی انجام دهد، اولین قدمی که می‌تواند بردارد این است که معاونت‌های مختلف دانشگاه‌ها را ملزم به برگزاری جلسات مختلف ماهانه با شورای صنفی کند و به شورای صنفی اختیارات بیشتری در خصوص رأی دادن به تصمیمات اتخاذ شده در دانشگاه بدهد.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا  این نهاد دانشجویی در تمامی دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه شما توانسته  رسالت خود را انجام دهد، گفت: در دانشگاه ما در اکثر حیطه‌ها خوشبختانه فعالیت‌های مثبتی داشته‌ایم که امید است این روند توسط دوره  بعدی شورای صنفی نیز ادامه داشته باشد اما با این حال باید بگویم در یک یا دو حیطه از جانب دانشگاه، همکاری‌های صورت گرفته با شورای صنفی ضعیف بوده است که این مساله، ما را در پیگیری موضوع و حل و فصل مشکلات، دچار مشکل کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.